• dicny

Vi som jobbar i butik har också ett liv...

Om en butik har öppet från kl 8 på morgonen och stänger först kl 21. Ska det vara så svårt att handla under de timmarna den är öppen istället för att komma några minuter efter kl 21 och 'ska bara handla en mjölk, det går fort'?

Idag fick jag nobba tre olika kunder som tyckte de skulle komma in och handla efter att vi stängt. Ska jag missa mitt tåg hem bara för att folk inte kan handla de 13 timmar butiken är öppen? Tvivlar starkt på att de personerna skulle sitta och hålla mig sällskap tills nästa går 30 min senare!

• Svar på tråden Vi som jobbar i butik har också ett liv...
  • Aniiee
    dicny skrev 2013-09-14 22:47:42 följande:
    Om en butik har öppet från kl 8 på morgonen och stänger först kl 21. Ska det vara så svårt att handla under de timmarna den är öppen istället för att komma några minuter efter kl 21 och 'ska bara handla en mjölk, det går fort'? Idag fick jag nobba tre olika kunder som tyckte de skulle komma in och handla efter att vi stängt. Ska jag missa mitt tåg hem bara för att folk inte kan handla de 13 timmar butiken är öppen? Tvivlar starkt på att de personerna skulle sitta och hålla mig sällskap tills nästa går 30 min senare!
    Helt klart ett problem. 

Jag har dock 2 små grejer jag tänker på: 1: De butiker (även stora) som stänger klockan X, men ändå nekar kunder 15 minuter innan stägning. Stänga och låsa ska man göra på slaget, enligt butikens klocka då. 2: Mataffärer borde vara öppna till klockan 22... (ta det med en nypa salt =P alla butiker behöver ju inte vara öppna så länge)

All heder till er som jobbar i butik. Det är inte världens enklaste jobb... Trevliga och gulliga är ni i alla fall, över lag =) 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • alynda

Jag har själv jobbat i butik och har all respekt för personalens arbetstider. Min sambo är en sån som gärna handlar i sista minuten och inte drar sig för att vara kvar i butiken efter stängning. Trots att jag förklarat för honom 100 gånger att det det sällan är mer än 10-15 minuter efter stängning som är betald arbetstid så tror han mig inte, samma sak med många bekanta. De arbetar själva inom områden med helt andra villkor eller löner som är flerfaldiga de butiksanställdas och kan inte föreställa sig att det skulle orsaka problem. Alltför många har dålig fantasi och bristande empati helt enkelt.

• Frau Farbissina

Nu talar jag bara för mig men om man har slut på något man verkligen behöver ha så tänker man inte på er i första hand. Det betyder inte att man saknar empati. Jag är fruktansvärt disträ av mig och glömmer ofta något när jag storhandlat. Så självklart har jag förståelse för att ni vill hem och handlar bara det allra viktigaste och skyndar på för allt jag orkar om jag är ute i sista sekunden. Brukar även vända streckkoden rätt så att det går fortare. Har själv jobbat i butik så jag förstår dig. En del går lungt och fint och handlar fast man släcker en viss tid. Det borde väl ändå få dem att öka på. Vi är alla människor vet du.

Really?
  • Frau Farbissina

Hoppsan! Ursäkta TS, läste trådstarten lite fel. Trodde du pratade om virrpannor som kommer in 1 minut före stängdags och inte efter. Det är inte OK att kräva att få komma in. Stänger man en viss tid så gör man.

Really?
  • Frau Farbissina

Hoppsan! Ursäkta TS, läste trådstarten lite fel. Trodde du pratade om virrpannor som kommer in 1 minut före stängdags och inte efter. Det är inte OK att kräva att få komma in. Stänger man en viss tid så gör man.

Really?
  • clarearn

Oj, visste inte att man ens kom in i butiken efter stängning. De brukar väl låsa, även om man kanske kan smita in när andra kunder går ut. En del stora butiker har ju köer långt efter stängning och där hoppas/trodde jag att de har betalt för den tiden.

• snappi81

Känner igen det där, vi har dessutom öppet 6-23... Finns flera st som smiter in efter stängning ( alltså när kunder går ut) men kommentaren " jag ska bara ha en mjölk" blir sällan så! Vi har betalt till 23.15 då ska vi ha stängt butiken och tagit och låst in alla kassor mm.

• Frögurka

Hajahah!!! Vet EXAKT vad du menar!! Ja har jobbat i butik i 13 år. Tror ja jobbat 12 år för länge :)

• Tirem

Jag hoppas ni som klagar inte stannar kvar på restaurang eller krogen när servisen säger att de stängt för kvällen...

Vet inte hur många gånger man får höra:

-Men bara en till öl!

-Ska bara dricka upp kaffet jag sakta sörplat på i 40 minuter.

Svar på tråden Vi som jobbar i butik har också ett liv...