• sannerligen

frilans och oregelbundna arbetstider

Finns det andra i min situation som vet hur det funkar med förskola? Jag jobbar som frilans allt mellan 1 och 7 dagar i veckan, beroende på vad som kommer upp. Det besvärliga i sammanhanget är att jag aldrig vet det på förhand, utan kan få ett samtal om ett projekt som ska påbörjas samma dag och har dead line om en eller två veckor. Vad jag undrar är alltså: Kan min son vara heltid i förskolan även om jag inte arbetar heltid (dvs bara ibland arbetar heltid)? Eller måste jag göra så - och är det möjligt - att jag lämnar honom på förskolan bara då jag jobbar, även om det är med några timmars varsel? Det här gäller Stockholm, så jag är rädd att det kan vara svårare att få dagisplats om det gäller väldigt oregelbundna tider - eller har jag fel?

Finns det nån som är i samma situation som vet hur det går till?

• Svar på tråden frilans och oregelbundna arbetstider
  • Mrs Green

I Stockholms kommun får du ha ditt barn på förskolan på heltid oavsett hur mycket du jobbar. Du behöver alltså inte lämna något schema eller så. Men det är ju bra att ta upp det med personalen så de vet att det kan bli oregelbundna tider, och kanske ni tycker det är bäst med lite regelbundna tider på förskolan ändå om du är ledig långa perioder. 

• R J

Du kan ju säga som det är. Att vissa dagar behöver han gå heltid men annars 9-14 ( eller hur många h det nu är i din stad) :)

• sannerligen
    Mrs Green skrev 2013-09-14 23:53:48 följande:
    I Stockholms kommun får du ha ditt barn på förskolan på heltid oavsett hur mycket du jobbar. Du behöver alltså inte lämna något schema eller så. Men det är ju bra att ta upp det med personalen så de vet att det kan bli oregelbundna tider, och kanske ni tycker det är bäst med lite regelbundna tider på förskolan ändå om du är ledig långa perioder. 
    Tack för svar!
    Skönt om det faktiskt är så...! Vi får väl diskutera oss fram till bästa möjliga lösning tillsammans med personalen.
  • sannerligen
    R J skrev 2013-09-14 23:54:50 följande:
    Du kan ju säga som det är. Att vissa dagar behöver han gå heltid men annars 9-14 ( eller hur många h det nu är i din stad) :)
    Jo. Jag var lite rädd att det skulle finnas regler om att han inte får vara på dagis mer än ett visst antal timmar i veckan för att jag inte jobbar heltid (och som skulle leda till att jag får tacka nej till jobb) - men bra om det inte är så.
  • Natulcien

Men det där är ju inte så ovanligt. Det finns ju folk som jobbar som timvikarier t.ex. De kan bli inringda på jobb en morgon kl.07. Sen kanske det går flera dagar utan jobb.
    Och i vår kommun så är det så att man då får ha ett fast schema på 15 timmar i veckan, och så får man lägga till den tiden som man eventuellt får jobb.

• sannerligen
    Natulcien skrev 2013-09-15 09:43:47 följande:
    Men det där är ju inte så ovanligt. Det finns ju folk som jobbar som timvikarier t.ex. De kan bli inringda på jobb en morgon kl.07. Sen kanske det går flera dagar utan jobb.
    Nej, säkert inte! Därför tycker man ju att det borde vara lättare att hitta information om det, t ex på kommunens hemsida. (Jag tar uppdrag av många olika arbetsgivare, så min SGI beräknas bara på en del av min inkomst - jag har alltså vant mig vid att jag får skylla mig själv då jag inte lever så som någon byråkrat tänkt sig att man ska leva. Skulle därför inte varit förvånad om det hade varit besvärligt med dagis också.)
  • Veritaslux

Om det är Stockholm kan jag inte tänka mig att det är några problem. Vi har aldrig behövt lämna något schema över arbetstider. Dottern går på dagis 30 timmar i veckan, vi ansökte om det, inget konstigt.

Maken frilansar, jag jobbar 80%. Som frilans är det ju omöjligt att veta hur en dag ser ut, oftast. För övrigt finns det massa saker man kan jobba med när man inte har uppdrag som inte är direkt debiterbart. All administration, allt sälj, fakturering, bokföring osv. Min man kan ha dagar då han inte har särskilt mycket "att göra" alls (men han har ett kreativt yrke och att spåna idéer är också arbete på sätt och vis), vissa dagar får han sitta hela nätterna. I gengäld har vi frihet och både han och jag flexar och kan hämta dottern tidigare när vi känner för det och det funkar med jobbet också...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • sannerligen
    Veritaslux skrev 2013-09-15 21:08:33 följande:
    Om det är Stockholm kan jag inte tänka mig att det är några problem. Vi har aldrig behövt lämna något schema över arbetstider. Dottern går på dagis 30 timmar i veckan, vi ansökte om det, inget konstigt.

Maken frilansar, jag jobbar 80%. Som frilans är det ju omöjligt att veta hur en dag ser ut, oftast. För övrigt finns det massa saker man kan jobba med när man inte har uppdrag som inte är direkt debiterbart. All administration, allt sälj, fakturering, bokföring osv. Min man kan ha dagar då han inte har särskilt mycket "att göra" alls (men han har ett kreativt yrke och att spåna idéer är också arbete på sätt och vis), vissa dagar får han sitta hela nätterna. I gengäld har vi frihet och både han och jag flexar och kan hämta dottern tidigare när vi känner för det och det funkar med jobbet också...
    Det är rätt lika för mig, delar av mitt jobb har jag svårt att "bevisa" att jag sätter tid på - plus att hela jobbet är projektartat och därför svårt att redogöra för i timmar. När SGI räknades ut meddelade min "huvudsakliga" arbetsgivare hur många procent jag jobbar (för att man måste), och jag kan inte för mitt liv förstå hur de kommit fram till den siffran. I timmar jobbar jag mycket mer än de angav, vilket också gjorde mig lite orolig för dagis. Men, som sagt, bra att systemet är mer flexibelt än jag befarade!
Svar på tråden frilans och oregelbundna arbetstider