• Anonym (orolig)

8 år och celluliter?

ni kommer kanske tycka jag är överdriven men detta är något jag har orat mig för i flera år. Min dotter 8 år gammal har liksom celluliter på låren, magen, armar,rumpa. Jag lite orolig om hon lider av någon vitaminbrist eller annat. Jag har inte vågat kontakta vårdcentralen för jag tror de kommer att skratta åt mig. Man kan liksom se de när hon står upp. Och när hon spänner rumpan säger hennes lilla syster att hon ser ut att ha en rumpa som gamlingar har. Lillasyster har inte detta problem.

Är detta normalt, har ni barn som har liknande. Jag vet ju att bebisar har det men sen ska det växa bort.

Hon är 130 cm lång och väger 33 kilo 

Vad hade ni gjort i mitt ställe? Det känns så fel att gå till VC och be min dotter spänna rumpan för att visa upp celluliter, de kommer bara att tro att jag är fixerad...

• Svar på tråden 8 år och celluliter?
  • Anonym (ytligt.)

Kom igen nu .. var glad över att hon lever och är frisk..

• Anonym (orolig)

jo tack det gör jag... men tänk om det är någon underliggande allvarlig sjukdom bakom. Det är det jag oroar mig för.

• hoppsa
    http://www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Enligt bmi är din dotter överviktig. Kanske är därför hon har "celluliter"? Har sett mindre barn ha celluliter när de är tjocka, men inte då de är normalviktiga/smala.
  • Anonym (...)
    hoppsa skrev 2013-09-15 08:59:03 följande:
    www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Enligt bmi är din dotter överviktig. Kanske är därför hon har "celluliter"? Har sett mindre barn ha celluliter när de är tjocka, men inte då de är normalviktiga/smala.
    Är du helt galen? Ts flicka ligger jättefint på kurvan, vilka uppgifter har du tryckt in? Hon har 17,75 - hon är INTE överviktig! 
  • hoppsa
    Anonym (...) skrev 2013-09-15 09:01:29 följande:
    Är du helt galen? Ts flicka ligger jättefint på kurvan, vilka uppgifter har du tryckt in? Hon har 17,75 - hon är INTE överviktig! 
    Nä, jag är inte galen.

Saxar från sidan jag länkade till;

Ålder: 8 år Kön: Flicka Vikt (kg): 33 kg Längd (cm): 130 cm BMI: 19.53 Undervikt ... 13.53 Normalt 13.54 18.31 Övervikt 18.32 20.69 Fetma 20.70 ...  
  • hoppsa
    hoppsa skrev 2013-09-15 09:07:56 följande:
    Nä, jag är inte galen.

Saxar från sidan jag länkade till;

Ålder: 8 år Kön: Flicka Vikt (kg): 33 kg Längd (cm): 130 cm BMI: 19.53 Undervikt ... 13.53 Normalt 13.54 18.31 Övervikt 18.32 20.69 Fetma 20.70 ...  
    blev lite otydligt men för en 8årig flicka med den längden och vikten ligger normalspannet mellan 13,54-18,31,
    hon har enligt denna räknare 19,53=övervikt. 
  • Anonym (... 2)

Fast när jag knappar in TS angivna uppgifter (130 cm, 33 kg, 8 år) blir bmi 19,53 vilket är inom "snittet" övervikt. Mina yngre systrar är lite småknubbiga och båda har celluliter i mage, rumpa och lår... Jag gissar på att det beror på det lilla extra överflödiga fett som finns :) Ser inget allvarligt på den lilla knubbighet de flickorna har då de fortfarande växer och mycket kan hända! Så länge de inte lider av fettma! Har man ett barn som är aktivt och rör på sig, behöver man nog inte oroa sig! ♥
  • Eterisk
    Jag fick 19,53 när jag kollade. Jag tänkte precis som hoppas att det ts beskrev kan ha med övervikt att göra, och barnet är överviktigt. 
  • Dr Mupp

Hon har celluliter för att du gjort henne tjock.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Juronjaure
    Anonym (orolig) skrev 2013-09-15 08:49:27 följande:
    jo tack det gör jag... men tänk om det är någon underliggande allvarlig sjukdom bakom. Det är det jag oroar mig för.

Men vad skulle det vara för allvarlig sjukdom som orsakar celluliter?
  • saltgurka

Sluta gå efter BMI och öppna era egna ögon istället. Hur ser dottern ut? Är hon tjock och lite rultig? Då kanske det inte är så konstigt att hon har celluliter.

Barns övervikt beror ALLTID på oansvariga föräldrar.

• Anonym (orolig)
    Juronjaure skrev 2013-09-15 09:15:15 följande:

Men vad skulle det vara för allvarlig sjukdom som orsakar celluliter?

jag vet inte rikigt, kanske kroppen inte tar upp vitamer och m.m.... man har ju hört om det mesta...
  • Anonym (?!?)

Men hallå.....

Ts ge henne en multivitamin varje dag så får hon i sig vitaminer och mineraler, sen avvaktar du.

Rör hon på sig och inte ser överviktig ut så är det nog ingen fara, alla ser inte likadana ut...

Skit i det alla skriver om BMI.... BMI är ett skitmått som man inte kan gå på för det kan inte räkna muskler, du kan vara överviktig eller lida av fetma även om du inte har ett uns fett på kroppen utan muskler istället.

Jag tycker inte man ska räkna BMI på barn.... så  länge de rör på sig och se ut att må bra.  Få in barnet på någon aktivitet om det ser ut att dra iväg, hon har mycket kvar att växa faktiskt.

• Anonym (Abc)

Cellulliterna beror säkert på övervikten. Utan att kolla bmi så låter det väldigt mycket att väga 33 kilo till 130 cm. Sedan så kan det ju vara vitaminbrist också. Det beror ju på hur hon fått övervikten. Har den kommit genom dålig mat eller genom för mycket av bra mat. Är det av dålig mat så kan hon ju ha vitaminbrist också. Är det av för mycket mat som ändå är bra så borde det bara var viktproblem och inga vitaminproblem.

• Anonym (vb)
    Dr Mupp skrev 2013-09-15 09:12:04 följande:
    Hon har celluliter för att du gjort henne tjock.

Svar på tråden 8 år och celluliter?