• Anonym (Fundersam)

    Godkänner en sjukskrivning vid illamående?

    Jag är gravid i vecka 12 och mår illa till och från hela dagen, är ryggläge som gäller för att jag ska må någorlunda

    Jag arbetar på en förskola och känner att jag klarar inte av att jobba så länge som jag mår som jag gör, men godkänner fk en sjukskrivning för illamående?

    På mitt jobb har jag inga möjligheter att gå undan och sätta mig om jag behöver vila för att jag börjar må illa, utan det är stå eller gå hela dagarna förutom 30 min rast som jag har mitt på dagen, är på en 2 års avdelning så det är full fart hela dagarna
     

    Om jag gör någonting annat än håller mig stilla så blir jag helt färdig och mår illa, detta kan vara som att åka och hämta mina barn på förskolan     

  • Svar på tråden Godkänner en sjukskrivning vid illamående?
  • Försäkringskassan
    Hej!

     Din fråga går inte att besvara generellt utan kräver en bedömning utifrån din situation. Generellt kan man säga att utifrån de inkomna underlagen från dig och läkaren så gör vi en bedömning om det kan finnas en arbetsförmåga trots dom besvär som läkaren och du har intygat. 
    Till vår hjälp har vi bland annat socialstyrelsens rekommendationer för sjukskrivningar.

    Hälsningar
    Cilla, handläggare 
Svar på tråden Godkänner en sjukskrivning vid illamående?