Bota autism studie
I Expressen var det en artikel om att vissa former av autism verkar kunna behandlas med medicin. Enligt artikeln ingår 150 barn i studien. Någon som vet mer om detta? www.expressen.se/halsa/svenskar-kan-ha-knackt-autismgatan/
I Expressen var det en artikel om att vissa former av autism verkar kunna behandlas med medicin. Enligt artikeln ingår 150 barn i studien. Någon som vet mer om detta? www.expressen.se/halsa/svenskar-kan-ha-knackt-autismgatan/
Som sagt, det verkar främst gälla vissa typer av autism med en klar genetisk orsak. Fragile x medför t.ex. som jag förstår en viss grad av autism, men den "primära" diagnosen är just fragile x. Personligen ställer jag mig mer tveksam till att kunna bota mera "ren" autism, där det inte finns nån annan problematik i grunden.
Sen om man lyckas så kommer det ju antagligen att medföra samma typ av dilemma för föräldrarna som adhd-medicinering. D.v.s. ja, medicinerna hjälper men har också många biverkningar, vad är rätt för just mitt barn? Kan nog bli ett ännu svårare val med autism, iom att det kanske är en ännu mer "genomgripande" funktionsnedsättning, där det kan vara ännu svårare att dra gränsen mellan personlighet och symptom. Lite samma etiska problematik som med cochlea (?)-implantat för döva barn.
I vår dotters fall så tycker jag att det både finns saker som "saknas" jämfört med andra barn, och dom skulle jag naturligtvis gärna "ge" henne med mediciner. Men sen finns det också mycket där hon funkar annorlunda, snarare än inte alls. Å dom sakerna är jag mycket mer tveksam till att medicinera bort. Och antagligen blir det svårt att bara påverka dom kopplingar i hjärnan som saknas, utan att också påverka dom kopplingar som "bara" är annorlunda dragna.