• mteriksson

Köper ni burkmat till ert barn?

Verkar vara väldigt vanligt att man bara ger burkmat till sina små barn. Blev lite förvånad över detta.
    Jag skulle inte som vuxen vilja äta färdiga rätter. Vill ha "färsk" mat.
    Motivera gärna.
    Är det okunskap? Lathet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni burkmat till ert barn?
  • Belevaere

Röstade på att jag aldrig köper burkmat men hade jag hittat vegetarisk mat utan mjölkprodukter (sonen är mjölkallergisk) så hade jag nog köpt nån burk då och då när vi skulle bort.

• RosaGrisen

Sonen har alltid ätit samma mat som oss. Provat ge burkmat några gånger men han gillar det inte.

• Jimman

Aldrig , mina barn får bra mat det är inte burkar!

• Natulcien

Vi gav inte sonen burkmat eftersom vi inte ville ge färdigmat (äter inte det själv heller till vardags), och eftersom det ju är mer näring i hemlagat (förutsatt att man lagar bra mat, förstås).

Vi hade med någon burk på resa någon gång, men det smakade ingenting och såg ut som grå sörja.

• Ojsan

Vi köper burkmat ganska ofta. Jag och min man brukar äta väldigt kryddstark mat, så det blir billigare att köpa en burk än att laga en till rätt. Han verkar vara glad över sin mat och äter med stor aptit. En del dagar äter vi dock mildare t.ex köttmullar eller pannkaka, vilket naturligtvis sonen också äter.

• Natulcien
    Ojsan skrev 2013-09-15 13:23:48 följande:
    Vi köper burkmat ganska ofta. Jag och min man brukar äta väldigt kryddstark mat, så det blir billigare att köpa en burk än att laga en till rätt. Han verkar vara glad över sin mat och äter med stor aptit. En del dagar äter vi dock mildare t.ex köttmullar eller pannkaka, vilket naturligtvis sonen också äter.
    Har ni provat det kryddstarka till barnet? Vår son förvånade oss med att moffa i sig starka indiska grytor, thaimat och chilikorvar från ca 10 månaders ålder... Glad
  • Millan83

Hon får burkmat när vi är på språng eftersom jag inte litar på att alla ställen är insatt i exakt vad som innehåller mjölk och hon är allergisk. Jag har inga problem med att äta vissa färdigrätter heller.

• Omogen citron

Jag gav bara min dotter burkmat vid 2-3 tillfällen, eller försökte. Det spottades raskt ut. Annars har hon ätit samma sak som mig, med vissa mindre anpassningar (som inget salt, ingen spenat förrän hon har haft åldern inne och dylikt) Jag ser det som självklart, hur ska de annars lära sig att äta vanlig mat? Då står man där med ett barn som bara äter köttbullar och makaroner och ratar all frukt och grönt.

• Omogen citron
    Ojsan skrev 2013-09-15 13:23:48 följande:

Varför får inte barnet kryddstark mat? Min dotter älskar det, det åt hon massor av då hon var under ett år.
  • Rosa Fluff

Vi har kört mycket med burkmat. Men min son skrek sig blå om man inte var med honom HELA tiden. Fortfarande vid snart 16 månaders ålder är det ett krig att laga mat. Under tiden man steker falukorv hinner sonen få minst 2 utbrott (ligga på golvet storskrikandes) då man inte ger honom fullständig uppmärksamhet.. Och då är inte detta ett curlat barn utan ett barn med enorm vilja och envishet...

Svar på tråden Köper ni burkmat till ert barn?