• Äldre 15 Sep 13:00
    3965 visningar
    4 svar
    4
    3965

    Leka med sitt barn

    Hur mycket behöver man leka med sitt barn och visa hur olika leksaker funkar? Måste man sitta med hela tiden och leka med dom eller kan man låta dom leka själva? Lär dom sig olika saker även om man inte alltid är med?


    Sitter med lite dåligt samvete då jag inte leker hela tiden med min dotter, och när jag väl gör det är hon inte så intresserad. Tips?


     


    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Leka med sitt barn
  • Äldre 15 Sep 13:58
    #1

    Jag tror att det varierar mycket mellan olika barn om de vill/behöver ha någon som underhåller dem eller leker lika bra på egen hand. Här hemma brukar vi låta vår dotter (2,5 år) roa sig på egen hand men hjälper henne såklart när hon frågar något. Ibland vill hon ha sällskap och då får hon det, men jag tröttnar mycket fortare än vad hennes pappa gör :p

    Jag tror inte att man behöver aktivera barn jämt och ständigt, däremot är det ju en hårfin gräns mellan att låta de upptäcka själv och att "ignorera" dem. Det sistnämnda känns ju inte snällt :)


  • Äldre 15 Sep 14:02
    #2

    Tror att det beror lite på vad barnet vill. En del verkar vilja att föräldern är med hela tiden, jag fick en sån som gärna håller på och grejar på egen hand. Ibland är jag med; i situationen som du beskriver skulle jag kanske gå in och visa om det var någon "funktion" hos en leksak som sonen missat. Typ "titta, man kan göra så här också! Kolla vad som hände nu!" Det verkar som om han lär sig mycket även på egen hand.

  • Äldre 15 Sep 14:12
    #3

    Jag tror att det är viktigt att barnet får utforska och pilla själv. Så länge hen är nöjd med det, förstås. Lika viktigt är det ju med samspel. Man får ju avväga och se vad barnet verkar föredra också. Barn är ju olika.

    För vår som går det där i perioder. Ibland vill han sitta och pilla för sig själv, ibland vill han att vi ska vara med hela tiden...

  • Äldre 15 Sep 14:55
    #4

    Tack för svar :) Jag behöver alltså inte ha dåligt samvete.

Svar på tråden Leka med sitt barn