• Idorf

Ni som ej ger burkar till era 6 mån-1 år , vad ger ni dom? För hemlagad mat? Ammar ni då också någon gång under dagen?

Som rubriken lyder, är nyfiken på vad bi ger era små. Hur ser era dagar ut på mat fronten, när o vad äter era, menar då de från 6 mån o upp till 1 år ca.

• Svar på tråden Ni som ej ger burkar till era 6 mån-1 år , vad ger ni dom? För hemlagad mat? Ammar ni då också någon gång under dagen?
  • Ramborg

Nu är dottern äldre, men då gav jag henne samma mat som vi åt fast utan salt, spenat och vad det nu var. Man tar undan undan man saltar. Mosa fint och ge med sked. Hon åt inte så värst mycket men hon fick amning eller ersättning efter måltiderna så att hon blev mätt. Vid ca ett år fasade vi ut ersättningen och hon fick välling tre gånger per dygn istället. Plockmat var populärt, särskilt ärtor och räkor, ris och makaroner.

42.
  • keron

Vi gav sonen av samma mat vi åt, utan att lägga undan innan saltning eftersom det var så små mängder. Han fick ett mål hemlagad gröt vid 8 mån och två mål gröt vid 10 mån. Utöver detta har han ammats fritt, och alltså ammats mycket så klart.

Nu är han 14 månader och äter förutom två grötmål om dagen, lunch och ibland mellanmål i form av hemgjord drickyoghurt, när han ätit dåligt vid lunchen. Ammas fritt än, vilket vissa dagar kan bli en heeeel del

• stjärnmamman

Till mina första barn har jag kokat egen mat utan salt

Den sista vägrade äta det och burkmat så hon fick våran mat från 7 mån ... Med salt och allt

• Natulcien

Vi började med smakportioner vid 6 månader, så då åt han ju bara någon tesked om dagen, och ammades för övrigt. Upp till ca 9 månader var amningen huvudföda.

Burkmat använde vi aldrig. Vi gjorde egen mat. Från början bara "klassiska" smakportioner som lite mosad broccoli, potatis, palsternacka eller liknande. Ökade på sakta. Började med gröt vid 7 månaders ålder, och även lite kött/fisk i maten.
    Men det var meckigt att hålla på att mosa och puréa, så skulle jag göra om samma sak idag så skulle jag definitivt satsa på enbart plockmat från början.

När vi lät sonen plocka i sig maten själv från ca 9-10 månader så åt han mycket bättre och då kunde vi börja ersätta några mål.

Vi slutade amma helt när sonen var 11 månader, på hans eget initiativ. Och då övergick vi helt till fast föda, och då åt han samma mat som oss och på samma tider.

• hannis

Jag ger vanlig, hemlagad mat. Ammar fritt mellan målen. Idag åt tex min 6,5 månaders så här:

Ammas fritt under natten.

Frukost: 1/4 mosad banan med lite naturell yoghurt. Ett smörgåsrån med smör och leverpastej.

Ammas under fm.

Lunch: Hemlagad mat ca 0,5 dl. Idag potatismos med köttfärs, ärtor och parmesanost. Mosat med smör. Ammas efteråt.

Ammas under em.

Middag: idag sov han. Är han vaken får han några skedar gröt och lite rån att suga på.

Kväll: Ammas fritt.

• Sthlmtjej24

Frukost: Amning + ev lite småbitar av ägg eller bröd
    Mellanmål: 1/3 banan el amning
    Lunch: Gröt på havregryn och bröstmjölk
    Mellanmål: Banan eller amning
    Middag: hemkokt linsgryta med varierande innehåll
    Nattamat: amning

Barnet är 9 mån och ligger en kurva över medel på såväl längd som vikt. 

• Likaro80

Min lille vägrade ammas från 6mån så han fick då ersättning istället och gröt, fruktpureer. Smakportioner av vår mat. Sen visade det sig att han var ett matvrak ;) jag gav honom ersättning vid 6. gröt till frukost vid 8, sen frukt ex banan vid 10. Lunch blev pastaskruvar/potatismos/ris med broccoli/ärtor/majs/gurka och hemmagjorda köttbullar eller korv. Ju äldre han blev desto med plockmat. Samma som vi åt fast utan salt och starka kryddor. Han vägrade burkmat, spottade ut det ha ha.

• Likaro80

Obs! Sen minimackor och yoghurt till mellanmål/ägg och middag var ju då samma som vi oftast. Han äter det mesta. Nu försöker jag erbjuda välling istället för ersättning men det är inte så lätt. Nåt tips där?

• Papricorn

Här ammas det för fullt.

Sonen på 7 mån (stor kille över +3 kurvan) äter lite smått ibland.

Oftast lite hemgjord gröt med banan och äpple på kvällen.

En klick leverpastej eller ost på morgonen om han verkar intresserad.

Han blir inte riktigt mätt på mat alls utan ammar lika mycket som förut.

Svar på tråden Ni som ej ger burkar till era 6 mån-1 år , vad ger ni dom? För hemlagad mat? Ammar ni då också någon gång under dagen?