• idape

Andas in målarfärglukt gravid!!

Var idag hos svärföräldrarna som målat om en gungstol till oss igår. Det luktade fortfarande lite målarfärg och vi var i detta i 2 timmar typ och fixade med dynan på gungstolen. Jag är gravid i v 33. Kan detta vara nån fara och isåfall vad kan hända?! Nu är jag jättenojjig efteråt!! Nån som kan lugna mig?!

• Svar på tråden Andas in målarfärglukt gravid!!
  • Twinisar

Kan tillägga att jag jobbar som målare. De ända du inte bör göra är att utsätta dig för oljefärg inomhus under längre tid. Vilket inte är speciell stor risk för då oljefärg knappt används inomhus i dagens läge.. Och du jobbar inte med det. Jag jobbade kvar med måleriet in till ca v20 innan jag fick ta pause för att de vart för tungt. :)

• idape
    Twinisar skrev 2013-09-16 13:17:07 följande:
    Kan tillägga att jag jobbar som målare. De ända du inte bör göra är att utsätta dig för oljefärg inomhus under längre tid. Vilket inte är speciell stor risk för då oljefärg knappt används inomhus i dagens läge.. Och du jobbar inte med det. Jag jobbade kvar med måleriet in till ca v20 innan jag fick ta pause för att de vart för tungt. :)
    Ok, vad skönt att höra! Då litar jag på ditt svar! Tack snälla!!
    Så det kan inte vara nån fara även att vi satt där i 2-3 timmar i garaget och fixade med dynan och man kände färglukten i bakgrunden vad man ska säga. Den luktar ju säkert några dar. Det var oljebaserad färg för jag frågade dom efteråt. Färgen var dock helt torr och dörren var öppen så det var ventilerat. 
  • Twinisar

Nej du är så långt gången och färgen så pass gammal att det är ytterst omöjligt att den utgör någon fara :) så länge du inte är i tidig graviditet eller under längre tid exponerats för ångorna eller varit i direkt kontakt med oljefärgen så finns de liksom inget som kan skada varken dig eller barnet. :)

Svar på tråden Andas in målarfärglukt gravid!!