• PrincessOfIce

Kräftor

Jag har en liten fråga..
    Är det någon som vet om man kan äta kräftor när man är gravid???
    När jag blev gravid förra gången så var kräftsäsongen över Blev gravid i oktober) och så föddes sonen i Juli så jag var ju aldrig gravid under kräfttider då..
    Skulle bli överlycklig om jag kunde äta kräftor då jag är bjuden på kräftskiva nästa helg...
    *Kram*

• Svar på tråden Kräftor
  • Teskedsmamman

Visst kan du äta kräftor!! Så länge skaldjuret INTE ÄR RÅTT så går det att äta... Någonstans har jag dock läst att svenska kräftor bör man undvika... men dem har man inte råd med iaf

• Annelie78

Det går som sagt jättebra att äta kräftor, och de är ju alltid kokta när man köper dem. Jag åt nästan ett helt paket igår! Hur gott som helst=)!

• Fru T

Jag ringde och frågade på MVC ang kräftor och hon jag pratade med sa att flodkräftor får man INTE äta och inte heller insjökräftor. Men havskräftor går bra. Det är ju inte så lätt att veta var turkiska kräftor exemeplvis är upptagna? Hon sa också att det är bättre jag avstår om jag är osäker. Jag fick dock känlsan av att hon jag pratade med inte visste riktigt vad som gäller och att hon tyckte det var bättre att jag avstod från kräftor så hon "slapp" kolla upp vad som gällde.
    Jag hoppas ni har rätt i alla fall för åhhhhh, så gott det skulle va med lite kräftor till helgen!KRAM KRAM!

• Teskedsmamman

Kolla på http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____2333.asp?minus=2333&tree= om ni är osäkra, där står kräftor utan någon kommentar...

Det där om flodkräftor och insjökräftor tror jag gäller svenska kräftor...

• Jissa

Oj oj... vi som fångar egna signalkräftor och kokar.... förra året blev det 1200 st. Ska jag inte få äta det i år?

Vi fångar dem i en flod/å.... någon som vet med bestämdhet? Ska i och för sig till barnmorskan i veckan och då kan jag ju passa på att fråga.

• lisa

Jissa vet du mer om kräftorna. Vi brukar få svenska kräftor fångade i insjö.

• tinna

När jag var gravid åt jag svenska insjökräftor flera gånger. Nåja iaf två gånger, och det hände inget. Tror inte att det är nån fara för de är ju kokta. Tror man ska akta sig för att stressa upp sig alldeles över maten under grav, barnet mår ju intebra om man ständigt oroar sig heller eller hur! Ät ni!!

• Shannara

Jag läste matlistor på livsmedelsverkets hemsida... Å där stod det att man kan äta hur mycket kräftor man vill under graviditeten... Vill man vara riktigt säker så kunde man värma upp dem till ca: 70 grader innan man äter dem...

• Jissa

Lisa,

Nä, jag ska till BM imorgon så då passar jag på att fråga. Återkommer med definitivt besked. Antar att det inte handlar om bakterier om det skulle vara "ätförbud", snarare tungmetaller och skräp. Men som sagt, imorgon lämnar jag besked.

• ulrica

Jag skulle tro (precis som Jissa skriver) att det är miljögifterna de är rädda för.

Så precis som man inte ska äta för mycket insjöfisk så bör man väl inte äta för mycket insjökräftor?

Kräftorna tillhör ju inte "abborrekategorin" så de tar uppenbarligen inte upp så farligt mycket gifter.

Jag tänker äta kräftor!

• Elisa

När jag frågade min läkare om jag kunde äta kräftor så sade hon att det gick bra under graviditeten, när jag ammar (vilket jag gör nu) så ska jag undvika alla skaldjur p g a allergier. Enligt broschyren som man får på MVC så kan man äta skaldjur under amningstiden också, men jag undrar om någon vet säkert?
    Snälla hjälp!

• Jissa

Herrejistanes, detta är ju en hel vetenskap. Jag har fått frågan sååå många gånger i sommar om jag verkligen får lov att äta skaldjur (för det äter jag gärna och mycket). Antar att folk har hängt upp sig på att man inte ska äta det under amning då.

Vad som är jobbigt tycker jag är att man får olika besked överallt. Min BM säger tex att det är helt ok att äta sushi. I början av graviditeten åt jag det titt som tätt, men nu när jag har gått så långt vågar jag inte utsätta mig för det, för TÄNK om det skulle vara någon liten listeriabakterie där i... Och läser man i olika böcker etc så står det att man absolut inte ska äta rå fisk. Jag blir onekligen förvirrad...

• Jissa

Klartecken från barnmorskan! Inga problem, frossa på i svenska kräftor ni bara (men kokta då, såklart)!

• Baronessan

Min BM sa att man ska välja havskräftor... Så det tänkte jag göra - bara för säkerhets skull! :)

• Jessi

På en annan gravidsida var det också diskussion om detta, och där var det till sist en som ringde SLV och insjökräftor skulle man alltså inte äta... Länken: babyboom.nu/forum/showflat.php&Number=758955&page=9&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

• Jissa

Åhhhh nej..... jag åt 10 st i helgen! Ja ja, tur att det inte var 30. Ska vara lite restriktiv under kräftsäsongen och inte trycka i mig de mängder som jag vanligtvis trycker i mig....

Jag tycker fortfarande att detta är en djungel....

• aprilbarn

Angående rå fisk. Den lax man idag använder till t ex sushi är för det mesta odlad. Det innebär att risken för parasiter är minimal. Men äter man t ex rå makrill så är den ju vild och då är risken för parasiter större...

Svar på tråden Kräftor