• tilde72

50 % arbete och det här med rast och lunch

Just börjat ett arbete på halvtid 50 %.
    Blir inte klok detta med rast och måltidsrast.
    Nu har jag börjat 08.00 fram till 14.00 ibland 09.00-14.30.
    Det är lite olika. Sammanlagt med fika och sedan lunch har det blivit ca
    1 h.
    Hur är det med fikat räknas det inte in i arbetstiden?
    Om jag förstår rätt så ska jag jobba 09.00-13.00 och där har jag då haft en halvtimmes lunch?
    Kära ni, hjälp mig i detta!

• Svar på tråden 50 % arbete och det här med rast och lunch
  • Dixie

Men hur många timmar ska du jobba per dag? Spontant tänker jag att en 50% tjänst bör ju vara 4/dag.

• Aniiee

Rast och lunch ingår inte i arbetstiden, vanligtvis. Så om du tar en 20 minuters rast och en 30 minuters lunch så måste du stanna på jobbet 50 minuter extra mot om du inte hade ätit lunch och Fikapaus. Äter du fikat "vid skrivbordet" och jobbar samtidigt så behöver du inte räkna in den.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • tilde72
    Dixie skrev 2013-09-15 22:51:41 följande:
    Men hur många timmar ska du jobba per dag? Spontant tänker jag att en 50% tjänst bör ju vara 4/dag.
    4 timmar 5 dagar i veckan
  • tilde72
    Aniiee skrev 2013-09-15 22:57:52 följande:
    Rast och lunch ingår inte i arbetstiden, vanligtvis. Så om du tar en 20 minuters rast och en 30 minuters lunch så måste du stanna på jobbet 50 minuter extra mot om du inte hade ätit lunch och Fikapaus. Äter du fikat "vid skrivbordet" och jobbar samtidigt så behöver du inte räkna in den.
    Jobbar med konferenser och mat och när vi sitter ned och äter så ofta kommer folk in i köket och vill göra bokningar etc. Sitter inte ned i lugn och ro precis...
  • Aniiee
    tilde72 skrev 2013-09-15 23:21:30 följande:
    Jobbar med konferenser och mat och när vi sitter ned och äter så ofta kommer folk in i köket och vill göra bokningar etc. Sitter inte ned i lugn och ro precis...
    Ah! Jag vet hur det är =)

Mitt tips är att du inte äter alls på jobbet, i så fall... du jobbar ju bara fyra timmar om dagen. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Grande Rock
    tilde72 skrev 2013-09-15 23:21:30 följande:
    Får du lämna arbetsplatsen är det rast och är skilt från arbetstid, får du inte lämna arbetsplatsen är det paus eller måltidsuppehåll och är medräknat i arbetstiden.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • tilde72
    Aniiee skrev 2013-09-15 23:27:41 följande:
    Ah! Jag vet hur det är =)

Mitt tips är att du inte äter alls på jobbet, i så fall... du jobbar ju bara fyra timmar om dagen. 
    Det kan vara en idé. Dock vill jag vara lite social och sitta ned lite med kollegan.
  • Dina08
    Grande Rock skrev 2013-09-15 23:29:44 följande:
    Får du lämna arbetsplatsen är det rast och är skilt från arbetstid, får du inte lämna arbetsplatsen är det paus eller måltidsuppehåll och är medräknat i arbetstiden.

Nej, jag lämnar inte arbetsplatsen och det pratas ofta jobb, men lunchen dras av. Dock kan jag lämna arbetsplatsen om jag vill.
  • sportpappa

Först och främst bör du kolla om arbetsgivaren har några tider då du förväntas vara på plats, dvs. hur sent kan du börja och hur tidigt kan du lämna arbetsplatsen.
    Om du har ett fritt arbete med flextid så håller du själv koll på din arbetstid och debiterar för det du anser vara arbete. Om lunchen blir störd med arbete så räknar du den tiden det tar som arbetstid. Att småprata om jobbet är inte arbete.
    Fikarast räknas ofta som arbetstid. I alla fall överallt där jag jobbat. Kolla hur de som jobbar heltid gör. Vilka tider jobbar de och hur lång lunchrast tar de? Om de jobbar 8-17 med 1 timmes lunch så gör de inte avdrag för fikaraster. 
    Om man inte är petnoga med raster och arbetstid så löser det sig oftast och det jämnar ut sig över tiden. Ibland hinner man inte ta så mycket rast eller lunch och i bland så tar man lite längre rast och långlunch.

• MeAngeleyes

Vårt avtal säger att om man jobbar 5 timmar lr färre så har man ingen lunchrast alls. Fast kaffe/fika hinner man ju alltid klämma in nångång under dagen! Jobbar inom handeln!

• Grande Rock
    Dina08 skrev 2013-09-16 10:50:32 följande:

Nej, jag lämnar inte arbetsplatsen och det pratas ofta jobb, men lunchen dras av. Dock kan jag lämna arbetsplatsen om jag vill.
    Att det pratas jobb på rasten är inte ovanligt, likväl är det rast som inte räknas in i arbetstiden om du får lov att lämna arbetsplatsen
Svar på tråden 50 % arbete och det här med rast och lunch