Tips på godaste köttfärssåsen! :D
Ja som rubriken lyder, hur tycker ni den bästa köttfärssåsen skall lagas? tipsa! alla har ju sin specialitet jag vill prova på nya sätt!
Ja som rubriken lyder, hur tycker ni den bästa köttfärssåsen skall lagas? tipsa! alla har ju sin specialitet jag vill prova på nya sätt!
länge och med kärlek
Blandfärs 800g, en gul-lök, några vitlöksklyftor, grytgrönsaker, en tärning köttbuljong ersätter saltet, lite ketchup för att få en sötare smak- man kan byta ut de mot en burk majs, 3dl matlagningsgrädde, chilikrydda.
Ibland gör jag en annan variant. 800g blandfärs, vitlökspeppar, vitpeppar, pizzakrydda, köttbuljong. 5dl grädde. Pyttelite ketchup.
Jag kryddar med allt möjligt. Kryddar med svartpeppar, oregano, basilika, vitlökspulvet, paprikapulver och chili. Sen har jag i ketchup, grädde, rivna morötter, hackad lök, oliver och krossade tomater. Mums!
Jag kryddar med allt möjligt. Kryddar med svartpeppar, oregano, basilika, vitlökspulvet, paprikapulver och chili. Sen har jag i ketchup, grädde, rivna morötter, hackad lök, oliver och krossade tomater. Mums!
Ketchup? i matlagning?
Mosad kycklinglever är gott att ha i.
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
2 kalvbuljong
2-3 msk kalvfond
500 g köttfärs
1 burk krossade tomater
2-3 teskedar sambal oelek
färska champinjoner
salt
peppar
Bryn löken och champinjonerna, tillsätt kalvbuljong, kalvfond och de hackade vitlöksklyftorna. Låt det stå och puttra. Ta sedan en stor kastrull häll i de krossade tomaterna, den stekta löken och champinjonerna. Stek köttfärsen och häll även i den.
Blanda ner Sambal oelek salt och peppar efter smak, låt det stå och puttra så länge du vill.
Du kan även ha ca 2 dl rödvin i men det brukar jag aldrig ha till vardags.
Blir riktigt god och fyllig!
Aldrig förstått de för mig konstiga recept på köttfärssås som har en massa grädde eller mjölk i - lite gran att runda av med precis i slutet (fast då hellre cremé fraiche) kan gå an, men där liksom hela såsen är mejeri? mycket skumt! Aldrig stött på någon som försökt servera mig det, men läser om de som gör så (eller någon som säger "men hur ska man kunna göra köttfärssås om man inte tål mjölk?" och man bara tänker "wut"?). Kan det vara vissa delar av landet eller något kanske? har aldrig sett de varianterna i någon kokbok heller och då har jag haft de flesta grundkokböcker.
Har inget exakt recept men ungefär så här brukar jag göra
Ibland har jag champinoner i ibland inte, har jag burk champinoner blir de bara ok i smak av att stekas ur ganska hårt - så då går de i först och på ganska hög värme så de får färg, steker in lite svartpeppar också - då temperaturen är ganska hög brukar jag steka dem i smör hellre än olivolja.
Sedan tillsätts hackad gul lök (eller börjas med) och lite olivolja och får steka på hyfsat låg värme tills löken är lite genomskinlig men absolut inte har färg för då riskerar den att brännas om den får vara kvar i när köttfärsen steks (det brukar den få då jag är på tok för lat för att ta ur den och jag vill ha den mer välstekt än vad den blir om den går i med färsen)
när löken är klar går nötfärsen i (gillar inte bland eller fläskfärs) och steks under omrörning tills den är välstekt och smulig och med lite färg (inte bara grå, blir mer smak om den steks ordentligt) - mot slutet steker jag in salt och peppar.
Sedan brukar jag oftast tillsätta lite grovrivna morötter som får fräsa några minuter, färsk hackad vitlök går också i här.
Därefter några matskedar tomatpuré som får steka in på inte för stark värme någon minut eller två. Ibland hoppar jag mesta av vitlöken och tillsätter istället här worchestershire-sås (med reservation för stavningen!). Har dock oftast även mindre tomat i totalt då.
Sen går det i tomater, om det är passerade, krossade eller hela beror lite på humör och vad jag ska ha den till alternativt har hemma.
Vet jag att jag har tid att låta den puttra läääääääänge för riktigt bra smak har jag stor mängd tomater i, har jag lite mer bråttom mindre mängd.
Eventuellt en köttbuljongtärning, oftare om det är "snabbsås" men helst utan alltför mycket glutamat/jästextrakt i
En mindre mängd torkad basilika och oregano i också här.
Låt puttra så länge som möjligt under omrörning då och då (allt från 30 min till 4 timmar).
Mot slutet tillsätts en stor mängd oregano och mindre mängd basilika ca 5-10 min innan den är klar (jag gillar oregano väldigt mycket och basilika inte fullt så mycket).
Har man inte haft morötter i kan en liten nypa socker vara på plats för att runda av, alternativt en liten mängd ketchup om man hör till de som gillar det.
Någon gång går det i rödvin som vätska om jag råkar ha hemma.
Supersnabb varianten som är mer röra:
Fräs nötfärs - salt och peppar
(tillsätt gärna grovrivna morötter om man orkar, blir gott och tuggigt och rundar av med en sötma)
i med lökpulver, vitlökspulver och ett gäng matskedar tomatpure (större mängd än i den ovan) fräs in lite
späd med vatten och ha en en bit buljongtärning och oregano och lite basilika
Puttra medans pastan blir klar, späd eventuellt med mer vatten under tiden.
Kanske inte världens nyttigaste köttfärs men otroligt god måste jag erkänna att min köttfärssås blir! ;P jag har i massa kryddor, lök förstås, ibland vitlök, tomatpuré så klart, kalvfond, ketchup, en matsked socker som binder ihop kryddorna galant, en skvätt kinesisk soja och till sist grädde som bara puttrar ihop såsen på låg värme... Mums! Hade gärna haft i svamp och majs men maken gillar inget av dom :(
Rödvin, rotselleri, morot gör smaken.
Skolans färs..
http://kryddburken.se/2008/09/12/kottfarssas-som-man-fick-i-skolan/
Själv byter jag förvisso ut köttfärs mot sojafärs, använder grönsaksbuljong och inte köttbuljong. Har veganiserat den helt enkelt.
Ketchup? i matlagning?
Har inga exakta mått men:
Nötfärs
Bacon
Gullök
Vitlök
Timjan
Persilja
Basilika
Krossade tomater
Klick honung
Kalvfond eller buljongtärning
Lite vatten
Tomatpuré
Dom rotsaker man har hemma, finhackat/rivet
En skvätt rött om man har
Stek allt som ska stekas ordentligt. Bryn på, blir bara godare. Ingen grädde, blir krämigt av långa koktiden.
Koka i 2-3 timmar med lock. UNDERBART!
Nötfärs
Lök
Kalvfond
Krossade tomater
Salt
Peppar
Basilika
En skvätt rött, alt rödvinsvinäger
Inga exakta mått, kör alltid på en höft. Tillsätter det jag tycker saknas. Huvudsaken är att det får stå och puttra länge på spisen.
Olivolja, Rikligt med lök, vitlök, morötter och selleri, allt mycket finhackat.
Köttfärs, kycklinglever, bacon, rödvin, stor mängd krossade tomater och tomatpuré.
Timjan eller andra örtkryddor, svartpeppar, salt/buljong.
Kanske har jag glömt något.
Vipsgrädde och ketchup som några skrev hör inte hemma i min matlagning.
Det här är min absoluta favorit!
http://ensmakavkarin.org/2013/07/18/ett-evigt-packande-och-fantastisk-kottfarsas/