• Redmilk

Kampsport för barn vad tycker ni?

Har anmält min 4 åring till prova på pass på en taekwondoklubb! Det verkar mest va fokus på lek, koncentrationsövningar och grovmotoriska övningar. Vad är din åsikt? Kan detta vara kul för en 4-åring? Tycker du att det är för tidigt att börja träna vid 4-års ålder? Tänkte låta han gå på ett provpass och om han inte tycker om det så behöver han inte gå dit igen. Kul med synpunkter!

• Svar på tråden Kampsport för barn vad tycker ni?
  • kyokushin

Jag är barntränare i kyokushin och skulle säga att det är jättebra barnträning.

Vårt upplägg är att de skall lära sig karatediciplin, uppvärmning, karate (ca 15 minuter per träning), hinderbana, lekar mm. Det påminner en del om den gymnastik jag gick på som 5-åring för många många år sedan.

Barnen brukar älska det och de utvecklas jättemycket.  

• Flickan och kråkan

Jättekul! Båda våra började träna gymnastik förra året. Yngsta var 3 och äldsta 4. Äldsta som nu är 5 år går kvar på gymnastik men har också börjat i idrottsskola där de får prova på olika idrotter varje gång (handboll sist och sedan blir det basket, redskap, badminton, pingis, innebandy etc.). Yngsta trivs inte riktigt i stora barngrupper eller där det är mycket fysisk kontakt så han ville inte fortsätta med gymnastik. Han älskar dock att cykla och är en riktig cykelfantom så tränar med cykelklubb istället.

Jag hade jättegärna sett mina barn träna kampsport. Allsidig träning med fokus på kroppskontroll och motorik. Gymnastiken har varit jättebra för mina barn.  

• Tow2Mater

Min 5-åring har precis borjat. Han gillade prova-på passet, så jag hoppas det kommer bränna en del av hans energi! Bäst av allt är att tränaren kommer till dagis och har passen där. :)

• sholof

Min 4 åring har oxå varit på ett prova-på-pass på Taekwondo, han tyckte det var roligt men svårt.

Han hade lite svårt att rätta in sig i ledet, men han ville trots allt prova på det fler gånger.  

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • pojkens

kamsporter är väl helt ok. Jag är själv gammal kampsortare, men kan iof tycka att när de är väldigt små krävs det mycekt bra ledare och att det inte är så mycket focus på själva kampsporten. Vet att de hade en barngrupp på min förra thaiboxningsklubb, men den kändes inte tillräckligt säker utan var mest små killer som försökte slå varandra.
    Det är ju viktigt att man inte har fokus på slåssbiten kan jag tycka, för små barn har ltie svårt att se gränserna. Men så länge det är en allmän träningsform med rörelser så är det ju helt ok.  

Trots att jag äslkar kampsort själv så har jag valt att inte ta det för mina barn, än, men det beror ju som sagt mycket på att jag inte vet något riktigt bra ställe.   

• Gladskit

Jag skulle gärna låta min son gå. Om inte annat för att det ofta är väldigt bra fysträning så att man får en bra grundkondition. Samt även för hans del att få insikt i att det inte handlar om att sparka och slåss utan att det är väldigt mycket disciplin och hur man för och uppför sig ihop med andra.

Just nu har han en bild av detta som jag inte tror stämmer särskilt väl överens med hur det egentligen är

• kyokushin

Jag håller med pojkens, jag hade inte satt mina barn i en klubb där jag inte hade koll.

Det är mycket, "det här använder vi här, ingen annanstans", "om jag hör att ni använder detta på dagis/skola så får ni inte komma hit", "är man stark måste man vara snäll" osv...
    ...och att de skall få fightas finns inte på kartan ännu.

Den lilla tid de får öva slag/sparkar sker detta på mitsar som hålls av vuxna.

Men barnen tycker att det är väldigt kul och spännande och de lär sig framförallt kroppskontroll, grovmotorik och disciplin. 

• Redmilk

Varför jag funderar på tarkwondo är för att min son har så mkt energi i kroppen att han ofta vill brottas/ låtsas slåss med mig och jag tänkte att om han fick utlopp för detta, fast under kontrollerade former så kanske han skulle kunna använda energin till något positivt!

• Annaïck

Mina barn har börjat pa judo och det verkar vara mycket lekbetonat och det innehaller ju inte slag osv ganska soft

• Annaïck

kollade just in taekwondo pa youtube och det är ju ganska aggressivt med sparkar osv . Kan ett litet barn halla sig fran att använda detta mot andra barn i konflikter?

• Tow2Mater
    Annaïck skrev 2013-09-17 12:30:34 följande:
    kollade just in taekwondo pa youtube och det är ju ganska aggressivt med sparkar osv . Kan ett litet barn halla sig fran att använda detta mot andra barn i konflikter?
    Vad har de två med varanna o gora?

Min son var på fodelsekalas gorra helgen, och alla barn fick slå med basebolltra på en upphangd Pinjada. Tror du det ger dem nån slags bild av at tdet ar ok att gora mot ett annat barn i en konflikt?

For att inte tala om alla andra sporter man slår o sparkar. Vad sager ditt barn kan sparka en fotboll, men forstår att det gor man inte mot ett annat barn i en konflikt? Borde nog inte spela fotboll, det ar ju aggressivt med en massa sparkar hela tiden.
  • Matte72

Jag anser att kampsport är en bra träningsform både ur det fysiologiska perspektivet samt att eleven lär sig en gnutta självförsvar vilket alla, oavsett kön och ålder, borde kunna. De seriösa klubbarna lägger även mycket tid på etiken kring hur kampsport får utövas, när självförsvar med de tekniker de lär sig får användas och liknande.

Vilken kampsport som sedan väljs är mer en fråga om tycke och smak och ärligt tror jag inte det spelar så stor roll vilken, om barnet gillar träningsformen kommer han eller hon så småningom att hitta det som passar den bäst och grunderna är ganska lika.

• Redmilk

VI blev inte antagna till kursen denna höst för det var fullt...

Men tänkte faktiskt träna hemma med sonen! Jag kan ju grunderna. JAg förklarade att man endast får sparka och slå på kudden och att man aldrig får göra illa andra människor.

Jag tog fram en kudde och vi övade sparkar vilket han tyckte var roligt.  Sedan var det min tur att sparka när han höll i kudden vilket han tyckte var minst lika kul

Svar på tråden Kampsport för barn vad tycker ni?