• Anonym (???)

Vilka preventivmedel har du använt och hur har dom funkat?

Är ju en enorm djungel av preventivmedel. Hormon baserade som icke hormonbaserade.
    Vad har ni prövat?
    Positivt och negativt om dom?

Jag prövade p piller första gången jag började med preventivmedel- jag fick illamående kräkningar bröstspänningar och kände mig gravid så jag slutade. (östrogen hormon)

Jag prövade då p stav- Gick upp 20 kg i vikt och tappade min sexlust helt annars var den okej. inga övriga biverkningar. (Gestagen gulkroppshormonet Etonogestrel)

Sen prövade jag koppar spiral- Funkade okej första månaderna men sen fick jag bara mer och mer blödningar och mensvärk så tillslut hade jag 2 veckors paus sen mens, 2 veckors paus och sen mens så jag tog ut den.

Prövade då hormon spiral - Gick upp typ 5 kg i vikt, mådde bra i övrigt förutom att jag små blödde varje dag i 1 års tid och då tröttnade jag och tog ut den. (Gestagen gulkroppshormonet Levonorgestrel)

Kondom har man ju prövat många gånger, men maken tappar all känsel vilket känns ju inte värst kul...

Så nu återstår ju frågan vad kan man använda? Tydligen tycker jag inte om dom hormonerna jag haft, finns det andra gulkroppshormoner som inte innehåller dom tidigare gulkroppshormonerna jag haft?(Har ju en tanke att jag regerat olika pga av olika hormon så då kanske man ska pröva ett annat?)

• Svar på tråden Vilka preventivmedel har du använt och hur har dom funkat?
  • Anonym (n)

P-piller, minipiller och sterilisering.

P-piller (kan inte komma ihåg namnet) och Mini-Pe fungerade bra. Cerazette var sådär, hade mens i tre veckor var tredje månad. Att sterilisera mig var ett toppenbeslut.

• Anonym (Man)

Kondom har funkat bra för oss. Det där att man inte känner något tror jag är överdrivet. De första minuterna kanske det är lite svårare att känna något för oss båda, men sen bara vi har kommit igång blir det skönt. Det tar lite längre tid, men när orgasmen väl kommer är den lika skön. Den största skillnaden är väl att frun har lite svårare att komma ända fram med kondom. Utan kondom kanske hon får orgasm hälften av gångerna, med kodom ungefär en tredjedel. 

• lightfish
    Anonym (n) skrev 2013-09-16 15:29:19 följande:
    P-piller, minipiller och sterilisering.

P-piller (kan inte komma ihåg namnet) och Mini-Pe fungerade bra. Cerazette var sådär, hade mens i tre veckor var tredje månad. Att sterilisera mig var ett toppenbeslut.
    Samma här.
    Sterilisera sig om man inte vill ha fler barn är ett toppenbeslut!
  • Anonym (Isabelle)

Kondom, kombinerade p-piller, p-ring och p-stav. Tycker att alla har fungerat, men p-staven är det bästa någonsin! 

• Anonym (Äntligen rätt)

P-piller: Hela 8 olika sorter, (med olika mycket hormoner i) hade massa problem med dom. Allt från mellanblödningar till finnar.
    Visade sig att efter mycket om och men skulle jag helst inte inta hormoner via magen, då jag har en mag-tarm-sjukdom. Kroppen tog upp hormoner efter min dagsform med tarmsjukdomen.   

P-plåster: Hade jag ett par år. Funkade toppen tills efter jag fick mitt första barn. Efter barnafödande blödde jag konstant 1 år, innan jag tröttnade och slutade med plåsterna.  

P-ring: Fungerade inte alls (ramla ut vid ansträngning, lade sig snett i mig) pga förlossningsskador.

P-dator: Perfekt! Man proppar inte kroppen full av hormoner och därav inga biverkningar. Man får en väldigt bra koll på hur kroppen fungerar, mens, äl osv. Använde den omvänt för att bli gravid med barn nummer 2.
    Nackdel: Måste ha hyffsat regelbundna cykler. Och just den jag använder är "bara" 94% säker.

Pga biverkningarna jag tidigare skrivit jag haft i samband med att jag tagit hormoner, har jag medvetet inte velat testa tex hormonspiral/p-spruta/p-stav då jag känt att det varit viktigt att jag kan sluta direkt OM jag får biverkningar. 

• Susi A

Jag använde Novynette p-piller, hade inga problem, mådde bra, gick inte upp i vikt. De funkade som dem skulle :)

• Isnogood

P-piler, dämpade blödningarna men fungerade inte som preventivmedel, blev en dotter.
    Hormonspiral, tog bort blödningarna helt, inga graviditeter, förutom då jag hade ett uppehåll mellan byten. 

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Anonym (bea)

Kondom och kopparspiral. Inga graviditeter, lite mer mensvärk av spiralen men på det stora hela är jag nöjd med den. Finns det något jag hade velat ändra på så är det att  ha testat pessar när jag hade distansförhållande och inte hade behov av att vara skyddad jämt.

Det ska mycket till innan jag testar hormonella preventivmedel, jag vill hålla min hormonbalans "naturlig".

• Lever så

Aldrig mer hormoner...

P-piller - blir en häxa, går upp i vikt, tappar sexlusten

P-ring  - mindre blödningar och pms, gick dock upp 17 kg och tappade sexlusten

Tänker prova pessar här framöver.. Har kört avbrutet i alla år vilket funkar men det gäller att man verkligen avbryter...        

never a failure always a lesson
  • Anonym (Numer 40 plus.)

Kopparspiral, fick infektioner blev gravid.
    Abort. Fick p-piller mot min vilja, mådde fruktansvärt dåligt. Inte minst psykiskt. Bara grät.
    Slidpessar, rätt okej, men satt dåligt.
    Naturlig Familjeplanering, mycket bra. Har alltid sen dess haft nytta av den kunskapen. Är dessutom en säker metod.
    Men efter barnen hormonspiral, för att jag blödde så mycket. Deprimerad och väldigt sjuk under hela den tiden.
    fattade inte att det var den, förrän jag drog ut den.
    Cervixpessar kombinerad med med kunskap om mina fertila dagar. Bästa hittills. Funkar bra som menskopp också. Min kille tacksam för att slippa kondom. Skönt att det inte stör sexet alls. Lätt att sätta in. Känns inte.
    Toppen för mig, är ju inte heller superfertil nu. Men vore jag det skulle jag ändå ha pessar, fast med min koll på ägglossning så kan man ju vara extra försiktig. 

Svar på tråden Vilka preventivmedel har du använt och hur har dom funkat?