• Anonym (Vad?)

kandidatprogram i offentlig förvaltning?

Är det någon som har läst kandidatprogram i offentlig förvaltning? Eller arbetar med det?

Jag funderar på att söka den eller till sjuksköterska. Frågan är om man får jobb sedan, det känns lite flummig.

• Svar på tråden kandidatprogram i offentlig förvaltning?
  • Anonym (Vad?)

Ingen?

Jag läste lite på och det verkar vara mycket politik, inte riktig min grej.

Jag är vild! Måste bestämma mig och får ett jobb sedan efter plugget. Jag är 43 år! Jag arbetar nu men som biträde.

• Anonym (Vad?)

Jag är lite tveksam för att läsa tre år. På förvaltare utbildning kanske kan man få ett jobb innan man är klar? Syrran man måste läsa klart!

• Anonym (Tessan)

Offentlig förvaltning och politik går hand i hand. Inom vilket område vill du arbeta?

• Anonym (Vad?)
    Anonym (Tessan) skrev 2013-09-24 17:58:24 följande:
    Offentlig förvaltning och politik går hand i hand. Inom vilket område vill du arbeta?
    Vet inte riktig, jättesvårt!
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Vad?) skrev 2013-09-24 18:51:10 följande:
    Vet inte riktig, jättesvårt!

Om du inte gillar politik, så känns det som att offentlig förvaltning faller bort...Vad är det som lockar med det programmet?
  • Anonym (Vad?)

Jag tänkte arbeta med tex inköp, projektledning eller något så inom kommun/landsting.

• Anonym (Tessan)
    Anonym (Vad?) skrev 2013-09-24 19:33:06 följande:
    Jag tänkte arbeta med tex inköp, projektledning eller något så inom kommun/landsting.

Inköp, då tänker jag: Varför inte ekonom? Projektledning, varför inte läsa det istället - om det nu är det du vill arbeta med? Eller vill du ha en "grundprofession" och driva projekt? Jag har t ex en kollega som under två år drev ett projekt inom äldreomsorgen (vi är enhetschefer inom vård och omsorg).
  • Offentlig förvaltning student

är snart klar med programmet. Och politik vill jag inte påstå att vi läser, va ni nu menar med det? politik i sig är ju inget ämne. Man läser mycket förvaltningsekonomi ca 1,5 år av utbildningen, mer om den inriktningen väljs. Ekonomin innefattas av intern, extern, micro, makro osv och jag tycker det har varit mycket givande, då det handlar mycket om verksamhetsutvecklingsprocesser, redovisningar, kalkylerna osv som vart man än arbetar sen gör nytta. Policy analys, så som hur man utreder verksamheter är ett annat intressant ämne. Sedan organisation och ledning och förvaltnings juridik. Detta är bara en kort beskrivning av det stora hela. Men nu i slutet av utbildningen ser jag att det finns oändligt många vägar att gå...för ex nämndsekreterare, valombud för politiska partier, chef inom privata och offentliga verksamheter ex inom vård och omsorg, handläggare i kommun, ekonomer i kommun, administratörer på alla möjliga offentligt styrda verksamheter, verksamhetsutvecklare på privata företag som arbetar mot kommuner, Skatteverket, försäkringskassan, listan kan göras hur lång som hellst. Bra utbildning om man vill få en samhällsvetenskaplig utbildning och är intresserad av den offentliga sektorn och de aktörer som verkar inom den.

Svar på tråden kandidatprogram i offentlig förvaltning?