• Äldre 16 Sep 16:28
    5259 visningar
    6 svar
    6
    5259

    Vanlig muslimsk dryck?

    Finns det någon dryck som är vanlig att muslimer dricker till exempelsevis mat. alltså inte mjölk eller vatten utan något som är typiskt liksom.

    anledningen att jag frågar är att vi i skolan ska servera mat ifrån de olika världreligionerna så det vore kul att ha något att bjuda på till dricka med.


  • Svar på tråden Vanlig muslimsk dryck?
  • Omogen citron
    Äldre 16 Sep 16:34
    #1

    De muslimer jag känner dricker vatten, läsk, mjölk, saft och dylikt. Inga speciella drycker alltså. Så jag är osäker. Muslimer finns på många ställen och jag skulle tro att de precis som kristna anpassar sin matkultur efter landets matkultur.

  • Omogen citron
    Äldre 16 Sep 16:36
    #2

    Ni verkar ha fått en konstig uppgift. Vad man äter beror inte så mycket på tron (även om vissa matregler finns i vissa regioner) det beror mer på vart i världen man bor.

  • Äldre 16 Sep 16:39
    #3

    Eftersom muslimer finns över hela välden är det nog lite svårt att precisera, kanske lättare att ha tema land/område?? Vet att man i Iran dricker ngn yoghurtdryck med mynta i, minns tyvärr inte vad den heter. Tror dock att de kristna iranierna också dricker den så jag vet inte om det gills? ;p

  • Äldre 16 Sep 18:12
    #4

    Yogurtdrycken heter Doogh eller ayran på turkiska.

    Blanda yogurt m kolsyrat vatten, lite salt. Blanda. Häll över lite torkad mynta om du vill. Tadaa! ð??ð???

  • Äldre 16 Sep 21:18
    #5

    Jag mailade Kent Ekeroth och frågade, han svarade judiskt eller kristet blod.

  • Äldre 16 Sep 22:24
    #6

    I Egypten bjöds vi på karkade, läste nånstans att det var deras nationaldryck. Vi fick ett litet glas innan maten, men sen beställd vi stora glas till maten eftersom det var så gott.


    Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden Vanlig muslimsk dryck?