• Lolann94

Har något märkligt hänt när ni lekt anden i glaset?

Vill höra om lekt ''anden i glaset'' och om det hänt något märkligt! Upplevde ni något konstigt efter leken? Har ni fått reda på något speciellt som visat sig stämma? Eller har anden i glaset helt enkelt inte fungerat för er? 

Själv funderar jag på att göra anden i glaset, vill få svar på några frågor om mig själv bland annat. Vet dock inte om jag vågar..

• Svar på tråden Har något märkligt hänt när ni lekt anden i glaset?
  • tooschoolforcool

Gjorde det mycket med kompisarna som tonåring och ja, det hände massor av obehagliga, oförklarliga saker. Det gick så långt att min mamma tvingade mig att sluta upp med det, för det började spöka hos oss. Och det var riktigt läskigt. Tycker inte det är en oskyldig lek och det verkar endast locka till sig ondska, inte "riktiga" andar. Man har nog endast kontakt med demoner. Har hört/läst om folk som det gått riktigt illa för.

• Erizajo

Lekte det i skolan, hände inte ett dugg vi bara skrämde upp varann, oskyldig barnlek tycker jag!

• kossan

Det här undrar jag med, för mig och mina kompisar funkade det nog aldrig och jag tror mest att det är ett påhitt. Därför vill jag höra vad andra har upplevt! :)

• Eisa

Först hände inget och så vi gav upp och gick ifrån det rummet. När vi är i ett annat rum hör vi världens duns från rummet där vi gjorde anden i glaset. Vi gick dit efter en stunds ångest och där låg duken och allt som stått på den i en hög på golvet. Stearinljuset var krossat, inte delat utan KROSSAT i små små bitar.

Sen var det lugnt. 

• Marie 104

Jag och tre kompisar körde och frågade vad anden hette.. Då bokstaverades det Lucifer, efter det frågade vi var är du? Då svarandes det i hissen och i samma veva startade hissen där ute och vi gick och tittade och det var tomt.. ð??¨

• mp90

Usch den där "leken" asså.. Närvi körde de När vi var mindre o en spegel ramlade ner i rummet o krossades..

• dawkins

Ja, det är märkligt att vissa upplever en massa konstigheter när de spelar detta spel. Finns det verkligen personer som på fullt allvar tror att de får kontakt med demoner eller "satan" själv, som man läst om?

Det skulle innebära att det finns hur många elaka demoner som helst, vars enda uppgift är att jävlas med folk via ett glas och några bokstäver på ett papper. Hur kan andar etc. veta om framtiden? Hela grejen är en märklig humbug, fast många tror sig uppleva märkliga saker som de tolkar som demoner etc. Men som med alla andra övernaturliga händelser så fungerar de ALDRIG om man verkligen vill göra en klinisk test.

Det är många som tidigare tipsat om James Randi 1 miljon dollar, så kan ni få en demon att berätta om saker i framtiden eller orsaka andra händelser, så är det bara att tipsa James Randi och visa, så får ni pengarna, men än har ingen kunnat bevisa en övernaturlig händelse när man tagit bort alla parametrar som kan påverka resultatet utan bara kliniskt kontrollerar vad som verkligen händer.

• Jonssons

Hela grejen verkar konstig, men att vi får kontakt med andrar och demoner förefaller absurt, men jag kan inte förneka att de kan uppstå märkliga fenomen som är svåra att förklara, men vad det beror på, kan jag inte svara på. Jag instämmer med föregående skribent, om någon anser att det verkligen går att få kontakt med andrar som kan berätta om saker saker som inte kan förklaras på ett naturligt sätt, så bevisa det då. Det finns även i Sverige organisationer som gärna vill kontrollera dessa fenomen, men det har mig veterligen aldrig gått att bevisa ett övernaturligt fenomen som anden i glaset med ett seriöst oberoende test. Jag har också provat detta när jag gick i mellanstadiet och glaset rörde sig, men jag kommer inte ihåg att det hände något konstigt mer än att man tyckte det var lite läskigt när glaset rörde sig.

• Nenne666
    dawkins skrev 2013-09-20 16:56:46 följande:
    Ja, det är märkligt att vissa upplever en massa konstigheter när de spelar detta spel. Finns det verkligen personer som på fullt allvar tror att de får kontakt med demoner eller "satan" själv, som man läst om?

Det skulle innebära att det finns hur många elaka demoner som helst, vars enda uppgift är att jävlas med folk via ett glas och några bokstäver på ett papper. Hur kan andar etc. veta om framtiden? Hela grejen är en märklig humbug, fast många tror sig uppleva märkliga saker som de tolkar som demoner etc. Men som med alla andra övernaturliga händelser så fungerar de ALDRIG om man verkligen vill göra en klinisk test.

Det är många som tidigare tipsat om James Randi 1 miljon dollar, så kan ni få en demon att berätta om saker i framtiden eller orsaka andra händelser, så är det bara att tipsa James Randi och visa, så får ni pengarna, men än har ingen kunnat bevisa en övernaturlig händelse när man tagit bort alla parametrar som kan påverka resultatet utan bara kliniskt kontrollerar vad som verkligen händer.

Men langa upp 1 miljon dollar på att det inte finns utanför din verkstad? Varför skulle motsatsen bevisa din teori om du inte kan uppvisa sanningshalten i den? Värt hur mycket då? Kräver du 1 miljard dollar av mig kräver jag samma av din teori eller, ja... Vetenskap. Tack!!
  • dawkins
    Nenne666 skrev 2013-10-08 02:15:58 följande:

Men langa upp 1 miljon dollar på att det inte finns utanför din verkstad? Varför skulle motsatsen bevisa din teori om du inte kan uppvisa sanningshalten i den? Värt hur mycket då? Kräver du 1 miljard dollar av mig kräver jag samma av din teori eller, ja... Vetenskap. Tack!!
    Jag förstår inte hur du menar. Det jag påtalade var att om man verkligen är övertygad om att man kan få kontakt med "andar" som kan berätta om framtiden, eller få fysiska föremål att flytta på sig, så kan man visa detta för "James Randi", och visar det sig att dina erfarenheter stämmer, så cashar man in 6 500 000 kr. Jag hade kontaktat honom direkt om jag hade varit övertygad om att en ande kunde berätta saker om framtiden etc. men jag har inte haft sådana erfarenheter.
  • Nenne666
    dawkins skrev 2013-10-08 08:39:22 följande:
    Jag förstår inte hur du menar. Det jag påtalade var att om man verkligen är övertygad om att man kan få kontakt med "andar" som kan berätta om framtiden, eller få fysiska föremål att flytta på sig, så kan man visa detta för "James Randi", och visar det sig att dina erfarenheter stämmer, så cashar man in 6 500 000 kr. Jag hade kontaktat honom direkt om jag hade varit övertygad om att en ande kunde berätta saker om framtiden etc. men jag har inte haft sådana erfarenheter.

Men om det är svårt att bevisa motsatsen så är det säkert svårt att bevisa händelsen. Tror det är 50/50. Folk har visat på att deras grejer stämmer men förnekas med att det inte finns bevis. Bevis är grundförutsättningen för folk att tro på det...
  • Qaroline

Jag och en kompis och hennes syster spelade en gång. Deras pappa dog när dom va ganska små. Och glaset skrev att det va honom vi fick kontakt med.
    Man viskar ju sin fråga i glaset så vi andra visste inte va min kompis frågade.
    Efteråt fick vi reda på att hon frågat honom när han och deras mamma gifte sig, glaset visade ett årtal och min kompis gick för att fråga sin mamma när det var.
    Hon va vit i ansiktet när hon kom tillbaka för mamman svarade samma årtal som glaset visade.

Han spökade även för oss på deras bröllopsdag ett par år senare, vi skulle möta mamman som va påväg från tåget och fann henne sittandes på perrongstrappan och hon satt och pratade, när vi kom fram sa hon att de va deras bröllopsdag och att hon pratade med honom, innan va det vindstilla men nu kom en svag vind och gatulampan började blinka, den kalla kåren som gick genom ryggen går inte att beskriva och kan nästan lova att det allt kom ett par droppar i trosan ;) haha

• nattisfnattis

Anden i glaset är något man aldrig ska testa på, och ni som har gjort det och det inte hänt något har haft tur. Det du/ni (ju mer som är med desto större risk) är att lägga all er energi till att få ett svar, all er spänning binds ihop som en fläta kan man säga och utlöser en stor kraft. Alla era öppna sinnen och kraft tillåter då att en besökare från den andra världen få komma till vår. Vem eller vad denna/detta nu är för någon/något vet man aldrig. Det värsta som kan hända är att något ont får ta steget in, eftersom den/det livnär på negativenergi vilket i detta läget hela rummet fyllts upp i. Ibland börjar märkliga saker hända direkt, som fallet när spegeln åkte ner och glas krossades, men ibland kan de ta längre tid. Personen som får med sig något hem är antagligen personen som är den svagaste och nervigaste personen den som sagt har mest negativenergi. I vilket fall... Jag rekommenderar STARKT INTE att testa på anden i glaset. Folk som blivit berörda har blivit ärrade för livet.  

• dawkins
    nattisfnattis skrev 2014-01-06 21:39:27 följande:
    Anden i glaset är något man aldrig ska testa på, och ni som har gjort det och det inte hänt något har haft tur. Det du/ni (ju mer som är med desto större risk) är att lägga all er energi till att få ett svar, all er spänning binds ihop som en fläta kan man säga och utlöser en stor kraft. Alla era öppna sinnen och kraft tillåter då att en besökare från den andra världen få komma till vår. Vem eller vad denna/detta nu är för någon/något vet man aldrig. Det värsta som kan hända är att något ont får ta steget in, eftersom den/det livnär på negativenergi vilket i detta läget hela rummet fyllts upp i. Ibland börjar märkliga saker hända direkt, som fallet när spegeln åkte ner och glas krossades, men ibland kan de ta längre tid. Personen som får med sig något hem är antagligen personen som är den svagaste och nervigaste personen den som sagt har mest negativenergi. I vilket fall... Jag rekommenderar STARKT INTE att testa på anden i glaset. Folk som blivit berörda har blivit ärrade för livet.  
    Då förutsätter du att det finns "spöken", vilket det inte gör. Det går att förklara dessa fenomen, men det tänker jag inte göra, det skulle bli en allt för lång utläggning om hur våra sinnen och hjärna fungerar i kombination med de fysiska lagar som finns i hela vårt universum. Att överhuvudtaget tro att "onda andar" hälsar på för att man sitter i ett mörkrum med ljus, ett glas & en bräda med bokstäver, framstår som rent löjeväckande. Jag förstår att de personer som lekt "Anden i glaset" tro sig uppleva övernaturliga saker, som att något ramlar ner etc. men en sak är säker, det är inget övernaturligt utan naturliga upplevelser som inte har med "andra världar" att göra. Men de som tror på detta är som Jehovas vittnen, ju fler mothugg och motbevis de får, ju mer övertygade blir de på sin egen tro, att det är onda andar som spökar .. UUhhhh
  • sfinxens

Nopp, det finns inga "riktiga" spöken så det är bara att leka på med detta trams ..

• Katlan

Det enda jag egentligen vill påpeka är att det inte är någon lek.
    Snarare en utmaning, både av sitt eget psyke och eventuella andebesök.
    Fungerar det så vet du inte vem du får kontakt med, fungerar det inte vet du inte vilka hjärnspöken du väcker.

Vare sig det finns andar eller inte så kan det göra stor skada på de som utövar Anden i glaset.
    Det räcker faktiskt med en inbillad upplevelse för att man ska få stora problem.

Själv har jag gjort det många gånger men väljer att inte gå in närmare i vad som eventuellt hände.

Mitt råd är bara, låt bli att utmana både andar, spöken och ditt eget psykiska välmående.

• sfinxens

Jag kan till viss del hålla med föregående debattör, att "anden i glaset" kanske inte borde marknadsföras som lek/ spel, utan som ett socialt och mentalt "experiment" som inte bör utföras av barn. Inte pga av onda andar (för de finns inte) men man suggererar fram en form av omedveten masspsykos och självhypnos vilket kan få till följd att man reagerar och upplever oönskade "energier" och händelser. Man får en förhöjd perceptionsförmåga. (En dörr öppnas, en kall vind drar genom rummet etc.), men det är psykologiska & fysiologiska fenomen, inte andar eller andra världar som new age-folket vill göra gällande. Har man varit med om "oförklarliga" händelser i samband med "anden i glaset", så är det lätt att tro att det måste vara något övernaturligt i görningen. T.ex. - Jag frågade anden om något som ingen annan kunde veta och anden svarade rätt eller - En dörr smällde igen, fast ingen annan var där. - Jag kände att någon lade en hand på min rygg, fast ingen stod bakom mig, etc. etc.

Det har gjorts otaliga mer eller mindre vetenskapliga experiment med "anden i glaset", och det har aldrig kunnat påvisats några övernaturlig händelser eller äkta meddelanden från "andra sidan".

Även jag vill utfärda ett varnings finger. "Anden i glaset" kan (om du är mottaglig) fucka upp din mentala hälsa så du upplever dig hemsökt av onda andar eller liknande, sedan att det är din hjärna som spökar eller andra fysiologiska fenomen är av underordnad betydelse för din mentala hälsa.

Svar på tråden Har något märkligt hänt när ni lekt anden i glaset?