• Bonanza

Snygga färger för vardagsrum?

Vi ska måla om i vårt nya vardagsrum. Vi får färg betald av hyresvärden, så nu behöver vi bara välja färg. Vår soffa är beige, och vi har antikbetsade ekmöbler.

Vilken färg skulle vara snygg i vårt v-rum? Det är rätt litet, så jag vill ha en ljus färg. Men inte vitt eller beige. Gärna en fondvägg i en liten starkare färg.

Kom igen, ge mig tips!

• Svar på tråden Snygga färger för vardagsrum?
  • speedy gonzales

gillar ju beiget o brunt själv, med textilier i tex lila el. turkos el rött för att liva upp det, mycket enklare att byta ut dessutom än att måla
    annars grått el beige med en ljungfärgad fond vägg kanske
    hade själv fram tills nu grått o ljuslila, men jag tröttnade väldigt fort det

• Katja77

En ljus lila tror jag vore fräscht. Fast du och jag har ju lite olika smak...*s*

• Laire

Något som lite övveraskande för mig var jättesnyggt med våra beiga soffor var mörkröda väggar. Blev väldigt mysigt, samtidigt som sofforna lyste upp.

• Bonanza

sundsvallstjej - jo, mörkrött hade vi i förra lägenheten.

Ljust lila eller ljust grått kanske. *funderar*

• Katja77

En ljus lila fondvägg och resten ljusgrått kanske?

• Laire

Något som är inne är att ha en brun fondvägg och ljusa väggar. Om man gillar de färgerna är det rätt snyggt.

• Bonanza

Mmm.. fast nu kom jag på att ljusgrått nog inte passar med en beige soffa. Lite för färglöst tror jag.

• Pirran

Ljust grönt tycker jag är så snyggt till varma jordfärger(soffan och de antikbehandlade möblerna). Men då blev det knepigt med en fondvägg i en stark färg....chokladbrunt kanske..eller, näää.

En bruten vit nyans då? Du ville ju inte ha vita väggar men det är skillnad på gräddvita och kritvita. Till det skulle det vara snyggt med chokladbrunt

En mörk röd färg på en fond är ju också väldigt snyggt..men vilken färg har man då på de andra väggarna?

• Bonanza

Ljust grönt kanske vore snyggt. *funderar*

Det är ju inte ett _måste_ med fondvägg heller.

• narie24

Håller med Pirran! Jag hade ljus mossgrön i min förra lägenhet i vardagsrummet. Och jag hade som du mest träfärgade möbler och naturfärger. Grönt är mysigt och lugnande.

• Pirran

Hmmm...ni skulle kunna måla tre väggar i ljusgrönt och tapetsera fondväggen med en härlig grå/gröntonad mönstrad tapet.

www.eco.se har snygga tapeter som inte kostar skjortan. Kolla in kollektionerna "Lust" (4418 är snygg) och "Fond" (5920 är snygg och diskret)...även de andra kollektionerna är snygga, tycker jag.

Men ni kanske inte alls kan tänka er en tapetfond?

• Bonanza

Pirran - jo det kan vi. Vi har lite begränsat utbud, för vi måste köpa på en viss färgaffär, eftersom vår hyresvärd betalar.

Svar på tråden Snygga färger för vardagsrum?