• Anonym (TS)

    Bihåleinflammation eller tandvärk? Varning för lite äckel.

    För 2,5 veckor sen blev jag förkyld, en riktigt ordentlig förkylning. Jag brukar få rinnsnuva några dagar i början av en förkylning, men den här gången var det annorlunda. Första dagarna hade jag en extrem nästäppa, kunde inte få igenom någon luft alls på över ett dygn. Jag hade ingen snuva då. Sen släppte nästäppan och när jag snöt mig kom det stora tjocka klumpar snor, mest från höger näsborre. Färgen varierade från helt genomskinlig till gulgrön. Fick snyta mig ofta när det var värst, flera gånger i timmen och varje gång kom dessa tjocka äckliga klumpar.

    Jag fick också lock för höger öra som har suttit i dessa två veckor. Det släpper en liten stund ibland men sen kommer det tillbaks. Nu har det inte kommit fler snorklumpar på ett par dagar, och locket för örat är inte riktigt lika illa. Istället har det börjat göra ont i tänderna i höger överkäke. Det gör lite diffust tryckande ont, och när jag böjer mig ner eller anstränger mig bultar det i tandraden. Hela höger sida av ansiktet värker lite diffust, från ögat ner till tänderna, från näsan till örat.

    Jag har haft känningar av bihålor tidigare, men då har det varit båda sidorna. Jag har heller aldrig fått ont i tänderna som jag har nu. Kan det ändå vara bihåleinflammation eller borde jag gå till tandläkaren?

  • Svar på tråden Bihåleinflammation eller tandvärk? Varning för lite äckel.
  • Therese85

    Man kan få ont i tänderna av bihålsinflammation. Så gå till läkaren först så slipper du kanske att kasta pengar i sjön ;)

  • Anonym (TS)

    Ok, skönt att det inte behöver vara tänderna iaf. Är det bara att vänta ut bihålorna eller måste man till läkare? Finns det något man kan göra för att lindra och få det att gå över fortare?

  • sextiotalist

    Jag får ofta ont i tänderna vid förkylningar, inte riktigt ont, men obehag. 

  • studentbruttan29

    Jag tippar på bihålorna, jag får gryyyyyyym tandvärk/värk i käkarna då. Du behöver medicin, så gå till läkaren.

  • Anonym (TS)

    Vad är det för medicin jag behöver?

    Är ensam hemma med ett sjukt barn denna vecka och har noll lust att gå till läkare.  

  • studentbruttan29
    Anonym (TS) skrev 2013-09-16 21:44:10 följande:
    Vad är det för medicin jag behöver?

    Är ensam hemma med ett sjukt barn denna vecka och har noll lust att gå till läkare.  
    Antibiotika. Jag hade min bihåleinflammation ett bra tag innan jag gick (hatar läkare) dit.
    Men ring 1177 och prata med dem, de kan alltid boka en jourtid åt dig t.om på helgen.  :) 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-09-16 21:44:10 följande:

    Vad är det för medicin jag behöver?

    Är ensam hemma med ett sjukt barn denna vecka och har noll lust att gå till läkare.  


    Rinicort Aqua (rinocort? Stavning sorry) det är Mot hösnuva men funkar för mig vid bihåleinfkammation. Receptfritt
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-09-16 21:50:15 följande:
    Rinicort Aqua (rinocort? Stavning sorry) det är Mot hösnuva men funkar för mig vid bihåleinfkammation. Receptfritt
    Rhinocort Aqua stavas de visst
  • Anonym (TS)

    Tyvärr vågar jag inte ta avsvällande nässprej. Jag har varit beroende av det och det räcker med en liten puff för att det ska bli ett helvete. Det hjälper först, sen efter några timmar är jag täpptare än täpptast och det sitter i länge.

Svar på tråden Bihåleinflammation eller tandvärk? Varning för lite äckel.