• Anonym (Undrar)

Är jag sjukt kontrollerande

Är jag sjukt kontrollerande, styr alla svartsjukt och bör ändra mig eller har jag en personlighet som är i behov av kontroll för att må bra och "ja det är så, kan försöka lugna mig men det är vad jag behöver, det får vara så här".

Bakgrundsfakta.Jag är sjuk, npf och mycket känslig. Dålig anknytning, levt i destruktiv relationer. Jag är temperamentsfull och kan bli arg för att jag inte hittar mina byxor, extremt lättstressad och mår dåligt av kaos och behöver ha kontroll på allt från att böckerna står där de ska, att mailen är bra strukturerad i olika mappar. Att viktiga papper har sin plats i pärmar. Att jag vet vart mina familjemedlemmar är. Att de inte glömmer något ex "har du plånboken med dig". Saker och livet som jag har fått hjälp av terapeut att strukturera med scheman osv. Jag behöver scheman, klockslag och rejäl planering för att må ok. Jag fungerar så, blir arg och stressad om livet inte är "i ordning" för att jag har sånt inte kaos, är impulsiv och ångestfylld.

Att behöva så mycket struktur och kontroll ser och verkar även som att jag är svartsjukt kontrollerande. Tycker ni att jag verkar vara det i mitt behov av kontroll?

Läser jag om svartsjuka så stämmer det inte mer än för de flesta tror jag. Jag smygläser inte mail, sms eller inte ens öppet för den delen. Jag vill att han ser fin ut doftar gott "inför andra" inte "varför gör du dig fin för andra". Jag tänder mer på att han har haft sex innan mig och skulle inte vilja ha en oskuld.
    Men känner svartsjuka när han gör saker i smyg (sådant man inte gör, som har hemlig mail och vill sexchatta) eller vill ha kontakt med någon han är tänd på som har porriga bilder på facebook. Det tror jag är hyfsat normal svartsjuka?

Men jag vill också veta om han lägger till nya personer på facebook. Jag har inte kontroll på vilka han har där i sin vännerlista men mår dåligt om han helt plötsligt lärt känna personer som jag inte fått veta om.
    Typ "nu har jag lärt känna Anna och lagt till henne på facebook", så vill jag ha kontroll.
    Jag tycker om och vill att han berättar om sina kollegor. Manliga som kvinnliga. Det är lite som "kul skvaller" för mig, roligare än att veta vad kungen gör i alla fall...

Så när han då inte berättar om sin nya kollega Anna känns det obehagligt inom mig. Han tycker jag är kontrollerande på ett svartsjukt fel sätt och hamnar i försvarsställning innan vi egentligen har sagt något.
    Jag har bara frågat "varför har du inte sagt något om Anna innan, att hon finns?.
    För mig är det liknade som att han köpt en ny mobil utan att berätta det för mig innan ett halvår senare. Konstigt. Som att man vill dölja något, i alla fall om man går i försvarsställning när det väl märks vare sig det är ny mobil eller ny kollega.

Jag förstår att jag inte är en lättsamt "låt gå" person.
    Men det jag fundera mest över är kanske varför kontroll alltid är negativt och synonymt med att man kontrollerar en person av svartsjuka för att man är rädd att bli lämnad.

Finns det inga andra orsaker till kontrollbehov?

Är det alltid negativt? Och varför ses det som svartsjuk? 

Jag blir anklagad att vara det när jag inte är det. När jag bara vill veta "vad gjorde du?"

Sedan förstår ju jag att mitt liv och min omgivnings liv inte blir enkelt av mitt kontrollbehov. Möjligtvis praktiskt när vi ska hitta viktiga kvitton eller liknande. Men så här är jag vare sig jag är i en relation eller singel.
    Kontrollbehovet blir i alla fall till någon form av problem, antingen för mig eller min omgivning. Skulle du kunna acceptera kontrollbehov hos någon om du förstår att det ändå inte handlar om att kontrollera? Eller tycker du att det är samma?
  • Svar på tråden Är jag sjukt kontrollerande
  • Houdini

Jag tror inte jag skulle kunna leva med någon som har ett sådant kontrollbehov oavsett vad orsaken är.

Jag skulle bli tokig av att allt skulle vara på ett visst sätt och om jag skulle villja ha det på annat sätt blir maken tokig. nu berättar jag och mannen allt för varandra men kanske inte på en gång tänk om man glömmer berätta något som den andra anser jätteviktig och då blir skitsur.

Kan du ta ett steg tillbaka och försöka se det från den andres håll? hur är det att leva med en som har ett sådant kontroolbehov?    

• Anonym (tänker fort)

Hej ts, 
    på ditt inlägg verkar det som om du tänker/känner  jättefort och intensivt. 

Jag gissar  så här: du har ett npf som gör att du har nära till kaos inuti. Det kaoset är svårt att bära och då hjälper det att strukturera upp saker. Alla är hjälpta av att ha struktur i livet men du verkar behöva strukturera upp mer saker än andra människor för att uppnå samma grad av sinnesfrid. Det verkar som om väldigt många saker är lika viktiga att kontrollera eftersom de alla kan leda till kaos. 

De flesta andra har vissa saker som är viktiga att hålla på för att kaos inte skall bryta ut, Andra saker spelar ingen roll om de struktureras upp, eller känns inte som jätteviktiga att ens prata om alls, för de har ingen egentlig betydelse för ens liv. Att adda någon på facebook skulle vara en småsak för mig tex.  

Det är svårt för en partner när kärestan har tusen grejer på listan och alla verkar lika viktiga. Det blir då kaos i huvet på din partner. Även om du kanske har en prio-ordnin, så kan det vara jättesvårt för partnern att memorera den om den innehåller hundra punkter. Det är att exportera kaoset som du ville bemästra genom kontrollen!

Man blir som partner enormt stressad och rädd att göra fel och kan bli defensiv, arg och less för att man hela tiden ställs inför så oändliga möjligheter att göra fel och vara elak. eller så bara tystnar man och känner sig hunsad. 

Jag tror att ni skulle behöva tala om prioriteringar. Vilka tre hänsynstaganden är, på riktigt, viktigast för dig och vilka för honom. 
    Och vad ni gör när ni har varsin åsikt om ifall en oförutsedd situation är en småsak eller en stor sak. En strategi för hur ni känslomässigt hanterar att ni har olika världsbild, helt enkelt. 

• Anonym (npf)

Men det du beskriver är väl typiska aspergersdrag? Det finns i dig, i din personlighet. Lika väl som du har behov av kontroll när det gäller prylar så har du behov av kontroll när det gäller din partner. Om din omgivning känner till din diagnos och vet vad den handlar om så bör de visa förståelse. Visst kan du till en del bekämpa detta kontrollbehov, men utplåna det helt kan du inte, och det borde ingen begära.

Jag tycker inte alls att du verkar sjukligt misstänksam eller svartsjuk, utan tolkar det mera som nyfikenhet och ett allmänt intresse för din partners bekantskapskrets och hans relationer till andra människor. Om han ändå tar illa upp, brusar upp och grälar på dej för detta så skulle det kunna tyda på att han döljer något och kanske har dåligt samvete. Men det kan också vara ren oförståelse och att han bara blir irriterad över att inte kunna ha friheten att göra något alls utan att du frågar ut honom.

Försök prata med honom om det och förklara!   

Hoppas ni kan komma fram till en kompromiss där ni båda har förståelse för varandra och era små egenheter! 

• Anonym (Undrar)
    Houdini - Det är okej att du känner så. Jag har inte sökt efter någon som är lik mig som partner även om det egentligen kanske hade vart det enklaste? Mina vänner är däremot mycket mer lik mig, dock utan diagnoser och likande bakgrunder.

Anonym (tänker fort) - ja det gör jag, allt kommer snabbt. Efteråt är lägga till en vän på facebook inget konstigt. Men det är lite reaktionen jag får på min reaktion (som är som den brukar vara) som bekymrar mig. Eftersom det inte är så stort, varför reagerar han så stort för att jag gör det? Lite så med.
    Men det är kanske som du skriver att man som partner blir defensiv av att göra fel. Men samtidigt vet han ju att jag inte ser det som fel om jag får reagera och sedan lugna mig?

Anonym (npf) - Jag vet inte om det är typiska för "jag verkar så normal" om man inte lever med mig eller känner mig väldigt väl och eller förstår npf.
    Men jag känner att jag måste sluta ha behov av kontroll på människor, min partner även om jag inte ens kan sluta ha behovet av kontroll på mina saker. det är ex en sak, ex en bok, jag som kom bort för två år sedan. Jag vill fortfarande leta eter den och blir irriterad på att den är borta och får en slags panik av det. Det är säker någon form av tvång med men om jag hade fått ha min kontroll utan störningar så hade den ju funnits kvar.
    Sedan sägs det ju så att man inte får skylla på sina problem, sin diagnos så därför känner jag det som att jag måste sluta vara jag. Alternativt leva själv.
    Det är sant, jag är väldigt nyfiken med och det i kombination med kontroll liknar kontrollerande svartsjuka otroligt mycket. Skulle jag googla på "kontrollerande" och få upp symptom på en sjukligt störd partner som man bör fly ifrån så stämmer en del punkter in.
    Ex en sida om psykiskmisshandel så är några punkter så här "- Vill veta allt om dig, visar stort intresse för allt du varit med om.  - Otålig och lättirriterad. - Ifrågasätter småsaker. " osv. Jag känner igen mig i en del som anses sjukt. Jag vill inte vara sjuk på det viset.
    Nu blir det bara sorgligt och jag känner så där att jag borde leva ensam för att jag är så svårt med relationer. Att behöva något som är för svår för andra och ja det är svårt.
    Svårare när jag känner att jag hamnar i ett konstant "svartsjukt" fack som jag inte känns som mig. Att jag inte bryr mig om han umgås med Anna eller Eva bara jag vet med vem och när?
  • Houdini

Men kräva att få veta allt på en gång eller bli arg och sur och att man som partner bara ska ta det, det är mycket att kräva av en människa. Även om man har förståelse för sin partners problem orkar man inte alltid med att vara snäll och förstående. Min man har med största sannolikhet ADD och jag försöker allt vad jag kan för att underlätta för oss bägge men ibland exploderar. Det kan vara en sån enkel grej att han inte tagit ut påsen med kompostsoppor när vi har haft lök i maten, han vet ju att jag hatar lukten av rå lök som stinker i hela huset ;) hur kan han vara så jävla hänsynslös. Tja kanske för han är den han är. Och jag har gått igenom en operation som bla innebär att jag exploderar på en sekund och fräser åt honom, vilket jag var helt omedveten om ;) han blir tokig på mig, det värsta är att jag har tjatat på honom i tio år att han är snäsig och han inte ändrar sig.

Nu är detta inte i närheten men jag försöker förklara att ibland orkar och kan man inte ta hänsyn till att ens partner har en diagnos. För ibland står det en upp i halsen och då exploderar man sen är det bra en tid. Så funkar jag i alla fall  

• Anna74a

Om man har ett starkt kontrollbehov kan
    det vara bra att leva med någon som absolut inte låter sig bli kontrollerad.
    Jobbigt först-befriande sen.

• Anonym (tänker fort)

hej ts, 
    var inte ledsen! Du har redan kommit en bra bit på vägen genom att reflektera över de här sakerna. Såklart skall du leva i relationer.

Fortsätt att söka och testa strategier  att hantera jobbiga förluster  och sådant som inte blir bra. Det kommer säkert inte vara så att de svåra känslorna försvinner, men du kan säkert lära dig att hantera mycket av det svåra, kanske med KBT ?. Du behöver vara en krävande klient hos neuropsykiatrin så att du får verktyg. 

Ingen,  inte ens de utan npf klarar ju alltid att härbärgera det svåra, heller! Så det måste inte bli perfekt!
    {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Är jag sjukt kontrollerande