Är jag sjukt kontrollerande
Är jag sjukt kontrollerande, styr alla svartsjukt och bör ändra mig eller har jag en personlighet som är i behov av kontroll för att må bra och "ja det är så, kan försöka lugna mig men det är vad jag behöver, det får vara så här".
Bakgrundsfakta.Jag är sjuk, npf och mycket känslig. Dålig anknytning, levt i destruktiv relationer. Jag är temperamentsfull och kan bli arg för att jag inte hittar mina byxor, extremt lättstressad och mår dåligt av kaos och behöver ha kontroll på allt från att böckerna står där de ska, att mailen är bra strukturerad i olika mappar. Att viktiga papper har sin plats i pärmar. Att jag vet vart mina familjemedlemmar är. Att de inte glömmer något ex "har du plånboken med dig". Saker och livet som jag har fått hjälp av terapeut att strukturera med scheman osv. Jag behöver scheman, klockslag och rejäl planering för att må ok. Jag fungerar så, blir arg och stressad om livet inte är "i ordning" för att jag har sånt inte kaos, är impulsiv och ångestfylld.
Att behöva så mycket struktur och kontroll ser och verkar även som att jag är svartsjukt kontrollerande. Tycker ni att jag verkar vara det i mitt behov av kontroll?
Läser jag om svartsjuka så stämmer det inte mer än för de flesta tror jag. Jag smygläser inte mail, sms eller inte ens öppet för den delen. Jag vill att han ser fin ut doftar gott "inför andra" inte "varför gör du dig fin för andra". Jag tänder mer på att han har haft sex innan mig och skulle inte vilja ha en oskuld.
Men känner svartsjuka när han gör saker i smyg (sådant man inte gör, som har hemlig mail och vill sexchatta) eller vill ha kontakt med någon han är tänd på som har porriga bilder på facebook. Det tror jag är hyfsat normal svartsjuka?
Men jag vill också veta om han lägger till nya personer på facebook. Jag har inte kontroll på vilka han har där i sin vännerlista men mår dåligt om han helt plötsligt lärt känna personer som jag inte fått veta om.
Typ "nu har jag lärt känna Anna och lagt till henne på facebook", så vill jag ha kontroll.
Jag tycker om och vill att han berättar om sina kollegor. Manliga som kvinnliga. Det är lite som "kul skvaller" för mig, roligare än att veta vad kungen gör i alla fall...
Så när han då inte berättar om sin nya kollega Anna känns det obehagligt inom mig. Han tycker jag är kontrollerande på ett svartsjukt fel sätt och hamnar i försvarsställning innan vi egentligen har sagt något.
Jag har bara frågat "varför har du inte sagt något om Anna innan, att hon finns?.
För mig är det liknade som att han köpt en ny mobil utan att berätta det för mig innan ett halvår senare. Konstigt. Som att man vill dölja något, i alla fall om man går i försvarsställning när det väl märks vare sig det är ny mobil eller ny kollega.
Jag förstår att jag inte är en lättsamt "låt gå" person.
Men det jag fundera mest över är kanske varför kontroll alltid är negativt och synonymt med att man kontrollerar en person av svartsjuka för att man är rädd att bli lämnad.
Finns det inga andra orsaker till kontrollbehov?
Är det alltid negativt? Och varför ses det som svartsjuk?
Jag blir anklagad att vara det när jag inte är det. När jag bara vill veta "vad gjorde du?"
Sedan förstår ju jag att mitt liv och min omgivnings liv inte blir enkelt av mitt kontrollbehov. Möjligtvis praktiskt när vi ska hitta viktiga kvitton eller liknande. Men så här är jag vare sig jag är i en relation eller singel.
Kontrollbehovet blir i alla fall till någon form av problem, antingen för mig eller min omgivning. Skulle du kunna acceptera kontrollbehov hos någon om du förstår att det ändå inte handlar om att kontrollera? Eller tycker du att det är samma?