• Anonym (hyppo)

    Är kaffesumpsliknande spya alltid farligt?

    Jag är hypokondriker av rang och är nu jätteorolig :( I lördags var jag på fest och kom hem tidigt på söndags morgonen, jag körde alltså all in.  När jag kom hem kräktes jag tydligen och min sambo berättade först IDAG att mitt kräks var mörkt och såg ut som kaffesump. Han sa det som om det vore lite kul, men herregud kaffesump är ju ett alarmerande tecken!!! Eftersom jag är hypokondriker så vet jag ju att det är illa. Jag drack bara vitt vin och vodka-cola-drinkar, och vi åt tacos på lördagkvällen, så inget av det jag fått i mig under kvällen kan ens likna kaffesump. :(

    Jag vill inte gå till doktorn, men kolla på klockan och gissa vad jag gör vaken denna tid? Jag är panikslagen och tänker att jag har ett blödande magsår som kommer ta död på mig.  Har ont i magen nu och är jätterädd. Hittar INGET annat svar på google heller än att detta är en blödning i magen. Snälla säg att det finns nån kunnig person som kan lugna mig? :(

  • Svar på tråden Är kaffesumpsliknande spya alltid farligt?
  • Anonym (hyppo)

    På vårdguiden och 1177 och liknande sidor står det överallt att man ska uppsöka AKUTEN, alltså direkt. Och här sitter jag på tisdag morgon och fick för bara några timmar sen veta att jag  I SÖNDAGS kräkts nåt som indikerar att jag har ett blödande magsår. Denna panik har inga gränser.

  • Anonym (A)

    Om du druckit mycket cocacola har den säkert färgat kräket mörkt. Det låter högst ofarligt det här men ring 1177 om du känner dig väldigt orolig.

  • Anonym (hyppo)

    Jag drack säkert en halvliter cola, minst alltså. Det var det sista jag drack dessutom, så jag hoppas så att du har rätt, för denna panik jag upplever nu inatt är inte direkt bra känner jag. Lär väl om inte annat få magsår av oron :(

  • Anonym (hyppo)

    Nix, eller jag har en medicin med montelukast som verksamt ämne och den är jag osäker på vad den räknas som?

  • Anonym (hyppo)
    jaghopparhögt skrev 2013-09-17 04:34:16 följande:
    Det är väl klart att det var colan. Sluta oroa dig nu. Drick lite vin så du kan sova.
    Näää det är väl inte klart! Eller jag har iaf svårt att förstå hur cola kan bilda kaffesumpsliknande kräks mer än till färgen *ryser* Men jag mår bara bra av  att höra att jag har fel, så jag lyssnar på dig (förutom om vinet då).
  • Anonym (Frågor)

    Hur mycket har du kräkts? Fortsätter du kräkas? Hur känns mag ontet ? Äter du järn eller vitamin med järn? Blodförtunnande medicin eller fiskolja? Är montelukast din enda medicin ?

  • Anonym (hyppo)
    Anonym (Frågor) skrev 2013-09-17 04:39:12 följande:
    Hur mycket har du kräkts? Fortsätter du kräkas? Hur känns mag ontet ? Äter du järn eller vitamin med järn? Blodförtunnande medicin eller fiskolja? Är montelukast din enda medicin ?
    Jag kräktes bara då i söndags på morgonen och enligt min sambo var det tre gånger. Inte särskilt mycket heller. Tar montelukast och ibland nasonex. Inget järn eller så. Blir rädd nu när jag ska beskriva magondan, men det gör ont högt upp i magen mot höger sidan, typ som att någon nyper och har sig på vad-det-nu-är-som-finns-där i magen :( 
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (hyppo) skrev 2013-09-17 04:45:07 följande:
    Jag kräktes bara då i söndags på morgonen och enligt min sambo var det tre gånger. Inte särskilt mycket heller. Tar montelukast och ibland nasonex. Inget järn eller så. Blir rädd nu när jag ska beskriva magondan, men det gör ont högt upp i magen mot höger sidan, typ som att någon nyper och har sig på vad-det-nu-är-som-finns-där i magen :( 
    Då låter det inte som du har en pågående blödning ivf. Men du skulle kunna ha ett litet sår, har du gastrit besvär annars? Sura uppstötningar, halsont, klump känsla i magen, hicka/rap besvär? Har du kanske fått magsår eller gastrit konstaterat tidigare?

    Magsäcken sitter precis rakt under bröstenet, mer till höger strax under revbenen sitter lever och gallan, så det låter som du har ont på "fel" ställe.
  • jaghopparhögt
    Anonym (hyppo) skrev 2013-09-17 04:36:53 följande:
    Näää det är väl inte klart! Eller jag har iaf svårt att förstå hur cola kan bilda kaffesumpsliknande kräks mer än till färgen *ryser* Men jag mår bara bra av  att höra att jag har fel, så jag lyssnar på dig (förutom om vinet då).
    Du har ju inte ens sett det själv, du vet väl inte vad din sambo menar med att det såg ut som kaffesump.
  • Anonym (hyppo)
    Anonym (Frågor) skrev 2013-09-17 04:51:31 följande:
    Då låter det inte som du har en pågående blödning ivf. Men du skulle kunna ha ett litet sår, har du gastrit besvär annars? Sura uppstötningar, halsont, klump känsla i magen, hicka/rap besvär? Har du kanske fått magsår eller gastrit konstaterat tidigare?

    Magsäcken sitter precis rakt under bröstenet, mer till höger strax under revbenen sitter lever och gallan, så det låter som du har ont på "fel" ställe.
    Njae, jag har aldrig fått någon sån diagnos alls... Det var en läkare som sa att jag verkade ha IBS eftersom jag så ofta har ont där i magen på höger sida, eventuellt att det kunde vara känningar av gallan. Men detta var för nåt år sen dock! Lite halsbränna har jag, men pga min hypkondri har jag svårt att säga om saker som känns i min kropp tillhör det normala eller om det är symtom på saker som är fel. 

    Men du menar alltså att om jag hade haft nån form av blödning så hade jag fortsatt kräkas än idag? Kaffesumpsspyror MÅSTE inte vara farligt alltså? Kan det ha med gallan att göra då eftersom jag har ont där?
    jaghopparhögt skrev 2013-09-17 04:56:18 följande:
    Du har ju inte ens sett det själv, du vet väl inte vad din sambo menar med att det såg ut som kaffesump.
    Nä fast jo, kaffesump kan ju inte se ut på så många sätt :(

  • Anonym (hyppo)
    Tow2Mater skrev 2013-09-17 05:01:38 följande:
    Blanda krossade tacos med cola sa ser det nog ut som kaffesump.
    Jag försöker tänka så! Men det går inte så bra.
  • Anonym (Frågor)

    Kaffesump kräkning beror på att blod från mage eller tarm reagerar med magsyra och blir svart, man kan även få svart avföring. Så det är absolut inte lika med akut pågående blödning! Men man kan fortfarande ha ett litet sår eller en polyp som blöder lite då och då, men det är inget som är farligt.

    Kaffesump/blodiga kräkningar som inte går över är farligt, då måste man in till akuten direkt.

    Gallproblem är väldigt vanligt, man brukar få ont efter man har ätit fet mat eller något syrligt, tex äpplen.

    Eftersom du nu inte kräkts på så lång tid och du verkar må stabilt i övrigt, (inte svimmat eller hjärtklappning som kan vara tecken på blödning), så låter det hela ofarligt tycker jag.

    Ta någon värktablett, helst Alvedon inte Ipren eller treo eller magnecyl, drick lite vatten och om du har ta även novalucol eller annan magsyrehämmande medicin sen försöker du sova. Om du fortfarande har ont imorgon bitti så ringer du vårdcentralen. Hoppas du kan lugna ner dig nu =)

  • Anonym (A)

    Tacos, bröd med mera blir rätt grötigt när det kommer upp igen och särskilt utspätt med cola kan det nog liknas vid kaffesump. Lugna ner dig. Jag är föredetta hypokondriker och stressade också över för "normala" uppenbart onödiga saker. Försök lita på oss och gå och lägg dig. Om du inte kan sova lyssna på lite lugnande musik liggande i sängen så du kopplar av.

  • Anonym (hyppo)

    Jag ska försöka få min hjärna att lyssna på er och lugna ner mig lite. Förstår ju själv att eftersom jag sitter upp och har så pass med energi att oja upp mig SÅHÄR mycket så är jag kanske inte akut döende.

    Hade hjärtklappning i söndags, men det gissade jag hade med baksmällan att göra?  För den var inte av denna värld! Får aldrig de typiska bakissymtomen egentligen, utan har bara hjärtklappning, svaghet och ångest. Hemskt att man ens utsätter sig för alkohol egentligen. Men men, annars har jag ju inte kräkts något mer, och mår bra i övrigt bortsett från magondat och paniken. 

    Tack alla fina för kloka ord, ska läsa dom om och om igen. 

  • Anonym (A)

    Kom ihåg att man kan få rejält magont av ångest. När min hypokondri var som värst hade jag konstant ont i magen och sprang på toaletten med diarré. Och det är superbra att du inser att du har för mycket energi för att vara döende. Läs du allt som skrivits igen, "normalas" syn på ens åkommor kan gör susen och sov gott sen

Svar på tråden Är kaffesumpsliknande spya alltid farligt?