• pernilla78

Fp-dagar och ledighet

Hej!

Nu till vintern blir jag mamma för första gången, vilket ska bli spännande och lite skrämmande.
    Jag och min sambo har planerat att jag ska vara hemma den mesta av tiden med barnet. Han jobbar på ett litet företag och det är i stort sett omöjligt för honom att ta ut nån längre pappaledighet. Han överlämnar alltså återstående fp-dagar till mig, förutom dom 60 som han måste ta.

Nu till min fråga.
    Våran tanke är att jag ska vara hemma i 18mån och hoppa in vid behov på kvällar/helger på mitt jobb, efter ca 8-10mån ledighet. Hur många fp-dagar/vecka kan jag då ta ut, för att kunna vara hemma 18mån?

Mvh

Pernilla  

• Svar på tråden Fp-dagar och ledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan inte svara på hur länge du kan vara hemma med föräldrapenning (FP). Det får du och din sambo titta i almanackan och planera tillsammans.

När barnet föds har ni 240 FP-dagar var. Beroende på vilken sjukpenninggrundande inkomst (SGI) ni har var och vad ersättningen för FP blir per dag, får ni utifrån det räkna ut hur många dagar du behöver ta ut i veckan för att ni ska klara er ekonomiskt. Ju fler dagar du tar ut per vecka desto fortare tar dina 240 dagar slut och du kan då vara hemma kortare tid. Om du t.ex. skulle ta ut 3 dagar per vecka kommer dina 240 dagar räcka längre men du får då såklart mindre pengar utbetalt då det är färre dagar som betalas ut.

Av era FP-dagar är det 390 dagar som är sjukpenningnivå och 90 st dagar som är lägstanivå (180 kr om dagen får man för en sån dag, före skatt) 390+90=480 dagar totalt för barnet / 2 föräldrar = 240 dagar var.
    Av era 240 dagar var är det 60 sjukpenningnivå dagar som är låsta på var förälder. Resterande dagar 180 st kan man ge till varandra om man vill. 
    De första 180 dagarna som betalas ut av FP måste vara på sjukpenningnivå. Efter det kan man börja ta ut lägstanivå dagarna.

Om du får 180 dagar från den andra föräldern är det 90 som är på sjukpenningnivå och 90 som är lägstanivå, så du har med det i dina beräkningar.

Man får ta ut 7 dagar per vecka om man vill.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

Svar på tråden Fp-dagar och ledighet