• Anonym (Sa.)

    En 12 åring vill ha nya spelet "GTA V". Hur skulle ni göra?

    Till ps3. Det släpps idag och min 12 åring vill SÅ gärna ha spelet. "Alla andra kommer få det, snäääällaaaaa!". Han sköter skolan, han är en fin & vettig kille i övrigt. Det är från 18 år.

    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden En 12 åring vill ha nya spelet "GTA V". Hur skulle ni göra?
  • Anonym (1)

    Skulle inte köpa spelet åt honom. Det finns ju en anledning till åldersgränser...

    Möjligen att jag skulle fundera på saken om han vore 15 år och skötte allt bra osv, men inte tidigare! 

  • mice

    Vad jag sett av de tidigare är det oerhört mycket våld, brott och erotik i spelen, det hade inte jag velat utsätta en minderårig för. Obestämd

  • TaSe

    Min man har köpt det och jag kan garantera att grabbarna på 13 och 14 kommer spela det också. Vad spelar han för andra spel?

  • Plainsongs

    Han har rätt när han säger att alla andra kommer att få det, och han kommer att spela det hos kompisarna om han inte har det själv hemma. Vad spelar han annars för spel?
    Vänta och se, säg att han får spela hos vännerna, men inte ha spelet - känner han då att det var ett för läskigt och våldsamt spel så kommer han inte att vilja ha det.
    Spelade själv spel ur den och liknande serier mycket yngre än honom, inte påverkat mig.

  • Anonym (älskar)

    Älskar GTA-serien. Har spelat sedan andra kom ut '99. Då var jag 7år. Har personligen inte haft några problem med den här typen av spel. Brukade sitta i pappas knä som liten och spela Doom och andra läskiga spel.

    Så jag tycker det beror på vad han brukar få spela.
    Man hööör ju om barn som blir "knäppa" och våldsamma av spelet men jag menar, hur verkligt är det egenligen att stjäla en bil, ligga med en hora och sen köra över hookern och ta tillbaka pengarna? Jag tror att barn och ungdomar som har sagts spelat dessa spel och sedan begått brott snarare har något problem med verklighetsuppfattning och troligen lider av vanföreställningar. 

  • Farsa på stan

    Min son har köpt spelet. Jag testade lite när han var på träning, och det var väldigt roligt måste jag säga. Jag blev nästan beroende direkt, och mycket riktigt sitter min son i princip hela sin lediga tid, långt in på nätterna, och spelar. Eftersom jag inte kan spela spelet själv då sitter jag ibland med min son och kollar när han spelar, eller frågar honom om vad som hänt i storyn, som är en väldigt spännande kriminalhistoria med intressanta karaktärer. Han tycker att det är lite jobbigt att jag distraherar honom från spelandet, och han tycker att det är väldigt pinsamt när något "barnförbjudet" händer.
    För det är väldigt mycket brutalt, realistiskt våld, mycket naket och knark och mycket svordomar. Kvinnosynen är det jag tycker är värst med spelet, den är verkligen usel (även om människosynen överlag inte är något att hurra för). Nästan alla karaktärer är olika stereotyper, men när det kommer till kvinnorna har de verkligen valt de mest negativa och urtråkiga stereotyper som finns.
    Det är väldigt roligt att spela, men jag skulle inte låta en 12-åring spela det. Min 14-åriga dotter har kollat lite när storebrorsan spelat men är inte så intresserad, så jag har inte behövt bestämma mig för om jag ska "förbjuda" henne att spela det. Din 12-åring kommer med största sannolikhet att spela det ändå, hos kompisar och så, men jag har svårt att tro att det skulle kunna göra någon "skada" i små doser.

  • elmadumle

    Sonen är 12 och han har spelat gta och spel som wow och call of duty i flera år så jag ser inte något problem.

  • Anonym (Jag)

    Min son som är 19 år köpte det och tycker det är olämpligt för 12-åringar, han tycker att de är så mycket våld och sexistiska fördomar att de sm spelar bör vara lite äldre så de har fått normer och värderingar och inte är så lättpåverkade.

Svar på tråden En 12 åring vill ha nya spelet "GTA V". Hur skulle ni göra?