• Nellybelly

Eget företag eller Hobbyverksamhet

Jag bor lite utanför Stockholm. I början på nästa år ska jag gå en utbildning till att bli Hundinstruktör.
    Min tanke är sedan att starta ett eget företag. Jag vill ha hundkurser kvällstid & helger.
    Självklart ska jag ha ett ordinarie jobb. 
    Så min plan är att kunna ha mitt ordinarie jobb och ha hundkurser på kvällarna och helgerna.
    Jag har faktiskt inget vinst-syfte med mina hundkurser. Så därför passar en Hobbyverksamhet mig, istället för ett eget företag. MEN jag vill kunna få marknadsföra mig som om jag vore ett företag. Jag vill alltså trycka visitkort samt lägga upp en hemsida där folk kan se mig och mina hundkurser som jag erbjuder.
    Nu undrar jag: vet ni om jag får jag ha en hobbyverksamhet (driva hundkurser) och ändå marknadsföra mig så pass mycket genom visitkort och göra en egen hemsida? Eller måste jag då starta ett företag?
    Någon som vet? Eller någon som varit i samma situation som mig?!
    Tack på förhand. =)
  • Svar på tråden Eget företag eller Hobbyverksamhet
  • Mandel

Du får väl marknadsföra dig hur mycket du vill även som privatperson.

Det enda är din inkomst av verksamheten som inte får överstiga ett visst belopp för då måste du skatta för det.
    Tror du att du kommer att komma upp i det beloppet så är det kanske smartare att starta företag för då får du även dra av momsen på de varor och tjänster som du köper in. Visitkort, hjälp med hemsida osv. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Nellybelly

Mandel: Tack för ditt snabba svar. =) Jo jag tycker också att man borde få marknadsföra sig hur mycket man vill.

Om jag inte har läst fel så måste jag ändå skatta för det, även om det är en Hobbyverksamhet? Däremot behöver jag kanske inte hålla på med moms och sådant? Eller?!
    Åh det här med siffror är så krångligt, det är svårt tycker jag! 

• Farmor52

Välj att starta "enskild firma" så att du enkelt kan hålla isär företagets ekonomi och din privata ekonomi. Både Bolagsverket och Skatteverket har bra och lättfattlig information om hur man gör och vad som gäller.

Lycka till!

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Mandel
    Nellybelly skrev 2013-09-17 14:14:31 följande:
    Mandel: Tack för ditt snabba svar. =) Jo jag tycker också att man borde få marknadsföra sig hur mycket man vill.

Om jag inte har läst fel så måste jag ändå skatta för det, även om det är en Hobbyverksamhet? Däremot behöver jag kanske inte hålla på med moms och sådant? Eller?!
    Åh det här med siffror är så krångligt, det är svårt tycker jag! 
    Om du kollar med skattemyndigheten så får du den korrekta siffran på beloppet som du får tjäna per år utan att skatta för det.
    Värt att kolla upp istället för att betala skatt från första kronan. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • jassikan

Finns inget i princip inget fribelopp för inkomster, oavsett om det handlar om företag eller hobby.
    http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Undantag

Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr. Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet eller till lön eller liknande. Skattefriheten gäller t.ex. inte för den som har anlitats av någon annan för att plocka bär.

Även hobbyverksamhet ska redovisas till skatteverket. Men gör du ingen vinst finns det inget att skatta för.
    http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Vet ej hur du tänkt annonsera, men tänk på att du får dra av momsen om du har företag och är momsregistrerad. Det kan du inte göra som privatperson.

• stadiljus

Jag hade också valt att starta enskild firma. Då kan du också dra av din utbildning som kostnad, samt lyfta momsen på inköp och marknadsföring. Du behöver då lägga moms på kursavgifterna, så räkna med det i priset du tar ut från kunden, så att du inte får lägga ut de pengarna själv. 

Och det stämmer att det bara är svamp- och bärplockning upp till 12000 någonting som man får tjäna som hobbyverksamhet utan att skatta för det.   

• choklad

Om verksamheten uppfyller följande tre punkter så ska det ses som en näringverksamhet och inte som en hobby: Självständighet, varaktighet och vinstdrivande. Vad jag förstår uppfyller du alla tre punkterna och ska därmed starta ett företag istället för att ha det som hobbyverksamhet. Och oavsett så betalar du skatt från första kronan i vinst, finns inget fribelopp.

• choklad

Glömde tillägga att du skriver att du inte har något vinstsyfte, men jag tror att det blir svårt att få igenom den inställningen hos Skatteverket då du kommer ta betalt för kurserna, så det är därför jag anser att du uppfyller alla tre punkterna.

Svar på tråden Eget företag eller Hobbyverksamhet