• Dumboo

Missbildning osv?

Hej har idag fått reda på att jag är gravid .., och undrar hur mycket de kan påverka till att jag får ett friskt barn om jag innan jag visste jag var gravid, festat 2 grr, rökat då par cigg.
    Har medicin som imovane, antidepp,citodon. Även tagit medicin mot magkatarr. Kan jag ändå lyckas få ett friskt barn? Eller är riskerna stora att de blir ngt fel?

• Svar på tråden Missbildning osv?
  • daxförnästa

Fråga din läkare. Men nej, de första veckorna är det

ingen moderkaka som står för näringen och sammankopplar er. Det är ändå aldrig bra med tabletter och fest om man funderar på att bli gravid. Antar att ditt var oplanerat jag åt xanor och rökte på heltid tills jag fick veta att jag var gravid i v 6 med mitt första barn. Slutade direkt och hon fick inga skador.

• Dumboo

Tack för ditt lugnade svar. Men ska givetvis kolla upp detta direkt, Vill ju inte sätta ett barn till världen med stora hälsaproblem. 

• 2013

Jag säger också fråga en läkare.

Däremot så står embryot visst i direktkontakt med modern från implantationen, och har utsatts för det du har fått i dig.
    Risken är ändå liten att barnet blir missbildat pga det du nämner.

• Onea

Är lite nyfiken "Dumboo", har du pratat med läkare? Skulle vara spännande att höra vad de säger.
    För jag har också hört det där om att man inte så så ihopkopplad de första veckorna, dock vet jag också att det kan uppstå skador tidigt i graviditeten av en yttre påverkan, dock inte av det du beskriver! :) Så skulle vara intressant att höra vad läkaren/barnmorskan sa :)
    Och grattis till graviditeten!!! 

• Flickan och kråkan
    daxförnästa skrev 2013-09-17 16:15:36 följande:
    Fråga din läkare. Men nej, de första veckorna är det ingen moderkaka som står för näringen och sammankopplar er. Det är ändå aldrig bra med tabletter och fest om man funderar på att bli gravid. Antar att ditt var oplanerat jag åt xanor och rökte på heltid tills jag fick veta att jag var gravid i v 6 med mitt första barn. Slutade direkt och hon fick inga skador.

• Flickan och kråkan

Det stämmer inte. Droger av olika slag påveekar fostret oavsett tidpunkt i graviditeten. Just tidigt i graviditeten då alla organ bildas finns ökad risk för missbildningar.

• AlexO

Min syster skrev en C uppsats på det ämnet och läste då en hel del forskning. Jag läste hela uppsatsen för korrektur. Det var på universitet.
    Det är väldigt liten risk att ett foster tar skada pga alkohol och rökning under starten på graviditeten.
    De tabletter du tagit mot magkatarr kan du kolla enkelt i fass, där står det under graviditet om det är nått som är farligt. 
    Självklart ska du dubbelkolla med en läkare men jag tycker inte du ska gå runt och känna massa oro.

• AlexO

*Imovane och antidepp måste du kolla med psykiatrin dessutom hur du ska sätta ut på rätt sätt så inte du eller fostret tar skada.

Svar på tråden Missbildning osv?