• Anonym (Orolig)

Ångest av att sova på dagen, varför?

Jag har haft ångest i hela mitt vuxna liv och provat diverse mediciner och terapier med varierade resultat, men en otäck grej som ibland inträffar då jag lägger mig för en "siesta" mitt på dagen är att jag känner mig så fruktansvärt illa till mods/orolig och ångestfylld i samband med uppvaknandet. Det beror inte på att jag gått miste om något eller att jag fått min sömn störd av telefonsamtal eller dylikt för under dessa 2-3 timmar har jag alltid mobilen på ljudlöst. Idag vaknade jag i det här tillståndet och ville bara dö, men efter en liten stund då jag piggnat till och tagit mig för något släpper det värsta och jag blir mig själv igen. Undrar om det är någon som känner likadant?

• Svar på tråden Ångest av att sova på dagen, varför?
  • Anonym (hej)

Jag mår också dåligt om jag sover på dagen, i mitt fall tror jag att det beror dels på skuldkänslor - jag borde göra bättre saker än att sova - och att dygnsrytmen blir fel. Min kropp tycker egentligen inte att det är en bra idé att sova på dagen.

• sarafamilj

Känner precis likadant och undviker därför in absurdum att sova dagtid. Min känsla kan dock hålla i sig flera timmar och sedan sover jag extremt dåligt till natten, så ingen dagssömn för mig alltså. ;) Mår i övrigt bra psykiskt, men det är sedan några år tillbaks. Har innan mitt mående vände levt med psykisk ohälsa främst i form av ångest under många år. Om nu det spelar in alltså. Intressant frågeställning hur som helst, alltid funderat över det här själv och ser fram emot fler svar i din tråd!

• alfahombre

Det har att göra med att man är psykisk svag, sömnen påverkar känslorna så det blir för mycket helt enkelt. Försvinner när psyket bli stabilare. Varit där själv, fick antidepp då. Idag hade jag valt motion/promenader ist för medicinering.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (hej) skrev 2013-09-17 15:19:20 följande:
    Jag mår också dåligt om jag sover på dagen, i mitt fall tror jag att det beror dels på skuldkänslor - jag borde göra bättre saker än att sova - och att dygnsrytmen blir fel. Min kropp tycker egentligen inte att det är en bra idé att sova på dagen.

Intressant... Själv sover jag minst 8-10 timmar per natt oberoende av siestan...
  • Anonym (Orolig)
    alfahombre skrev 2013-09-17 15:27:46 följande:
    Det har att göra med att man är psykisk svag, sömnen påverkar känslorna så det blir för mycket helt enkelt. Försvinner när psyket bli stabilare. Varit där själv, fick antidepp då. Idag hade jag valt motion/promenader ist för medicinering.

Motion är väl bland de bättre medicinerna oavsett vad man lider av... Kanske därför de inom psykiatrin är så negativt inställda till att man slarvar med just motion men även sömn och konsthållning.
  • Anonym (lovis)

Så var det för mig också förr, när jag hade som värst med min ångest. För en dryga 7-8 år sedan levde jag mest ångest dygnet runt, men sedan började jag äta antidepressiva som hjälpt otroligt mycket+terapi. Idag sover jag på eftermiddagen också, men ingen ångest.

trist att du inte hittat något som funkar i medicin/terapiväg.

• Dannebloggen

Innan jag började slappna av långt innan jag går och lägger mig så sov jag väldigt dåligt. Det är en vanesak att man har mobilen  eller datorn med sig när man ska sova. Eller tv i sovrummet. Förr sov jag mycket på dagarna och kände samma ångest som du känner  men nu behöver jag inte det längre då jag sover längre på nätterna! Vilket är väldigt skönt! Jag är mindre stressad och det mycket beroende på att jag gjorde ett stresstest på www.stressklubben.se 

Hoppas det hjälper eller gör det bättre iallafall. / Danne 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (lovis) skrev 2013-09-17 15:42:45 följande:
    Så var det för mig också förr, när jag hade som värst med min ångest. För en dryga 7-8 år sedan levde jag mest ångest dygnet runt, men sedan började jag äta antidepressiva som hjälpt otroligt mycket+terapi. Idag sover jag på eftermiddagen också, men ingen ångest. trist att du inte hittat något som funkar i medicin/terapiväg.

Jag äter en medicin idag som jag tycker fungerar ypperligt - med undantag för just den här biten. Borde röra mig mer utanför lägenheten oavsett. Har självmedicinerat med alkohol hela sommaren och gissar att det inverkar en hel del...
  • Anonym (Orolig)
    Dannebloggen skrev 2013-09-17 15:47:20 följande:
    Innan jag började slappna av långt innan jag går och lägger mig så sov jag väldigt dåligt. Det är en vanesak att man har mobilen  eller datorn med sig när man ska sova. Eller tv i sovrummet. Förr sov jag mycket på dagarna och kände samma ångest som du känner  men nu behöver jag inte det längre då jag sover längre på nätterna! Vilket är väldigt skönt! Jag är mindre stressad och det mycket beroende på att jag gjorde ett stresstest på www.stressklubben.se  Hoppas det hjälper eller gör det bättre iallafall. / Danne 

Är medlem där men har inte riktigt förstått hypen. Vill du förklara på vilket sätt den sidan skulle hjälpa folk med min problematik?
  • Anonym (lovis)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-09-17 15:50:02 följande:

Jag äter en medicin idag som jag tycker fungerar ypperligt - med undantag för just den här biten. Borde röra mig mer utanför lägenheten oavsett. Har självmedicinerat med alkohol hela sommaren och gissar att det inverkar en hel del...
    Det inverkar absolut. Inte bra. Men det vet du ju säkert.
Svar på tråden Ångest av att sova på dagen, varför?