• Syrran85

Pergotime. Hur stora äggblåsor?

Har försökt att få barn i 1 år nu och gick därför till läkaren för lite hjälp på traven. Min läkare tror att jag har PCO men äggstockarna ser enl henne inte typiska ut för PCO, men i vilket fall så har jag väldigt sällan mens. Hon skrev därför ut primolut nor som jag åt för att få mens och efter det har jag ätit en kur med pergotime. Jag blev inbokad på UL på dag 13 och enl den läkaren som va där då (min ordinarie har semester) så hade jag endast 2 lite "större" äggblåsor och de va endast 8 mm, vilket enligt henne va alldeles för litet. Hon sa att jag troligen inte skulle få någon ÄL denna gång. Jag har använt mig av ÄL-stickor, vilka inte get något utslag (heller inte haft några symtom på detta), har säkerligen inte haft någon ÄL.

Men jag har läst en del trådar där andra inte heller haft större äggblåsor vid samma tidpunkt och de har blivit erbjudna ytterligare ett UL några dagar senare. Borde jag också ha blivit det? Eller det va som läkaren sa, alldeles för små äggblåsor?

Jag va i alla fall och lämnade ett blodprov häromdagen för att se om jag haft ÄL eller ej, men får ej svar på det förren min läkare är tillbaka i mitten av oktober.... Men ska i alla fall bli skönt eftersom hon tar sig tid att förklara saker för en. 

Detta är alldeles nytt för mig, känner mig helt vilsen.... Ville mest skriva av mig lite men också "prata" lite med andra i samma situation. 

Hälsningar Syrran85 

• Svar på tråden Pergotime. Hur stora äggblåsor?
  • Jennsanspergo
    Jag gjorde UL på cd 14 efter en enkelkur pergotime  - idag faktiskt och jag hade två ägg på 11 respektive 12 mm. Min gyn. menade på att det var lite men att dem kunde växa till sig inom 4 dagar! Önskar dig lycka till !
  • Syrran85

Hej Jennsanspergo!
    Okej hoppas på att dem växer till sig då! =)
    Tack, hoppas att det går bättre för mig vid nästa försök! =) 

• LängtansBlåaBlomma

Vet inte om det är till nån tröst, men för mig växte äggblåsorna inte särskilt mycket alls av Pergotime. Andra kuren såg gynekologen spår av ägglossningsvätska, som kan tyda på ÄL.
    Läs gärna mer här, kampenmotpco.blogg.se/category/forsok-nr-2-pergotime.html
    Blev dock ingen graviditet. Gick därför vidare till Puregon efter 3 kurer, och av den fick jag en mogen äggblåsa på ca 16 mm.

• Syrran85

Hej på er igen!
    Jag åt dubbel dos pergo denna gången och UL visade en äggblåsa på 14 mm, alltså bättre än förra gången. Läkaren sa att jag skulle använda ÄL-stickor vilket jag också gjort, de gav inget utslag men jag tycker det kändes som om jag hade ÄL, smärta i hö äggstock i två dagar. Men som sagt inget utslag på stickorna.... Är det möjligt att jag haft ÄL trots att det inte visade sig på stickorna?

Jag har i alla fall ringt till gyn och bokat en telefontid... Kanske kan få komma dit och ta ett blodprov för att se om jag haft ÄL eller ej..... 

• LängtansBlåaBlomma

Du kan ha haft äl men ibland är ju äggblåsorna tomma om jag förstått det rätt. Då blir det antagligen ingen ägglossning.

• Syrran85

Okej det visste jag inte att de kunde vara.... Har i alla fall pratat med läkaren idag... Det är bara att vänta och se om jag får mens och då ska jag köra en ny omgång med dubbeldos pergo... MEN denna gång kolla med blodprov om jag haft ÄL. Annars trippeldos pergo nästa gång igen.............................

• Stampis

Jag var på UL igår och hade då 2 st ägg som var 13 mm vardera. Min läkare sa att jag förmodligen kommer ha ÄL om ca 6-7 dagar och då brukar äggen vara runt 21-23 mm om jag inte minns fel! Fick en ny tid nästa vecka för att kika igen hur det såg ut.

• Syrran85

Häromdagen fick jag ont i magen och hade det ett par dagar, tog ett äl-test för säkerhets skull, tänkte att det kanske var sen äl. Och testet gav fullt utslag... Tyckte det var konstigt så tog ett gravtest som var positivt! Tog ett dagen efter också för säkerhets skull, vilket också var positivt! Så har bokat en tid på gyn nästa torsdag för ul. Vågar inte ta ut nåt i förskott.... Men hoppas!!!! I så fall har jag ju alltså haft äl när jag trodde trots att stickorna inte gav nåt utslag....

• I have a kid
    Syrran85 skrev 2013-11-15 00:42:24 följande:
    Häromdagen fick jag ont i magen och hade det ett par dagar, tog ett äl-test för säkerhets skull, tänkte att det kanske var sen äl. Och testet gav fullt utslag... Tyckte det var konstigt så tog ett gravtest som var positivt! Tog ett dagen efter också för säkerhets skull, vilket också var positivt! Så har bokat en tid på gyn nästa torsdag för ul. Vågar inte ta ut nåt i förskott.... Men hoppas!!!! I så fall har jag ju alltså haft äl när jag trodde trots att stickorna inte gav nåt utslag....
    Hej ! hur gick det ?? var du gravid ??
  • Syrran85

Har helt glömt bort familjeliv ett tag...... Jag va gravid!!! :P Har en liten på snart 7 månader!! =)

Svar på tråden Pergotime. Hur stora äggblåsor?