• Anonym (Kuggad)

Kuggad för andra gången idag - för samma fel!

Känner mig så ledsen och frustrerad över mig själv. Körde upp i förra veckan och kuggade för att jag inte hade tillräckligt bra avsökning. Tränade på det under veckan och kände mig redo så hittade en avbokningstid och provade igen - återigen kuggad för exakt samma sak :( Jag behöver vara mer uppmärksam och planera bättre. 
    Inför mitt nästa försök behöver jag verkligen öva mer för kommer bli knäckt om det är samma problem igen. Tydligen hanterar jag bilen helt ok, det är främst avsökningen som är problemet och att jag borde se längre fram. Jag trodde jag gjorde det men tydligen inte tillräckligt. 

Snälla, kom med tips på hur jag kan öva upp mig i att bli bättre på avsökning och planering när jag kör bil. Jag har för närvarande enbart sporadisk möjlighet att öva privat, kanske max 3 gånger i veckan.

Har här nedan kopierat in protokollet som skickades till mig

"Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.

Underkänt

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler

Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder

Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder

Samspela med andra trafikanter

Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver utveckla din förmåga att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina medtrafikanter vad du tänker göra."

• Svar på tråden Kuggad för andra gången idag - för samma fel!
  • Anonym (ok)
    Anonym (Kuggad) skrev 2013-09-17 16:53:44 följande:
    Känner mig så ledsen och frustrerad över mig själv. Körde upp i förra veckan och kuggade för att jag inte hade tillräckligt bra avsökning. Tränade på det under veckan och kände mig redo så hittade en avbokningstid och provade igen - återigen kuggad för exakt samma sak :( Jag behöver vara mer uppmärksam och planera bättre. 
    Inför mitt nästa försök behöver jag verkligen öva mer för kommer bli knäckt om det är samma problem igen. Tydligen hanterar jag bilen helt ok, det är främst avsökningen som är problemet och att jag borde se längre fram. Jag trodde jag gjorde det men tydligen inte tillräckligt. 

Snälla, kom med tips på hur jag kan öva upp mig i att bli bättre på avsökning och planering när jag kör bil. Jag har för närvarande enbart sporadisk möjlighet att öva privat, kanske max 3 gånger i veckan.

Har här nedan kopierat in protokollet som skickades till mig

"Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.

Underkänt

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler

Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder

Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder

Samspela med andra trafikanter

Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver utveckla din förmåga att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina medtrafikanter vad du tänker göra."

du har ingen trafikskola med dig va ? 
  • Anonym (Kuggad)

Jag har tidigare gått hos trafikskola men har inte riktigt råd med att ta fler lektioner men kanske måste jag göra det ändå :(

• Anonym (ok)
    Anonym (Kuggad) skrev 2013-09-17 17:01:26 följande:
    Jag har tidigare gått hos trafikskola men har inte riktigt råd med att ta fler lektioner men kanske måste jag göra det ändå :(
    Nej men du måste ha en trafikskola med dig och som bokar uppkörningen, de kuggar alla privatister 2-3 ggr

Ring en skola och be de boka tid och följa med då betalar du för en lektion bara 
  • Eleonor01

Skit snack att de kuggad privatisiter 2-3 ggr. Kan man inte så kan man inte. Det är inget litet fel du blir underkänd för. Sök dig till en Trafikskola. Du ska klara dig i många år i en bil! Inte bara för uppkörningen

• Anonym (Kuggad)

Intressant, tack för tipset. Vad tror du att det blir för skillnad i mitt fall när jag tydligen har problem med uppmärksamheten och planering? Brukar de i en större utsträckning godkänna folk som har med sig sin trafiklärare i bilen?

• SvenGlen
    Anonym (Kuggad) skrev 2013-09-17 16:53:44 följande:
    TS

En kompis hade problem med avsökningen pga att han hade dålig syn på ena ögat. Han kuggade säkert fyra gånger innan han skaffade glasögon och sen gick det bättre. Han körde iofs också som privatist, om det nu har något med saken att göra.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • SpanskaFlugan
    Anonym (ok) skrev 2013-09-17 17:07:20 följande:
    Nej men du måste ha en trafikskola med dig och som bokar uppkörningen, de kuggar alla privatister 2-3 ggr Ring en skola och be de boka tid och följa med då betalar du för en lektion bara 

Skitsnack, jag klarade det på första försöket som privatist. TS, du har en rätt bra lista att öva på men jag tror du behöver öva med en trafikskola. Det som de underkänner dig på är sådant som är svårt att lära ut. Det handlar om hur man uppträder i trafiken, kör med marginaler , tydlighet och självsäkerhet så att man inte stressar andra trafikanter.
  • Anonym (Kuggad)

Eleonor, har du tips på hur jag kan öva upp det här med att avsöka bättre? Jag vill ju kunna köra bil bra och trafiksäkert. Manövreringen är bra men som sagt inte avsökningen.

• Anonym (Kuggad)

SvenGlen, du fick mig att inse något.. jag har faktiskt ganska så dålig syn, inte så att jag normalt behöver glasögon men i trafiken har jag ibland svårt att läsa skyltar på långt håll.. kanske skulle det underlätta med glasögon! Tack för tipset!

• Anonym (ok)
    Anonym (Kuggad) skrev 2013-09-17 17:17:37 följande:
    Intressant, tack för tipset. Vad tror du att det blir för skillnad i mitt fall när jag tydligen har problem med uppmärksamheten och planering? Brukar de i en större utsträckning godkänna folk som har med sig sin trafiklärare i bilen?
    en kompis till mig som är trafiklärare och har en skola samt min bror som är en tillsynsman på trafikverket ( den som sitter med er då ni kör upp )
    säger båda så!

min kompis bokade in mig ( min bror bor låååångt bort ) vi åkte och gjorde uppkörningen och det gick galant ! trots!! att jag gjort samma / liknande fel som de två ggr innan 
Svar på tråden Kuggad för andra gången idag - för samma fel!