• Nattönskan

Tyngdkänsla i underlivet? V18

Hej!

Jag är gravid i v18 med tredje barnet. Nu undrar jag om det är fler som har eller har haft tyngdkänsla i underlivet under graviditeten?
    Jag hade tyngdkänsla i slutet av mina andra graviditeter, men tycker det kommer lite väl tidigt denna gång. Är detta något jag bör ta upp med min barnmorska? Ni som tagit upp det vad har barnmorskan gett er för råd?

Tuva 2005, Lova 2007, *Litet syskon bf 24/2-2014*
  • Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet? V18
  • Grävling 75

Kolla med barnmorskan! Min förklarade att man kan få som typ åderbråck på livmodern men att dessa går bort efter förlossningen. Jobbigt i alla fall!

• Nattönskan
    Grävling 75 skrev 2013-09-17 21:30:53 följande:
    Kolla med barnmorskan! Min förklarade att man kan få som typ åderbråck på livmodern men att dessa går bort efter förlossningen. Jobbigt i alla fall!
    Tack för att du tog dig tid att svara! Jag ska ta och ringa till barnmorskan idag. Man blir ju lite orolig av värken, eftersom jag förknippar den med något som uppkommit närmare förlossningen. Men det kanske är som du skriver något åderbråck. Tack!
  • Grävling 75

Bra att du kollar upp dig! Alltid bättre att ta det säkra före det osäkra... Kan ju också bero på inre hemmorojjder som trycker och tynger, men det märker du ju i så fall om känslan kvarstår efter förlossningen. Tyvärr har barnmorskorna inte alltid så bra koll på det, men hjälp finns att få på annat håll i så fall. Lycka till!

• Thirtyplus

Jag hade också "tyngdkänsla" som började i 6:e-7:e månaden. Det kändes nästan som att en bäbis var på väg ut. Ena tvillingen låg ju också med huvudet vid utgången så jag var lite nervös över det här, men det var inget att oroa sig för sa dom på specialmödra och allt såg ut precis som det skulle och jag hade inga medicinska "fel". Det var förmodligen att det var trångt och livmodern låg så till så att det tryckte mot bäckenet.

Men är man orolig ska man så klart kolla upp det. Det kan ju vara nåt...

• Nattönskan
    Grävling 75 skrev 2013-09-18 10:40:13 följande:
    Bra att du kollar upp dig! Alltid bättre att ta det säkra före det osäkra... Kan ju också bero på inre hemmorojjder som trycker och tynger, men det märker du ju i så fall om känslan kvarstår efter förlossningen. Tyvärr har barnmorskorna inte alltid så bra koll på det, men hjälp finns att få på annat håll i så fall. Lycka till!
    Tji fick jag för det, jag kom inte fram hos barnmorskan. Men jag ska försöka igen. Låter som det kan vara en hel del, men ändock rätt ofarliga saker. Man kanske får ta att det är lite obehagligare helt enkelt att vara gravid med nummer 3. Man får anpassa livet helt enkelt . Tack för dina svar!
    Thirtyplus skrev 2013-09-18 11:19:02 följande:
    Jag hade också "tyngdkänsla" som började i 6:e-7:e månaden. Det kändes nästan som att en bäbis var på väg ut. Ena tvillingen låg ju också med huvudet vid utgången så jag var lite nervös över det här, men det var inget att oroa sig för sa dom på specialmödra och allt såg ut precis som det skulle och jag hade inga medicinska "fel". Det var förmodligen att det var trångt och livmodern låg så till så att det tryckte mot bäckenet.

Men är man orolig ska man så klart kolla upp det. Det kan ju vara nåt...
    Det låter väldigt lugnande att du också kände av det tidigt. Antar att det helt enkelt är så att trycket är stort mot bäckenbotten redan nu. Jag har ju inga värkar eller sammandragningar direkt, så antar att det är väldigt positivt.
    Skönt att det gick bra för dig! Kollade dem upp dig när du pratade med dem om detta? Jag har också känslan av att bebisen tittar ut rätt som det är :-/.
    Tack för svar!

• idacathrine88

Jag väntar också tredje barnet och har tyngdkänsla i underlivet. Det började tidigt under denna graviditet, inte känt så innan. Min bm sa att det inte är någon fara, att det troligtvis beror på åderbråck. Men obehagligt är det!

• Nattönskan
    idacathrine88 skrev 2013-09-18 20:05:52 följande:
    Jag väntar också tredje barnet och har tyngdkänsla i underlivet. Det började tidigt under denna graviditet, inte känt så innan. Min bm sa att det inte är någon fara, att det troligtvis beror på åderbråck. Men obehagligt är det!
    Skönt att höra fler, även om det är synd att fler av oss verkar ha detta. Låter ju som att det är rätt lugnt det här. Man får kanske anta att kroppen börjar tycka att vi har nog med barn hihi.
    Hoppas du får må bra i övrigt och tack för ditt svar!
  • Thirtyplus
    Nattönskan skrev 2013-09-18 12:12:17 följande:
    Det låter väldigt lugnande att du också kände av det tidigt. Antar att det helt enkelt är så att trycket är stort mot bäckenbotten redan nu. Jag har ju inga värkar eller sammandragningar direkt, så antar att det är väldigt positivt.
    Skönt att det gick bra för dig! Kollade dem upp dig när du pratade med dem om detta? Jag har också känslan av att bebisen tittar ut rätt som det är :-/.
    Tack för svar!

Nämnde det först för min BM på MVC och sedan för läkaren på spec. MVC. Dom gjorde ingen extra koll bara för detta, men stillade min oro på ett rutinultraljud. Väntade tvillingar så jag hade täta UL.
  • Smilla0608

Väntad oxå mitt tredje och är i v18. Tynger och nertill och när jag ställer mig upp känner jag liksom hur det trycks neråt, obehaglig känsla.. Ska kolla med Bm på RUL den 2/10.

Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet? V18