• Anonym (undrande mamma)

osäker ang fp och sgi

Hej!

Vad jag förstått det som så är min SGI skyddad om man är gravid inom 1 år och 9 månader?

Men för att behålla föräldrapenningen måste jag ta ut 5 dagar ersättning efter barnets 1 års dag? (tar ut 3 dagar nu innan 1 års dagen)

Men skulle jag kunna jobba 2 dagar i veckan och ta ut 3 dagar ersättning? 

Jag vill inte arbeta så mycket som jag gjorde innan födseln nu efter detta år, arbetade 2510 timmar innan födsel.
    Eran hemsida uppger att man måste ta ut dagar som motsvarar det man arbetade innan. men eftersom jag arbetade över heltid så undrar jag givetvis hur det fungerar för jag ska kunna behålla både SGI och F P?

Gärna enligt bådad altenativen, bara plocka ut ersättning och kombinerat ersättning och arbete.        

tack på förhand! / undrande mamma 

• Svar på tråden osäker ang fp och sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Grundregeln är att om du blir gravid innan ditt barn är 1 år och 9 månader så får du minst samma föräldrapenning med det andra barnet som med det första även om du inte har skyddat din SGI.

För att skydda både SGIn och FP efter barnets 1-årsdag behöver du ha någon sysselsättning minst 5 dagar/vecka. Det kan antingen vara att du tar föräldrapenning minst 5 dagar/vecka eller som du själv skriver, jobba några dagar och ta föräldrapenning resterande dagar så du kommer upp i minst 5 dagar.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (undrande mamma)

Tack för svar!
    Så både SGI och FP låses om jag har sysselsättning 5 dagar i veckan? 

Hur vet försäkringskassan att jag arbetar 2 dagar om jag bara tar ut 3? Måste jag meddela det på något sätt?   
    Och då är min SGI och FP automatiskt låst?  

Så även då jag arbetade mer än 100% är det 5 dagar i veckan som gäller? 

Kan jag låsa min SGI på något sätt?
    Är det någon skillnad om jag börjar arbeta innan min sons 1 års dag? 

MVH undrande mamma. 

• Försäkringskassan

Hej!

Om du inte arbetar i någon utsträckning är det 5 hela dagar med föräldrapenning du ska ansöka om för att skydda din SGI.
    Arbetar du i någon utsträckning kommer den arbetade tiden att räknas av från din faktiska arbetstid per vecka och du ska fylla upp resterande veckoarbetstid med föräldrapenning.
    Du anger själv i din ansökan om ersättning hur du har arbetat eller arbetar efter barnets 1-årsdag.
    Hur du arbetar eller tar ut föräldrapenning under före barnets 1-årsdag påverkar inte din SGI.

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden osäker ang fp och sgi