• Anonym (torr och utslag)

Creme tex canoderm på recept?

Går det att få mjukgörande kräm på recept? Jag fick plötslogt utslag och någn form av alleri. Måste smörja massor och canodermen är vädigt dyr. Går den att få på recept? Vad krävs för symptom och behov för att få den utskrivet?

• Svar på tråden Creme tex canoderm på recept?
  • linnea1977

Jag får canoderm på recept till min minsting. Vi är tre eksemnissar i familjen men brukar få allt det utskrivet på barnen. Tillsammans med en å annan penicillinkur kommer man snart upp i nivåer på högkostnadsskyddet. Då först blir flaskorna billigare. De första flaskorna är det inte.

linnea1977 skrev 2013-09-17 22:35:27 följande:
    Jag får canoderm på recept till min minsting. Vi är tre eksemnissar i familjen men brukar få allt det utskrivet på barnen. Tillsammans med en å annan penicillinkur kommer man snart upp i nivåer på högkostnadsskyddet. Då först blir flaskorna billigare. De första flaskorna är det inte.
    Ok. Läkaren på VC tycker att jag kan köpa receptfritt, men det går ju åt så mycket och är jättedyrt. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare. Har haft bra hy som jag inte behöver smörja alls. Fast nu med denna nya allregi så behöver jag smörja hela kroppen varje dag med canoderm.

Är det bara vid speciella diagnoser som de skriver ut den? Eller är det bara barn som kan få den på recept? 

Jag har även andra mediciner, så för mig vore det bra ekonomiskt att kunna få den på recept.   
  • linnea1977
    Anonym (torr och utslag) skrev 2013-09-17 23:14:29 följande:
    Ok. Läkaren på VC tycker att jag kan köpa receptfritt, men det går ju åt så mycket och är jättedyrt. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare. Har haft bra hy som jag inte behöver smörja alls. Fast nu med denna nya allregi så behöver jag smörja hela kroppen varje dag med canoderm.

Är det bara vid speciella diagnoser som de skriver ut den? Eller är det bara barn som kan få den på recept? 

Jag har även andra mediciner, så för mig vore det bra ekonomiskt att kunna få den på recept.   

Man kan ju tycka att han kunde skriva ut 4 flaskor. Ring igen å pröva.
    linnea1977 skrev 2013-09-17 23:25:47 följande:

Man kan ju tycka att han kunde skriva ut 4 flaskor. Ring igen å pröva.
    Jag gjorde ett försök tidigare idag. Tänkte höra med denna tråd om det verkligen stämmer som min läkare sa, att man bara får skriva ut den för ett par speciella diagnoser. (Vilka de nu var, eksem i skinkvecket eller nåt...??)

Vilken diagnos får ni den för?  
  • linnea1977

Atopiskt eksem som vi har; jag och mina två barn. Vår läkare ville inte skriva ut den till barn först då den svider i början av behandlingen. Han tyckte vi skulle ha Miniderm. Men den innehåller inget karbamid och hjälper inte alls lika bra. När jag förklarade att eksemen nästan försvinner av Canodermen och vi då inte behöver någon hydrokortison fick vi det utskrivet.

• NaCl

Jag får Fenuril på recept - har ingen speciell diagnos.

• Anonym (Dsk)

Vänd dig till distriktssköterskemottagningen. De kan skriva ut kräm åt dig.

Anonym (Dsk) skrev 2013-09-18 21:08:17 följande:
    Vänd dig till distriktssköterskemottagningen. De kan skriva ut kräm åt dig.

Ok, jag kanske vågar prova. Jag har ju redan varit nekad recept av läkaren på samma vårdcentral. Han är ju sköterskans chef... Fast kanske har dom inte koll på vad den andre sagt och gjort, och i så fall kanske.

Hur fungerar det på din vårdcentral? Har man bra koll via journalen vad som sagts hos läkaren tex?
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (torr och utslag) skrev 2013-09-18 22:44:33 följande:

Ok, jag kanske vågar prova. Jag har ju redan varit nekad recept av läkaren på samma vårdcentral. Han är ju sköterskans chef... Fast kanske har dom inte koll på vad den andre sagt och gjort, och i så fall kanske.

Hur fungerar det på din vårdcentral? Har man bra koll via journalen vad som sagts hos läkaren tex?
    Läkaren är inte distriktssköterskans chef. Hon har rätt att fatta helt egna beslut om vad hon skriver ut för något. Visst kan hon ev se i journalen om läkaren skrivit något men för en så enkel sak har jag svårt att se varför hon skulle gå in och läsa, om ens läkaren har skrivit att han har nekat att skriva recept. Ring och säg att du provat Canoderm och tyckte det var bra men skulle vilja ha recept på en pumpflaska.
  • dskkvinnan

Jag är distriktssköterska och så klart kan vi skriva ut sådana krämer!!! Skriver ut mkt sådant, bra för då kan man ju få de stora flaskorna med pump. Går åt mkt när man behöver smörja sig flera gånger dagligen.

Gå till distriktssköterskemottagningen på din vc, de hjälper dig säkert.

F

Svar på tråden Creme tex canoderm på recept?