• Anonym (Sjukskriven)

Vilket sjukdomstillstånd kvalificerar sig för förlängd sjukpenning?

Jag är för närvarande sjukskriven på 75% och planen är att stegvis återgå till heltid. Jag undrar vilka exempel på lindriga sjukdomar som kan ge rätt till förlängd sjukpenning efter dag364? Jag känner oro över att jag inte ska hinna komma upp i heltid innan min sjukpenningsperiod tar slut. Vilka regler gäller efter detta? Läkaren har bedömt att jag inte är arbetsförmögen på något annat arbete på arbetsmarknaden, förändras något av detta om man har sjukpenning på fortsättningsnivå? Kan man få sjukpenning på fortsättningsnivå även om man "bara" behöver vara sjukskriven på deltid? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilket sjukdomstillstånd kvalificerar sig för förlängd sjukpenning?
  • Försäkringskassan

Hej !

En försäkrad som har fått 364 ersättningsdagar inom en ramtid av 450 dagar kan få sjukpenning på fortsättningsnivå alternativt fler dagar på normalnivå. Den försäkrade behöver inte göra en ny sjukanmälan om han eller hon ansöker om sjukpenning på fortsättningsnivå i en pågående sjukperiod.

Kriterierna för rätten till sjukpenning dag 364 och på fortsättningsnivå skiljer sig inte och du kan vara sjukskriven på deltid även då du uppbär sjukpenning på fortsättningsnivå.

Läs gärna mer i den bifogade länken om vad som gäller då du är sjukskriven en längre tid, efter dag 364.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ca49db8e-e9a3-4086-b7fa-c17f77c12a68/sj_4129_tidsbegransning_av_sjukpenning1305.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Melker, handläggare

• Anonym (Sjukskriven)

Hej igen! Jag har läst att Domstolen förändrat/minskat graden av allvarlig sjukdom för att ge rätt till fortsatt sjukpenning. Jag hittar dock inget exempel på vilka sjukdomar/diagnoser som numera godkänns. Skulle vara tacksam om någon kunde ge exempel på sjukdomar/diagnoser så att man vet ungefär var gränsen går. Handlar det om cancer, psykisk ohälsa eller annat? Tack!

• Försäkringskassan

Hej,

Kriterierna för rätten till sjukpenning dag 364 och på fortsättningsnivå skiljer sig inte, och du kan vara sjukskriven på deltid även då du uppbär sjukpenning på fortsättningsnivå.
    Eftersom vi här på Familjeliv enbart kan svara generellt på dessa frågor så ber jag dig kontakta din Personliga handläggare för besked vad som gäller i ditt enskilda fall. 

Hälsningar André
    Handläggare 

Svar på tråden Vilket sjukdomstillstånd kvalificerar sig för förlängd sjukpenning?