Sprucken lergryta????
Hej!
Jag har fått en lergryta av min morfar som är lite sprucken i locket!
Går det ändå att använda eller finns det något man kan laga den med?
Hej!
Jag har fått en lergryta av min morfar som är lite sprucken i locket!
Går det ändå att använda eller finns det något man kan laga den med?
Limma ska väl gå.
Nu vet jag itne hur det ser ut, men jag hade antaglig försiktigt brutit isär sprickan helt.
Och sen limmat ihop det, så man får en bra limning som håller.
Sen funkar det även med folie om det är helt kört.
Nä, limma inte. Det är dumt. Du måste isåfall ha ett lim som tål uppvärmning och som inte släpper ifrån sig otäcka ämnen ner i din mat. Om sprickan bara sitter i locket - använd den ändå så länge den håller. Det finns risk för att sprickan vandrar eftersom du utsätter den för värme/kyla vid matlagning. Men kör så länge det går. Eftersom lergrytan är gjord i lergodslera är den inte lika tålig som tex en glaserad stengods. Så därför tror jag den har en begränsad livstid. Men jag hade använt den så länge det går. Sen får du köpa en ny =). Med vänlig hälsning, Keramikern
125grader bör de flesta lim klara.
Och högre värme ska man inte behöva ta till med en lergryta.
Tja, det säkert stämma att lim tål 125 grader. Jag hade dock inte limmat produkter som ska värmas upp och innehålla mat. Jag hade inte gjort det själv, och jag hade inte rekommenderat mina kunder det. Men var o en får göra som de vill =)
Jag använder min lergryta i betydligt högre temperaturer än så. Jag håller med keramikern - inget lim i matlagningen!
En ny lergryta kostar inte många hundralappar.