• Turboplingen

Börja veckohandla, tips?

Jag har blivit arbetslös och har bestämt mig nu för att vi måste bli bättre på veckohandling här hemma.

Vi är 2 vuxna och 2 barn på 3 och 6 år, jag vill högst lägga 4000:-/mån på mat/hygien. Går det?
    Vi är inga lyxätare men ibland brukar vi köpa hem tex pizza (blir betydligt mindre nu).
    Och tänkte göra mat att frysa in, barnen älskar tex pannkakor, korvstroganoff.
    Vad mer kan man göra i storkok för att frysa ner?

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Svar på tråden Börja veckohandla, tips?
  • Millan91

Stora omgångar med spagetti/köttfärsgratäng, lasagne, korvgrytor, kycklinggrytor, ja.. Jag gör stora kok och fryser ner mycket, bara tillbehören såsom potatis, ris, matvete, coucous som jag inte fryser ner. 

Om man är villig att inte äta mat som är lyx går det absolut att fixa en budget på 4000:-/mån.
    Idag är vi 2 vuxna och en hund, har inkl. hygienartiklar en matbudget på 3000:- för 6 veckor.  

• mp90

Lasagne, kasslerlåda, grytor, köttfärssås, köttbullar/pannbiff :) de är gott att värma

• Turboplingen

tack! tänkte köpa stor pack med köttfärs och göra egna köttbullar, pannbiff och köttfärssås. eventuellt chilicorncarne..

Däremot korngryta har jag inte testat och mina grabbar hemma älskar korv, får nog leta fram ett.
    Tack! =)

• Grävling 75

En god och nästan gratis pastasås som går utmärkt att frysa. Hacka lök, riv några morötter och skiva lite champinjoner. Fräs i panna och tillsätt krosstomat och creme fraiche + buljongtärning. Krydda!

I övrigt: handla bara på Lidl eller Willys (men köp svenskt kött och mejeri) och blanda mycket grönsaker efter säsong i maten.

• Nape

Kolla reapriser och köp lite mer när det är extra billigt. Tex om kyckling är väldigt billigt så köper du så ni har för två månader. Även om det kostar mer NU så blir det billigare i längden.

Storpack av allt och använd frysen flitigt. Om ni dricker kaffe så köper ni det under löneveckan- då brukar de ha erbjudande om att ta X betala x.

• Millan91
    Nape skrev 2013-09-20 06:24:48 följande:
    Kolla reapriser och köp lite mer när det är extra billigt. Tex om kyckling är väldigt billigt så köper du så ni har för två månader. Även om det kostar mer NU så blir det billigare i längden.

Storpack av allt och använd frysen flitigt. Om ni dricker kaffe så köper ni det under löneveckan- då brukar de ha erbjudande om att ta X betala x.
    Visst är reapriser bra, men många reapriser handlar om att konsumenter handlar med ögonen och blir lockade, när de egentligen blir lurade. Man måste ju kolla på pris, kg-pris och hur mycket man får för pengarna. Många gånger som reapriser blir dyrare än andra varor, man får t.ex. mindre innehåll osv.  Hoppas du förstår hur jag menar :)

• Nape
    Millan91 skrev 2013-09-20 08:51:48 följande:
    Visst är reapriser bra, men många reapriser handlar om att konsumenter handlar med ögonen och blir lockade, när de egentligen blir lurade. Man måste ju kolla på pris, kg-pris och hur mycket man får för pengarna. Många gånger som reapriser blir dyrare än andra varor, man får t.ex. mindre innehåll osv.  Hoppas du förstår hur jag menar :)

Ja, absolut. Men tex köttfärs i storpack brukar vara billigare en vecka per månad. Då passar vi på att köpa mycket köttfärs då- istället för att köpa dyrare köttfärs veckan därpå.

Jag förstår hur du menar, efter trial-and-error. *s* (Köpt "ta 3 betala endast X"- kommit hem och märkt att jag sparat 80 öre på det och att jag bara behöver en.)
  • Turboplingen

köpte 2 storpack köttfärs i helgen då det va extrapris =)
    gjorde matsedel för veckan, skrev handlar lista. och har 200:- kvar av vecko budgeten =)
    Frysen har jag mat i från fynd sen köpte min far massa kyckling som va rea hos han och lax.
    Så nu ska jag bara göra recept efter vad vi har i frysen =)

Jag brukar kolla hur mycket man sparar när de har extrapris, sen har jag lärt mig vad som är billigt kilomässigt beroendes på produkt.

• mp90

Härligtð??? de är inte så svårt att handla billigt, mest en vana ð???

• MammaMia74

Ica har billiga veckan. Gå in och kolla på Ica . Sen finns det olika matkassar. Som är väldigt populära.

Mamma till två underbara tjejer
  • studentska

Försök att laga mycket efter säsong. Nu kostar rotfrukter nästan ingenting t.ex. det går att göra massor av spännande saker av, t.ex. rotfrukter i ugn, soppor m.m. Har du mycket kyckling nu är det jättegott att äta rotfrukter i ugn som tillbehör.  Om inte rotfrukter inte skulle gå hem hos barnen lika bra så kan man göra det till dem vuxna och komplettera med nåt annat till barnen. Äpplen är billigt, vill man ha nåt gott på helgen är det enkelt att göra en äpplepaj, smulpaj. Kolla om det finns nån i närheten där ni bor som verkar ha mycket fallfrukt, ring på och fråga om du får plocka lite. Långt ifrån alla gör av med all sin frukt i trädgården. Eller gå in på www.pallafrukt.se och kolla om nån har lagt in nån annons som bor i närheten av dig.

Gör egen pizza det är inte speciellt svårt att göra sin egen deg, blir väldigt billigt jämfört med köpt och gott är det också när man kan välja sitt eget pålägg.  Har ni nån kötthandlare i närheten gå dit be att få köpa sånt som blir över när de skivar upp skinka m.m., är ju oftast kanterna längst ut och gör egen pytt i panna, bara att komplettera med potatis och lök. Det blir jättegott. Baka eget bröd, det finns enkla recept om du inte har gjort det så mycket tidigare.

• Turboplingen

tack för tipsen!

har kollat på matkassar men jag har sådana kräsna killar här hemma så det skulle inte gå med dom.
    Jag bor i en liten håla där de gärna delar med sig av sin fall frukt och sen har svärisarna fallfrukt också så paj på det va en perfekt ideé.

Pizza brukar vi göra till helgen ibland =)

Har tagit alla kvitton nu iallafall och för kassabok, blir spännande och se om vi håller oss till detta denna månad.
    Vi är en slösa familj som jag velat ändra på länge.
    Det enda som sätter lite stopp är bristen på bra recept, så det får jag sätta mig ikväll och kolla på.

Svar på tråden Börja veckohandla, tips?