• Anonym (Jon74te)

Makt i ett förhållande och härskartekniker

Hur hittar man balans i förhållandet, hur ser ni på maktfördelning?

Alltså kvinnor som "indirekt" sexvägrar tills hon får som hon vill, eller ser till att klaga på mannens beteende till han känner sig helt värdelös och inte har någon självkänsla kvar, eller skojar om hans klumpigheter inför andra för att visa sitt övertag.

Eller män som tjänar mycket pengar och köper fina saker så för att tillslut få som han vill i tacksamhet, eller låtsas vara upptagen med jobb när kvinnan försöker säga något viktigt som hon gärna vill berätta. Eller pratar nedvärderande och indikerar sitt fysiska övertag om det skulle bli motsättning.

Alltså många lever i maktförhållanden där den ena partnern är mer styrande än den andre. Men så finns de dom som lyckas med jämnlika relationer där båda parterna stöttar och pushar varandra och känner av när det behövs stöttning och tvärt om respektive istället för utnyttja detta i ett maktövertag.

Hur gör de, hur lyckas de med att espektera varandra i stället för att falla in i någon slags katt och råtta lek, som mynnar ut i en tävling där den enes strävan över att få övertag på den andre förgör förhållandet?

• Svar på tråden Makt i ett förhållande och härskartekniker
  • Anonym (lollo)
    Anonym (Jon74te) skrev 2013-09-18 13:36:38 följande:

Alltså kvinnor som "indirekt" sexvägrar tills hon får som hon vill, eller ser till att klaga på mannens beteende till han känner sig helt värdelös och inte har någon självkänsla kvar, eller skojar om hans klumpigheter inför andra för att visa sitt övertag.

Eller män som tjänar mycket pengar och köper fina saker så för att tillslut få som han vill i tacksamhet, eller låtsas vara upptagen med jobb när kvinnan försöker säga något viktigt som hon gärna vill berätta. Eller pratar nedvärderande och indikerar sitt fysiska övertag om det skulle bli motsättning.

Alltså många lever i maktförhållanden där den ena partnern är mer styrande än den andre. Men så finns de dom som lyckas med jämnlika relationer där båda parterna stöttar och pushar varandra och känner av när det behövs stöttning och tvärt om respektive istället för utnyttja detta i ett maktövertag.

Hur gör de, hur lyckas de med att espektera varandra i stället för att falla in i någon slags katt och råtta lek, som mynnar ut i en tävling där den enes strävan över att få övertag på den andre förgör förhållandet?

Ge och ta hjälpas åt strävan åt samma mål  ,ett sunt förhållande består inte av så mycket konflikter
  • Anonym (Jon74te)
    Anonym (lollo) skrev 2013-09-18 13:44:21 följande:

Ge och ta hjälpas åt strävan åt samma mål  ,ett sunt förhållande består inte av så mycket konflikter
    Många förhållanden är ju långt ifrån konfliktfria och inte ovanligt att den ene partnerns styr mer än den andre. Så hur gör dom som inte faller in i det mönstret?
    Det räcker ju med att den ene tänker att de är lite skönt att försöka få övertag för att den ska få mer kontroll.

..att upprätthålla balansen?  
  • sextiotalist

Ett sådant förhållande, som bygger på makt, kastar jag mig inte in igen. Hade ett sådant förhållande och jag drog mig ur.

Men i de flesta förhållande, som omger mig, så används inte härskartekniker eller makt. Jag vet tyvärr några sådana förhållande och det är inte lyckliga förhållanden.
    Sedan finns det förhållanden där den ena är lokomotiv och den andra hänger på, men det behöver inte vara att det är makt och härskartekniker som ligger bakom detta  

• sextiotalist
    Anonym (Jon74te) skrev 2013-09-18 14:07:22 följande:
    Många förhållanden är ju långt ifrån konfliktfria och inte ovanligt att den ene partnerns styr mer än den andre. Så hur gör dom som inte faller in i det mönstret?
    Det räcker ju med att den ene tänker att de är lite skönt att försöka få övertag för att den ska få mer kontroll.

..att upprätthålla balansen?  
    Varför förutsätter du att andra vill ha kontroll och makt över andra?
  • Anonym (Kråkes mamma)

Jag vet inte hur andra gör för att hålla någon form av balans. För min och särbons del så handlar det om att ge och ta. Han må tjäna mer pengar än mig och har inga barn (själv har jag en liten på 2 år boende hos mig på 50%). Visst händer det att han köper något fint till mig eller bjuder mig på en hotellnatt/middag ute/bio men för honom räcker det att jag bjuder igen med att laga en god middag hemma. Hushållsarbete samt "jobbet" kring min son delar vi på beroende på hur dagen ser ut tex om han lagar middag så diskar jag undertiden han leker med sonen. Vi frågar alltid varandra hur dagen har varit och lyssnar på vad den andra säger utan att bara humma och kommer med relevanta följdfrågor som leder samtalet framåt. Vad vi ska göra på helgerna bestämmer vi gemensamt. Ingen av oss använder sexvägran som en straffmetod, dock händer det att någon av oss avböjer pga trötthet, sjukdom, huvudvärk, stress eller dylikt.

• Anonym (Jon74te)
    sextiotalist skrev 2013-09-18 14:12:37 följande:
    Ett sådant förhållande, som bygger på makt, kastar jag mig inte in igen. Hade ett sådant förhållande och jag drog mig ur.

Men i de flesta förhållande, som omger mig, så används inte härskartekniker eller makt. Jag vet tyvärr några sådana förhållande och det är inte lyckliga förhållanden.
    Sedan finns det förhållanden där den ena är lokomotiv och den andra hänger på, men det behöver inte vara att det är makt och härskartekniker som ligger bakom detta  
    Jo men det är ju bara en omskrivelse av vem som styr och får sin vilja igenom. Om den ena tar mer beslut och bestämmer och den andra bara hänger med så är det den ena som får mindre att säga till om. Inte svårare än så. Så maktfördelningen är inte lika om man nu utgår om vad makt är. Sen är det ju en annan sak att många accepterar detta och lever lyckliga så, även om jag hävdar att dom allra lyckligaste är dom som lever i en jämn maktfördelan. Få men vissa lyckas med det men frågan är vilka egenskaper de har som gör att de lyckats med det?
  • Anonym (8899)
    Anonym (Jon74te) skrev 2013-09-18 13:36:38 följande:

Hur de gör?
    De undviker dem människor som är kontrollerande och sysslar med maktspel, det är ett likhetstecken med egoismen, den person som du beskriver är knappast sund och borde snacka med någon.

I en sund relation samarbetar man, man diskuterar och kommer fram till beslut som är bra för bägge partner, det kallas win-win och har postitiva konsekvesner. Måste den ena offra eller kompromissa blir bägge lite lidande vilket skapar irritation som är första stadiet till en konflikt. Dvs finns det saker man stör sig på bör man ta upp det snarast innan det blir en snöboll man inte kan stoppa. 

• sextiotalist
    Anonym (Jon74te) skrev 2013-09-18 14:45:46 följande:
    Jo men det är ju bara en omskrivelse av vem som styr och får sin vilja igenom. Om den ena tar mer beslut och bestämmer och den andra bara hänger med så är det den ena som får mindre att säga till om. Inte svårare än så. Så maktfördelningen är inte lika om man nu utgår om vad makt är. Sen är det ju en annan sak att många accepterar detta och lever lyckliga så, även om jag hävdar att dom allra lyckligaste är dom som lever i en jämn maktfördelan. Få men vissa lyckas med det men frågan är vilka egenskaper de har som gör att de lyckats med det?
    Tja, i min värld är det normalt att man lever i balans utan att rida på makt/kontroll/härskarmenatlitet
  • Feryusu

Man träffar vettiga människor, helt enkelt.

• Anonym (I am there)
    Anonym (Jon74te) skrev 2013-09-18 14:45:46 följande:
    Jag är i en sån relation och mår skit i princip varje dag. Får ofta slängt i ansiktet att jag minsann har det så bra och att jag ska vara tacksam (jag är inte det minsta tacksam, jag är hur arg som helst för att jag blivit tillbakahållen och nedtryckt).

Min åsikt är att balans i en relation går att uppnå om båda behandlas som jämlikar; ingen är bättre eller mer värd än den andra. Jag avundas verkligen vänner som har den typen av relationer och dör en smula till för varje dag som jag befinner mig i det.
Svar på tråden Makt i ett förhållande och härskartekniker