• Konstig

    Min lillasyter är gravid

    Vet inte vad jag ska känna, tycka, hur jag ska bemöta detta. Jag vill vara glad för min lillasysters skull. Det är hennes första och hon har nyligen kommit "ut" med det.

    Men så kommer den ego sidan av mig in. Jag har försökt bli gravid i 3-4 års tid med hjälp av IVF och haft ett par missfall, och familj och släkt vet om att jag haft problem och stöttat mig, sen helt plötsligt så kommer denna oväntade nyhet, som iallafall inte jag hade räknat med, att min lillasyster blivit gravid, på helt vanlig väg. Vet inte men på något konstigt sätt har jag alltid sett det som att det är jag som är den äldsta som ska få barn först?! Allt annat har rullat på , jag gifte mig först, jag köpte hus och bil först jag fick fast anställningen först m.m.
    Nu när vi har träffats så har jag frågat lite om hur det känns för henne m.m men igentligen vill jag inte prata om hennes graviditet då jag hellre vill undvika det ämnet... Jag vill vara glad för henne och visa INTE hur jag mår innerst inne, jag tror hon vet det då hon känner till mina problem, och givetvis ska ju inte hennes liv "stoppas" bara för att jag inte kommer till skott och får barn. 

    Vill mest kolla om det är någon mer här inne som känner igen sig, kanske varit med om samma sak?!
  • Svar på tråden Min lillasyter är gravid
  • Krokodillan

    Jag har inte varit i din situation, men jag har varit den där lillasystern. När jag berättade för min storasyster att vi skulle ha barn hade hon och hennes sambo försökt i fem år. Jag fick plus på stickan två månader efter att jag slutat med p-piller - och fick tvillingar. Det kändes jobbigt och orättvist även för mig.

    Min syster sa att hon var glad för min skull och hon kom gärna och hälsade på oss när barnen var födda. Hennes sambo klarade inte av det. Det var väl ingen som sa det så rent ut, men barnen var nog närmare ett år innan han träffade dem. Han hade alltid någon undanflykt för att inte vara med på familjemiddagar och liknande. Och jag klandrar honom inte.

    Jag tror att din syster är medveten om att det känns jobbigt för dig. Förhoppningsvis känns det också lite lättare för dig när du vant dig vid tanken.

    Jag hoppas så att det är din tur snart!

  • saffran78

    Känner igen mig. Men det handlar ju inte om att man missunnar någon ett barn (Såklart inte!), bara att man så gärna skulle vilja uppleva det själv. Man ler och säger "Men åh vad roligt", men vill helst undvika ämnet. Var snäll mot dig själv, man kan inte hjälpa hur man känner.

  • pluvdo

    Skulle det inte underlätta om hon vet hur du känner? Även om det borde vara "givet" ifall hon vet hur länge ni försökt. Prata med henne om hur du känner så kanske hon inte behöver prata om graviditeten och så ifall du inte tar initiativ till det. Exempelvis.

    Jag har inte varit i samma situation, men jag kan tänka mig att det måste vara oerhört jobbigt för dig och din partner. Men tänk på att det med stor sannolikhet är jobbigt för din syster också. Ifall jag vetat att någon försökt bli gravid jättelänge och jag plötsligt blev det utan att ha försökt särskilt länge så hade jag haft väldigt dåligt samvete. Även om det hela inte varit mitt fel.


    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Dohgon

    jag var systern i det hela, blev gravid flera gånger trots preventivmedel, 2 aborter, 1 missfall och sist behöll vi. jag vågade då inte berätta om grav först då de precis misslyckats med en IVF. sen var jag på KUB och skulle åka inom min bror och fru på väg hem och berätta öga mot öga.
    Inte nog med att vi var gravida, vi väntade tvillingar på det hela.
    Tacksamt nog så lyckades de med IVF lite senare och har en son 5 månader yngre än mina barn.

    Nu i efterhand har min svägerska berättat att hon var arg när hon fick höra att vi var gravida, inte arg på oss såklart men på situationen. att hon var väldigt "avundsjuk" och ledsen, men ville inte visa det för mig.
    Jag mådde riktigt dåligt i början då jag visste vilka problem de hade. men jag önskar att min svägerska från start var ärlig om hur hon mådde också. att hon sa direkt att hon tyckte det var jobbigt och att hon inte ville prata om det.

    Hoppas verkligen ni lyckas snart! lycka till

  • Copyjulia

    Jag har varit i exakt samma situation. Min lillasyster blev gravid då vi försökt i flera år och gjort massor av IVF:er. Jag berättade för henne hur jag kände. När barnen (tvillingar) var födda orkade jag inte träffa dem så ofta. Tror min syrra förstod mig även om hon tyckte det var tråkigt, hon hade nämligen själv kämpat länge för att bli gravid och gjort olika behandlingar. Efter massor av försök blev jag äntligen gravid och har nu en underbar son. 

  • Förväntansfulla

    Jag förstår hur ni tänker och känner. Eller förstår och förstår- har ju inte varit i samma sits men kan tänka mig in i situationen. Fruktansvärt svårt. Men tror ni inte att man måste försöka hålla tillbaka sina egna känslor? Menar när ens ens syskon är gravid så ska man väl försöka finnas där för den? Tänk om (Gud förbjude) du aldrig kommer få några barn? Din syster ska ju inte behöva känna skuldkänslor för att hon blivit gravid. Är ju säkert det största som kommer hända henne. Vore ju fruktansvärt om hon inte kan få leva ut sin lycka och glädje för att du inte kan unna henne det. Vill inte låta hård men samtidigt så handlar inte livet bara om dig, man måste svälja sina egna bekymmer och glädjas åt sina näras lycka. Hoppas att det reder ut sig och att du på något sätt kan få hjälp med att reda ut dina känslor. Inte bara för din skull utan för din syster och framtida syskonbarn.

  • tulip79

    Har inte riktigt varit i samma sits, men nästan. Jag och min sambo hade gjort 9 ivf-behandlingar (icsi) och precis blivit gravida när min lillebror berättar att de oxå ska bli föräldrar. De lyckades naturligtvis på första försöket. Det är 1 månad mellan kusinerna, tyvärr bor vi 60 mil från varandra så vi ses inte så ofta.Men det är kul när vi ses!  I april gjorde vi vårt första syskonförsök och lyckades otroligt nog bli gravida på en gång. Så storebror kommer få en tvåäggstvilling några månader efter sin 2-års dag. Vi hade inte ens tänkt tanken att det kunde fungera på en gång, eftersom storebror tog sån tid på sig.

    Jag håller tummarna att ni lyckas snart!

  • Peachpie
    Förväntansfulla skrev 2013-09-18 19:42:54 följande:
    Jag förstår hur ni tänker och känner. Eller förstår och förstår- har ju inte varit i samma sits men kan tänka mig in i situationen. Fruktansvärt svårt. Men tror ni inte att man måste försöka hålla tillbaka sina egna känslor? Menar när ens ens syskon är gravid så ska man väl försöka finnas där för den? Tänk om (Gud förbjude) du aldrig kommer få några barn? Din syster ska ju inte behöva känna skuldkänslor för att hon blivit gravid. Är ju säkert det största som kommer hända henne. Vore ju fruktansvärt om hon inte kan få leva ut sin lycka och glädje för att du inte kan unna henne det. Vill inte låta hård men samtidigt så handlar inte livet bara om dig, man måste svälja sina egna bekymmer och glädjas åt sina näras lycka. Hoppas att det reder ut sig och att du på något sätt kan få hjälp med att reda ut dina känslor. Inte bara för din skull utan för din syster och framtida syskonbarn.

    TS behöver inte reda ut sina känslor och ja, du låter faktiskt rätt hård och verkar inte alls förstå faktiskt.  Om TS tyckte att "livet bara handlade om henne" så skulle hon knappast be om råd här!
    TS är ofrivilligt barnlös och är därmed i en utdragen pågående kris och har varit det under lång tid. Det är en obeskrivlig sorg och smärta TS bär på. En person i kris blir självcentrerad, det är helt NORMALT - det är en del i att försöka hantera krisen och ett sätt att "överleva" känslomässigt och betyder inte att personen tycker att "livet bara handlar om henne själv", det betyder inte att personen är egoistisk och det betyder inte att personen vill att hela livet ska stanna eller att ingen annan "får" vara lycklig.
    TS har inte skrivit någonstans att systern ska ha skuldkänslor och TS skriver att hon vill vara glad för systerns skull. Du menar att TS ska svälja sina bekymmer och det kan man kanske göra med småsaker, men DET är inte bra att välja sina stora bekymmer, det är snarare kontraproduktivt och leder inte till något bra. Småsaker kan man välja och sen släppa, men inte ofrivillig barnlöshet! TS behöver prata om hur hon känner med någon som varit i samma sits eller med sin man/sambo/partner eller med någon annan ofrivilligt barnlös, TS behöver ventilera sina känslor för att kunna glädjas med sin syster. Man kan faktiskt vara gald för andras skull och samtidigt vara ledsen för sin egen skull. Sen skriver du att TS behöver reda ut sina känslor, näe där har du också fel. TS är tydlig och klar över hur hon känner. Jag tror faktiskt att TS förstår sina känslor - TS vet ju att hur hon känner och att hennes känslor handlar om henne och att det inte är systerns fel att att TS är svårt att få barn. Jag tycker att TS verkar väldigt tydlig och klar över sina känslor och att det är hennes egen situation som är problemet och att det inte är systerns fel. Jag tror inte alls att TS vill att systern ska ha skuldkänslor eller att systern inte ska "få" vara glad och lycklig över sin graviditet. Och ofrivillig barnlöshet är inget som man "reder ut" och sen är det över och sen behöver man aldrig mer må dåligt....ofrivillig barnlöshet är en utdragen pågående kris som kan pågå i åratal eller tills personen får barn eller ger upp sina försök att bli förälder.

    Den som är ofrivilligt barnlös behöver stöd och förståelse under lång tid, det är ingenting som man "reder ut" i ett nafs och sen är det över.

    Jag tycker att TS ska söka stöd hos någon annan ofrivilligt barnlös och även prata med sin man/sambo/partner om hur hon känner. Jag tycker också att TS ska berätta för sin syster att det är jobbigt men även att hon ska berätta för systern att hon vill vara glad för systern.
    Syster ska i sin tur försöka att inte bara prata om sin graviditet, barn.bebisar etc när de ses/hörs. Det betyder inte att systern inte "får" glädjas utan det betyder att systern visar hänsyn mot en människa i kris, det är INTE för mycket begärt att man visar hänsyn mot sin syster när hon har det svårt! 
  • LillGris

    Jag är lillasystern som blev oplanerat gravid 2 ggr medan storasystern kämpar. Det känns förjävligt att jag blir gravid trots preventivmedel medan hon inte verkar kunna bli gravid öht. Det kändes inte alls kul att berätta att vi skulle bli föräldrar, bara skuldtyngt. Hon har aldrig varit annat än stöttande och hon älskar våra barn, men jag vet att det ändå gör ont i henne, och det gör ont i mig. Jag önskar inget hellre än att hon ska få ett eget barn.

  • Cassidy

    Jag tycker verkligen att du ska prata med din syster. Förklara att du är jätteglad för deras skull (även om det är en halvsanning), och att du vill vara en viktig del av deras liv. Men att du har många andra starka känslor som ibland kanske kommer spela in. Förklara hur du känner. Jag tror det kan stärka er relation!

  • CountryLife

    Det är väl klart att det känns jättejobbigt, orättvist och tungt! Det är väl klart att du blir arg! Det är klart att du inte bör visa alla dina känslor ocensurerade för henne, men visa dem för någon och vadå att man "har rätt att känna" på vissa sätt. Man känner som man känner. (Hur man agerar är en annan sak, förstås).

Svar på tråden Min lillasyter är gravid