• HouseOfCards

Thailand första gången, tips tack!! Vad bör jag se upp med? Vad måste jag uppleva?

Hej!  Jag och min sambo ska till Thailand första gången i december/januari ca 3-4 v.

Nu undrar jag vars man ska bo? Vi hade tänkt resa runt lite, inte bo på samma ställe, variera med lite billigare boende och lite lyxigare :) (Koh Tao, Koh Lipe har jag hört ska vara bra, erfarenhet?)

Jag vill absolut inte bo mitt i smeten, vill ha lugn och ro med vita stränder och turkost vatten :)

Vill inte se prostituerade, djurplågeri eller hemskheter mot barn, det har hindrat mig länge från att fara till Thailand. Vilka ställen ska man absolut undvika?

Vi är i 30års åldern och vill ha lugn och ro, absolut inget party, äta gott, fara på utflykter,fiska,
    lite shopping, ligga på en drömstrand och lata sig, snorkla osv.

Vad är bra att tänka på? Vad bör jag se upp för? Ni förstår säkert på ett ungefär vad jag vill veta, tacksam för svar! Foten i munnen

• Svar på tråden Thailand första gången, tips tack!! Vad bör jag se upp med? Vad måste jag uppleva?
  • ellenmatilda

Ao nang är mysigt och inget partyställe, bodde på orchid hotel, jättemysigt!

• HouseOfCards
    ellenmatilda skrev 2013-09-18 15:07:27 följande:
    Ao nang är mysigt och inget partyställe, bodde på orchid hotel, jättemysigt!
    Är du en van Thailands-resenär? Glad Bokar du hotell i förväg eller på plats?
  • ellenmatilda

I förväg helt klart :) då vet du vart du ska och kan googla lite om hur det är runt omkring!

Varit i thailand 3 gånger :) kommer definitivt åka tillbaka!

Besök phi phi island, snorkla i reven, åk longtailbåt, besök laguner, åk till öar, ät färsk annanas på stranden, ta thaimassage på stranden,

Det är inte förbjudet att köpa av folk på stränderna, men hittar du något du vill ha så köp :)

De lite schaskiga sunkiga matställena har oftast bäst mat.

Rid på elefanter, besök varma källor, åk tuktuk

Undvik banglaroad i phuket, där finns det mycket prostitution!

Koh lanta är en fin ö, twin lootus är ett väldigt fint hotell :)

• ellenmatilda

Och definitivt, PRUTA, det går hur bra som helst i thailand! Du kan få riktiga fynd!

Köp dock inte statyer eller liknande på små ställen, köp hellre där det finns mycket av. Aldrig varit med om det men det talas om att det kan finnas narkotika mm i statyer så du fastnar i tullen:/

• HouseOfCards
    ellenmatilda skrev 2013-09-18 15:32:27 följande:
    I förväg helt klart :) då vet du vart du ska och kan googla lite om hur det är runt omkring!
    Varit i thailand 3 gånger :) kommer definitivt åka tillbaka!

Besök phi phi island, snorkla i reven, åk longtailbåt, besök laguner, åk till öar, ät färsk annanas på stranden, ta thaimassage på stranden,

Det är inte förbjudet att köpa av folk på stränderna, men hittar du något du vill ha så köp :)
    De lite schaskiga sunkiga matställena har oftast bäst mat.

Rid på elefanter, besök varma källor, åk tuktuk

Undvik banglaroad i phuket, där finns det mycket prostitution!

Koh lanta är en fin ö, twin lootus är ett väldigt fint hotell :)
    Åh tack så mkt för alla tips!! Skrattande
    Tänkte också boka hotell i förväg, har hört andra som bokar på plats men jag vågar nog inte det Foten i munnen
    Ska kolla upp Ao Nang, såg andra som tipsade om det också!
    Man har ju hört en del om "Thai-massagen" kommer dom flyga på min karl? Skrattande Eller det kanske beror på vart i Thailand man far Glad Har du sett något obehagligt på dom ställena du varit till?..

Och så till fickpengar, har hört så mkt olika! En del säger att 10.000 då levar man bra och lite lyxigt, en del säger 20.000 och det är ju ganska stor skillnad.
    Självklart förstår jag att det kostar lite extra när vi vill göra flera utflykter och besöka massa fina platser.
    10. 000-15.000 för 3-4v låter det rimligt? Vi kommer bo på ganska billiga hotell, och nån gång lyxa till det.
    Förstår att det kan vara svårt att svara på Foten i munnen

Vågar man pruta? Skrattande Känner mig alltid så dum, och dricks? Vad är bra dricks för Thailändarna?
    Tack så mkt Skäms 
  • ellenmatilda

Alltså, vet inte vad bath ligger på idag, men det krävs inte mycket i dricks!

Har inte sett något obehagligt faktiskt där jag vart.

Va där 2005 efter tsunamin och det jag såg då var en docka och en sko nära en strand som legat länge, säkert efter tsunamin!

Men inget så annars!

Skulle rekommendera ca 15-20 000 så ni har ifall ifall! Men det är sjukt billigt och ni kommer betala typ 10 kr för nudlar och kyckling på stranden :)

Men ha med er mer än vad ni tror ni behöver! Alltid bäst :)

• HouseOfCards
    ellenmatilda skrev 2013-09-18 16:05:50 följande:
    Alltså, vet inte vad bath ligger på idag, men det krävs inte mycket i dricks!

Har inte sett något obehagligt faktiskt där jag vart.
    Va där 2005 efter tsunamin och det jag såg då var en docka och en sko nära en strand som legat länge, säkert efter tsunamin!

Men inget så annars!

Skulle rekommendera ca 15-20 000 så ni har ifall ifall! Men det är sjukt billigt och ni kommer betala typ 10 kr för nudlar och kyckling på stranden :)

Men ha med er mer än vad ni tror ni behöver! Alltid bäst :)
    Tack så mkt Skrattande
  • mikispikis90

Bra råd :) jag och min man ska åka till Thailand jan/feb 2014 på bröllopsresa, jag var i Thailand 2012 och tyckte det var fantastiskt. Då var vi i Phuket /bangtao :)

• Mme

Baan Makok på Kho Kood är himmelriket på jorden! Underbart ställe om man vill ha lugn och ro, kolla upp det på Tripadvisor.

• Mme

Bann Makok heter det, två n, inte två a som jag skrev.
    Bann Makok the Getaway.

Svar på tråden Thailand första gången, tips tack!! Vad bör jag se upp med? Vad måste jag uppleva?