• Anonym (Funderare)

Arbetstlös

Hej!

Är gravid och bebisen är beräknad till 1 februari. Blir dessvärre arbetslös from 1 oktober och då blir inkomsten A-kassa. Hur påverkar detta min föräldrarpenning?? Kommer den ändå beräknas på min nuvarande inkomst eller hur fungerar det? Blir inte klok på hur det fungerar.

• Svar på tråden Arbetstlös
  • Försäkringskassan

Hej!

Beroende på hur länge du har arbetat innan du blir arbetslös så kan eventuellt föräldrapenningen beräknas på din nuvarande inkomst.

För att få reda på vad som gäller just dig behöver du skicka in dina nuvarande anställnings- och inkomstuppgifter. Har du skickat in ditt moderskapsintyg bör du ha fått hemskickat en inkomstförfrågan som du ska be din arbetsgivare fylla i och som du sen skickar in till oss. Har du redan skickat in den så bör du få besked inom 30 dagar från det att vi mottog uppgifterna.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Funderare)

Tack för snabbt svar! Skrattande

Har jobbat på mitt nuvarande jobb i 1,5 år heltid, före det hade jag ett annat vikariat på 5 mån (annan arbetsgivare) utan något uppehåll där emellan, om det är till någon hjälp för att få veta mina möjligheter på ett ungefär.

Har inte fått moderskapsintyg ännu, det dröjer ytterligare ett par veckor. Så har inte påbörjat processen än. När det blir dags att skicka in pappren så har jag ju inte längre någon arbetsgivare så räcker det då med att skicka in arbetsgivarintyget ??

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du har arbetat på ditt nuvarande arbete i 1,5 år så behåller du den sjukpenninggrundande inkomsten(sgi) på detta arbete när du blir arbetslös och som sedan föräldrapenningen kommer att beräknas på under förutsättning att du inte kommer att få en ny stadigvarande anställning i samma omfattning innan du får barnet.
    När du fått inkomstförfrågan så skickar du in arbetsgivarintyget. 

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Arbetstlös