• Flashbulb

Är ögonen själens spegel?

Man brukar säga att ögon är själens spegel. Att ögon speglar hur man mår inombords, vad man gått igenom i sitt liv osv. Tycker ni det stämmer? Kan man verkligen se in i en människas själ bara av att titta dem i ögonen? Har ni någon gång varit med om en situation där du och en annan man/kvinna bara tittat varandra i ögonen väldigt länge? Isåfall, vad fick ni se? Vad kände ni?

• Svar på tråden Är ögonen själens spegel?
  • Aniiee

Nej, Kanske man kan se hur en människa mår just exakt när man ser personen i ögonen, men resten är bara dravel. Personligheten sitter definitivt inte i ögonen..... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Minza83

Håller med föregående! Däremot brukar jag kunna avgöra om personen är "god" eller ej via deras ögon..

Kan också avläsa välmåendet i ögonen och känner av deras sinnesstämning oerhört .. Inte kul alls! :/

• anibananiii
    Aniiee skrev 2013-09-18 22:30:18 följande:
    Nej, Kanske man kan se hur en människa mår just exakt när man ser personen i ögonen, men resten är bara dravel. Personligheten sitter definitivt inte i ögonen..... 
    Nej det är inget dravel alls. Jag har aldrig haft fel i mitt första intryck av människor. Man ser även om någon är psykopat i blicken. Om man har människokännedom vill säga. Så man kan se förbi falsk charm och falskhet i allmänhet.
  • Aniiee
    anibananiii skrev 2013-09-19 16:18:44 följande:
    Nej det är inget dravel alls. Jag har aldrig haft fel i mitt första intryck av människor. Man ser även om någon är psykopat i blicken. Om man har människokännedom vill säga. Så man kan se förbi falsk charm och falskhet i allmänhet.
    Fast är det ögonen eller är det ögonen, minspelet, kroppshålnningen, sättet och talet tillsammans. Om jag postade en bild på ett par ögon, skulle du kunna analysera personen då? Uppriktig fråga, jag har ett par bilder du skulle kunna titta på.
  • anibananiii
    Aniiee skrev 2013-09-19 17:03:43 följande:
    Fast är det ögonen eller är det ögonen, minspelet, kroppshålnningen, sättet och talet tillsammans. Om jag postade en bild på ett par ögon, skulle du kunna analysera personen då? Uppriktig fråga, jag har ett par bilder du skulle kunna titta på.
    Ja jag menar blicken. Kroppspråket och allt annat kan man fejka. Jag har varit med om massa gånger att kompisar presenterat mig för nån som jag känt direkt är totalt opåltitlig.
    Men en blick kan de flesta inte fejka. Känslorna syns i ögonen så har man inga känslor tex spelar det ingen roll hur bra man spelar och ljuger, det sitter inne i själva pupillen. testa mig!
  • Aniiee
    anibananiii skrev 2013-09-19 17:08:37 följande:
    Ja jag menar blicken. Kroppspråket och allt annat kan man fejka. Jag har varit med om massa gånger att kompisar presenterat mig för nån som jag känt direkt är totalt opåltitlig.
    Men en blick kan de flesta inte fejka. Känslorna syns i ögonen så har man inga känslor tex spelar det ingen roll hur bra man spelar och ljuger, det sitter inne i själva pupillen. testa mig!
    OK, varsågod:

Bilden är lite mörk. Men jag har en bild på en annan person som är ljusare som jag kan leta rätt på....
  • Flashbulb

Jag tror det är hela situationen som gör att man kan se en människa in i själen.  Tex om jag sitter och pratar med en tjej om döden, det blir djupa samtal. Sedan hamnar vi i en situation där hon bara råstirrar mig i ögonen, då kan jag känna via hennes ögon om hon själv har haft någon som försvunnit i hennes liv. Då kan jag känna att jag rör hennes själ. Hoppas någon förstår vad jag menar.

• anibananiii
    Aniiee skrev 2013-09-19 17:13:30 följande:
    OK, varsågod:

Bilden är lite mörk. Men jag har en bild på en annan person som är ljusare som jag kan leta rätt på....
    Ok den var lite svår, haha. Jag ser en orädd person iallafall. Personen ser sig inte som underlägsen andra människor. Prova med en annan bild.
Svar på tråden Är ögonen själens spegel?