• Misty W

Nyttig julmat/julgodis

Jag har en liten fråga till er som tränar och håller kost.. Har ni några förslag och tankar om julbord, julmat, julgodis o.s.v? Kanske nått tips på hur man ska tänka, välja eller liknande för att inte rasera en träningsperiod men ändå fira jul. Tänkte om det kanske finns fler som älskar julen men ändå inte chocka kroppen med knäcken & rödbetsallad ;) Kanske hälsosamma varianter på typisk julmat.

• Svar på tråden Nyttig julmat/julgodis
  • Aniiee

Byt ut skinkan mot skinka av vildsvin. Magrare. Skippa julmusten (den stora boven, egentligen). Köttbullarna kan man göra lite lättare. Men framför allt är det nog det ovanligt stora matintaget och allt stillasittande som är boven på julen. Så en portion mindre och en promenad mer gör mycket skillnad. 

Rödbetsalladen  går ju att göra en lätt-variant på.

Vad har du annars på julbordet?  Kan du hitta lätt-varianter på recepten? JAg (och andra matglada på FL) kan säkert hjälpa =)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

BTW, jag älska också julmat =P

• Misty W

Jag är en sån som gärna tränar och äter bra, men just vid jul (eller andra mat helger) så försvinner allt förstånd. Och för att slippa just mat hetten och det dåliga samvetet som blir av julmat och godiset så tänkte jag om vi kunde dela ideer och tankar om just vad och varför. Så jag tänkte tvinga min familj att äta lite roligare och framför allt nyttigare under denna jul. Har du nån idé på nån rolig efterrätt som man kan bjuda på? Eller nått bra bröd att ha under skinkan på frukostbordet?

• Nyfiken gul

kan vara en bra ide att se över hela julbordet och dra ner på antalet maträtter så frestas man inte av att äta bara för att det inte ska behöva kastas.

Gör också koll på hur mycket mat som görs till jul.  Gör inte köttbullar för 20 personer om ni bara är 3 som ska äta.
    Gör så det räcker över julafton och lunchen på juldagen, sen ska det inte finnas så mycket kvar.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Aniiee
    Misty W skrev 2013-09-18 21:24:49 följande:
    Jag är en sån som gärna tränar och äter bra, men just vid jul (eller andra mat helger) så försvinner allt förstånd. Och för att slippa just mat hetten och det dåliga samvetet som blir av julmat och godiset så tänkte jag om vi kunde dela ideer och tankar om just vad och varför. Så jag tänkte tvinga min familj att äta lite roligare och framför allt nyttigare under denna jul. Har du nån idé på nån rolig efterrätt som man kan bjuda på? Eller nått bra bröd att ha under skinkan på frukostbordet?
    Jag vet hur det är =) 

Jag gör alltid apelsinsallad på julen med fikon, dadlar och lite mörk choklad. Det är bra efterrätt.Frukt överhuvudtaget, utom bara apelsiner och clementiner rakt upp och ned brukar glömmas bort på julen.

Mer vegetariskt på julbordet! Finns massor med roligt. Mandel- och getostgratinerade rödbetor, kanske? Eller Rotfrukter med saffransaioli? 

Jag bakar alltid challabröd och rågkakor med hål i på jul. Nyttigt vet jag inte, men gott, gott, gott. Och stekpannebröd.
  • Jackson

Första jultråden jag har sett för i år.. och det gör mig så jäkla deprimerad! 
    Det är ju inte ens oktober än ts!!! ;) 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Aniiee
    Jackson skrev 2013-09-19 00:40:01 följande:
    Första jultråden jag har sett för i år.. och det gör mig så jäkla deprimerad! 
    Det är ju inte ens oktober än ts!!! ;) 
    Missat trådarna "Jag längtar till jul" och "99 dagar kvar till jul"? =)
  • Misty W
    Jackson skrev 2013-09-19 00:40:01 följande:
    Första jultråden jag har sett för i år.. och det gör mig så jäkla deprimerad!  Det är ju inte ens oktober än ts!!! ;) 
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.

Denna tråd va mest för sånna som kanske tänker på vad dom äter OCH älskar julen ;) inte meningen att göra er övriga deprimerade ;)
  • Misty W
    Aniiee skrev 2013-09-18 21:54:57 följande:
    Jag vet hur det är =)  Jag gör alltid apelsinsallad på julen med fikon, dadlar och lite mörk choklad. Det är bra efterrätt.Frukt överhuvudtaget, utom bara apelsiner och clementiner rakt upp och ned brukar glömmas bort på julen. Mer vegetariskt på julbordet! Finns massor med roligt. Mandel- och getostgratinerade rödbetor, kanske? Eller Rotfrukter med saffransaioli?  Jag bakar alltid challabröd och rågkakor med hål i på jul. Nyttigt vet jag inte, men gott, gott, gott. Och stekpannebröd.

Hur gör man apelsinsalladen då? Tränar du å så?
Svar på tråden Nyttig julmat/julgodis