• EvelinasSyster

7-månaders som ALLTID vaknar efter en timme.

Har en 7-månaders dotter som ALLTID - utan undantag - vaknar efter att ha sovit i en timme. Spelar ingen roll om hon sover i vagnen, spjälsängen eller i våran säng och det spelar ingen roll om det är dag eller natt. Efter en timme hör man hur hon börjar röra på sig och inom en minut så skriker hon. När man kommer blundar hon ännu och verkar knappt märka att man är där. Hon panikskriker inte så jag tror inte det handlar om nån form av nattskräck heller. Jag antar att hon börjar gå upp i den ytliga sömnen här och vaknar till och kan då inte somna om utan att ammas till sömns. Hur kan vi hjälpa henne att kunna vara lugn och fortsätta sova?

Vi samsover på nätterna eftersom det inte fungerar att ha henne i egen säng pga detta. Har väl egentligen inget problem med att samsova heller (och har inte tänkt sluta med det heller) men det vore ju skönt om hon slapp vakna en gång i timmen, hennes sömn bör ju också bli störd av detta? Någon som har erfarenheter och/eller tips att dela med sig av?

• Svar på tråden 7-månaders som ALLTID vaknar efter en timme.
  • Sarah3

Vi fick tipset att lära sonen att somna själv på kvällen. De e tydligen nödvändigt för att dom sedan ska kunna somna om själv när dom vaknar på natten, utan att behöva skrika.. Om det hjälpte eller inte kan jag inte riktigt säga. Visst sover han bättre nu men det är mycket annat som spelar in där också..

• EvelinasSyster
    Sarah3 skrev 2013-09-18 22:20:50 följande:
    Vi fick tipset att lära sonen att somna själv på kvällen. De e tydligen nödvändigt för att dom sedan ska kunna somna om själv när dom vaknar på natten, utan att behöva skrika.. Om det hjälpte eller inte kan jag inte riktigt säga. Visst sover han bättre nu men det är mycket annat som spelar in där också..

Hon somnar själv ibland på kvällarna, dock vaggar jag ju sängen... kanske att man skulle försöka lära henne somna i stillastående säng också, den är ju faktiskt stilla när hon vaknar sen Men hon gråter ju då och det klarar jag inte av, haha.
  • Sarah3

Enligt "reglerna" måste du väl sluta vagga! ;) men det är svårt när dom gråter att göra som man borde. Vi samsover nästan varje natt också, något man egentligen inte heller får om dom ska lära sej sova hela nätter. Men allt är oftast en fas och han kommer troligen börja sova bättre när du minst anar det. Vi körde ingen stenhård metod, då jag inte vill ha honom att gråta och vara ledsen. Tillsist lärde han sej ändå att somna själv och visst vakna han ännu varje natt, men jag gissar det också kommer gå över. :)

• Natulcien

En bebis måste inte somna själv för att sova hela natten. Det är en myt. Vi både samsov, och sonen ammades till sömns, de första månaderna. Ändå började han sova hela nätter ganska omgående.
    Så det behöver du inte vara rädd för. Om det funkar att amma till sömns, så gör det. Sannolikt är det en fas. Separationsfasen börjar ju där någonstans. Det ger sig säkert snart.

• EvelinasSyster
    Natulcien skrev 2013-09-19 09:34:21 följande:
    En bebis måste inte somna själv för att sova hela natten. Det är en myt. Vi både samsov, och sonen ammades till sömns, de första månaderna. Ändå började han sova hela nätter ganska omgående.

Så det behöver du inte vara rädd för. Om det funkar att amma till sömns, så gör det. Sannolikt är det en fas. Separationsfasen börjar ju där någonstans. Det ger sig säkert snart.

Tack, vad skönt att höra! Ja det är säkert som du säger, en fas. Hon kunde ju sova längre perioder åt gången tidigare. Får hoppas på en vändning snart helt enkelt
Svar på tråden 7-månaders som ALLTID vaknar efter en timme.