• Anonym (Förvirrad)

fp utan sgi

Hej! Jag fick precis veta att jag är gravid (v.8) och jag försöker förstå det här med föräldrapenning. Jag är 20 år gammal och studerar på heltid. Jag har aldrig haft en fast anställning (mitt längsta jobb varade i tre månader) och som jag förstår det har jag därför ingen SGI. När barnet är fött tänkte jag göra ett avbrott i studierna för att vara föräldraledig. Hur kommer då min FP att se ut? Vad är skillnaden mellan lägstanivå och grundnivå och när får man vad?

• Svar på tråden fp utan sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi gör alltid en inkomstutredning i samband att man väntar barn och skall vara föräldraledig.

Om man haft ett arbete endast i 3 månader och därefter har varit arbetssökande på arbetsförmedling så kan inkomsten beräknas på den inkomsten om avsikten var att arbeta efter att anställningen upphörde.

Har man inte haft något arbete alls eller en årsinkomst på mindre är 82.100 kronor så är man ändå berättigad till en grundnivå i föräldrapenning på 225 kronor per dag före skatt och på lägstanivådagarna  180 kronor per dag före skatt.

Man får 390 sjukpenningdagar/grundnivådagar och 90 lägstanivådagar för ett barn. 

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden fp utan sgi