• sroosen

botemedel mot mjäll?

Har ni några tips mot mjäll? har nyligen drabbats utav det men prövat typ head and shoulders. Fungerar dock inte så bra som jag vill, får fortfarande små vita flagor. Har läst runt på typ hemsidor om mjäll men undrar om ni har några egna tips som funkat för er?

kramar sofia 

• Svar på tråden botemedel mot mjäll?
  • 123

Fick också mjäll under en period för nästan 20 år sen så jag vet inte om det är samma som "gäller" idag. Då rekommenderades iaf ett schampo som fanns på apoteket och hette Fungoral.
    Det funkade för mig, mjällen var borta innan den lilla flaskan ens var slut, och jag har aldrig haft problem med mjäll igen.

Sedan ca 4-5 år tillbaka använder jag inte schampo längre och min hårbotten samt håret verkar må superbra av det. Läs mer på lockig.se för jag tror det kan vara ett bra alternativ till mjällschampobehandling.
    Lycka till! 

• Fia 28

En tesked pressad linfröolja varje dag (invärtes) gör susen!

• linnn89

Vart får man tag i linfröolja?? Linfrö då? Isåfall hyr gör man med linfröolja?

• Fia 28
    linnn89 skrev 2013-09-19 09:25:46 följande:
    Vart får man tag i linfröolja?? Linfrö då? Isåfall hyr gör man med linfröolja?
    På hälsokost eller om du hittar nån affär där de säljer mycket nyttigheter.
    Jag har inte testat linfrö, men antar det går lika bra. Dock måste du ta mera linfrö för att komma upp till samma mängd som en tesked olja, så det kan hända du blir lös i magen. 
  • linnn89

Aha jag trodde att man masserar det i håret :) fast man ska äta det :)

• Godnatt

Man ska vara medveten om att linfrö, speciellt krossade sådana, avger vätecyanid (finns som verksamt ämne i zyklon B).

ACO återfuktande gel för torr hårbotten fungerar. Den innehåller PEG vilket påvisar cancerogent toxin. Men har du tidigare kört med Head and Shoulder tror jag inte du bryr dig om det.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Godnatt
    linnn89 skrev 2013-09-19 10:23:13 följande:
    Tack Info om linnfrö.. Gravida då ?
    Det där får du vara vuxen nog att avgöra själv.
    Angående PEG är det 1,4-dioxin som det rör sig om. PEG finns i var och varannan hud/hårvårdsprodukt.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • snilla

Shenet (www.shenet.se/ravaror/vinager.html):
    "• Hårsköljningsmedel: Äldre tiders flitiga användning av vinäger som sköljmedel berodde framför allt på att det neutraliserade den tidens alkaliska rengöringsmedel (tvål, såpa, tvålbaserade hårschampon) som gjorde håret matt. Dagens schampon är inte alkaliska men vinägerns rykte som glansgivare lever kvar. Det fungerar i trakter där vattnet är hårt. Vinägern återger håret ett syrahölje och gör det mjukt och särskilt brunt och rött hår blir blankt. Samma effekt får man på animaliska textilier som ylle och siden med vinäger i sköljvattnet.
    Tonande hårsköljning: Vinäger sägs också ta bort gultoner ur blonderat hår - kanske handlar det om pH-sänkning även här.
    • Som bas i alkoholfria hårvatten.
    • Särskilt äppelcidervinäger rekommenderas ofta mot mjäll."

Ut i köket och rota i skafferiet!
    ÄCV används utspätt med vatten som en hårskölj efter tvätt, doppa/häll över håret bara, behöver inte sköljas ut :)

Svar på tråden botemedel mot mjäll?