• MissKali

Det här med Usk och Ssk? Vad är egentligen skillnaden?

jag försökte mig på att googla lite men fick väldigt mycket olika svar. 
    Jag har förstått att Usk (undersköterska) blir man om man går ut omvårdnads programmet på gymnasiet eller Komvux. Ssk (sjuksköterska) blir man efter 3 år på högskola.
    Men nu till mina frågor, Ssk fixar iordning mediciner och Uskan ger medicinerna? Eller har jag fattat fel? 
    När man blir inlagd och tjejerna (och killarna) som kommer och sätter dropp, ger mediciner, ger mat osv är det uskor eller sskor?
    Vad är största skillnaden mellan yrkena rent jobbmässigt?

Vi börjar där, kommer säkert på flera frågor :) 

• Svar på tråden Det här med Usk och Ssk? Vad är egentligen skillnaden?
  • Lindsey Egot the only one
    MissKali skrev 2013-09-19 00:31:43 följande:

jag försökte mig på att googla lite men fick väldigt mycket olika svar. 
    Jag har förstått att Usk (undersköterska) blir man om man går ut omvårdnads programmet på gymnasiet eller Komvux. Ssk (sjuksköterska) blir man efter 3 år på högskola.
    Men nu till mina frågor, Ssk fixar iordning mediciner och Uskan ger medicinerna? Eller har jag fattat fel? 
    När man blir inlagd och tjejerna (och killarna) som kommer och sätter dropp, ger mediciner, ger mat osv är det uskor eller sskor?
    Vad är största skillnaden mellan yrkena rent jobbmässigt?

Vi börjar där, kommer säkert på flera frågor :) 

En ssk har en formell utbildning och en usk reel utbildning. Ssk får dosera, injicera och tappa. En usk får bara göra det om en läkare alt ssk ger dom tillåtelse för det.

En ssk har hand om sjukvården

En usk om omvårdnaden.
  • MissKali
    LindaEfraim skrev 2013-09-19 00:50:56 följande:
    En ssk har en formell utbildning och en usk reel utbildning. Ssk får dosera, injicera och tappa. En usk får bara göra det om en läkare alt ssk ger dom tillåtelse för det.
    En ssk har hand om sjukvården
    En usk om omvårdnaden.

Tack! Skulle du kunna vara snäll och förklara lite mera? :) Vad menas med formell och reel utbildning?
    Gissar då på att sjuksköterskan sätter droppet och uskan ger maten på avdelningen? Eller? 
    MissKali skrev 2013-09-19 00:57:45 följande:

Tack! Skulle du kunna vara snäll och förklara lite mera? :) Vad menas med formell och reel utbildning?
    Gissar då på att sjuksköterskan sätter droppet och uskan ger maten på avdelningen? Eller? 
    Ungefär.

En ssk utbildning måste du läsa om att dosera läkemedel. En ssk drar upp injektionsvätskor i sprutor, tar blodprover (vissa VC har usk som gör det) läger om sår, sätter kateter, drar dränage.

En usk serverar mat, byter blöjor, sängkläder, ger omvårdnad. På sjukhus får de inte ge mediciner men på äldreboende kan de få delegation av en ssk att ge mediciner i dosett eller apdos.

Så en formell utbildning. Du har rätten att ge mediciner.

En reel utbildning: du får bara ge medicin om du fått en delegation av en med formell kompottens dvs ssk eller läkare.
  • Akua

Lite krasst också. En undersköterska är inte inne i medicinrummet och donar, det gör sjuksköterskan. Sjuksköterskan är också den som rondar med läkarna.

• education

LindaEftraim

En sjuksköterska har en kandidatexamen i omvårdnad så hon har i allra högsta grad hand om omvårdnaden även om jag förstår vad du är ute efter ;)

TS

Sjuksköterskan är arbetsledare åt undersköterskan och har huvudansvaret för patienten när det gäller omvårdnaden. Precis som beskrivits så har hon också ansvaret för att administrera läkemedel, ronda och att sköta kontakter med andra yrkesgruppern och instanser.

Grovt sätt kan man säga att sjuksköterskan har betydligt mer ansvar till ungefär lika dåligt betalt som undersköterskan, och med mer studielån (i regel). Jag hade aldrig i hela mitt liv rått dig att bli sjuksköterska. Är du osäker så ska du läsa den här bloggen:

fridasyster.blogspot.se/

Från början till slut.

education skrev 2013-09-19 08:17:38 följande:

LindaEftraim

En sjuksköterska har en kandidatexamen i omvårdnad så hon har i allra högsta grad hand om omvårdnaden även om jag förstår vad du är ute efter ;)

TS

Sjuksköterskan är arbetsledare åt undersköterskan och har huvudansvaret för patienten när det gäller omvårdnaden. Precis som beskrivits så har hon också ansvaret för att administrera läkemedel, ronda och att sköta kontakter med andra yrkesgruppern och instanser.

Grovt sätt kan man säga att sjuksköterskan har betydligt mer ansvar till ungefär lika dåligt betalt som undersköterskan, och med mer studielån (i regel). Jag hade aldrig i hela mitt liv rått dig att bli sjuksköterska. Är du osäker så ska du läsa den här bloggen:

fridasyster.blogspot.se/

Från början till slut.

Fast man kan ju läsa vidare som ssk till distrikt eller barnmorska.

Iof kan man läsa vidare till barnsköterska som undersköterska och komma upp i 23-25 tusen brutto i månaden och arbeta på biva eller neo. Men det beror ju helt på vad man vill göra.
  • accept
    LindaEfraim skrev 2013-09-19 01:20:46 följande:
    Ungefär. En ssk utbildning måste du läsa om att dosera läkemedel. En ssk drar upp injektionsvätskor i sprutor, tar blodprover (vissa VC har usk som gör det) läger om sår, sätter kateter, drar dränage. En usk serverar mat, byter blöjor, sängkläder, ger omvårdnad. På sjukhus får de inte ge mediciner men på äldreboende kan de få delegation av en ssk att ge mediciner i dosett eller apdos. Så en formell utbildning. Du har rätten att ge mediciner. En reel utbildning: du får bara ge medicin om du fått en delegation av en med formell kompottens dvs ssk eller läkare.

Bara ett tillägg, jag är usk, tar prover och sätter kateter nästan dagligen på mitt jobb, lägger om sår gör vi också...jobbar på sjukhus. Vi usk får vår delegation av en ssk.
    Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • accept
    accept skrev 2013-09-19 11:21:15 följande:
    Bara ett tillägg, jag är usk, tar prover och sätter kateter nästan dagligen på mitt jobb, lägger om sår gör vi också...jobbar på sjukhus. Vi usk får vår delegation av en ssk.

På min avd rodnar även läkare, ssk och usk ihop, är olika överallt det vet jag.
  • Malimari

Om man kan bortse från dålig lön samt förhållandevis dåliga arbetstider - så rekommenderar jag verkligen sjuksköterskeyrket! Finns ju så mycket mer än arbete på en avdelning på ett sjukhus liksom. Själv jobbar jag i hemsjukvården - här släpps en sjuksköterska lös bland patienter i hemmen. Vi tar prover, rondar med doktorer, beställer mediciner, delar mediciner i dosett, lägger om sår, ger injektioner osv osv. Älskar mitt jobb, vi i kommunen tjänar generellt bättre (grundutbildad) och jobbar tex var fjärde helg, på vissa sjukhus är det snarare varannan - två av fem.

Det allra bästa med yrket är att man träffar människor som man bildar en relation med. Man är betydelsefull och kan ge patienter mycket samtidigt som man får mycket tillbaka.  

• Akua
    education skrev 2013-09-19 08:17:38 följande:
    LindaEftraim

TS

fridasyster.blogspot.se/

Från början till slut.
    Vad är du själv, ssk eller usk?
Svar på tråden Det här med Usk och Ssk? Vad är egentligen skillnaden?