• AW1987

Hjälp! Klädproblem :)

Hej

Jag tycker det här med att klä sitt barn denna årstiden är galet svårt. Dottern fyller 2år om några veckor så detta är hennes första höst och vinter som hon kommer vara ute och leka mer till skillnad från förra året då hon mest satt i vagnen. Behöver man  fodrade regnkläder och/eller skaljacka/skalbyxor innan det är dags för overallen? Behövs underställ? Har ni underställ på era barn under overallen? Fleecejacka och fleecebyxor? Vill ju inte köpa för mycket eller för lite. Hur gör ni? 

Hon har overall, vanliga regnkläder, en fodrad regnjacka och en ej vattenavvisande tunn dunjacka.

Behöver nog köpa skalbyxor iaf?

• Svar på tråden Hjälp! Klädproblem :)
  • strojes

Jag har aldrig köpt vare sig fodrade regnkläder eller skaljackor till mina barn.

Det jag haft till mina barn i den åldern:
    ofodrade regnställ inkl ofodrade regnvantar
    tunna överdragsbyxor att ha vid torrare väder innan overallen
    sommarjacka (som med fördel kombineras med fleece under svalare höstdagar)
    en täckjacka för kallare höstdagar
    fleecejacka + fleecebyxor
    ullunderställ
    tunn och tjock mössa
    tunna tumvantar i ull
    tjocka vattentäta tumvantar med långt skaft som dras på under overallen 
    overall i bävernylon, slitstark bra till hyffsat pris 

• Ramborg

Min dotter är två. Hittills har vi:

Skalbyxor, skaljacka. (Dessa får gå som regnkläder också eftersom de ska vara vattentäta.)

Vindfleecejacka.

Softshelljacka.

Tunna överdragsbyxor.

Tunna mössor, tjock vintermössa, regnmössa men de har inte behövts ännu.

Tunna tumvantar, regnvantar. Samma där, har inte behövts ännu.

Fuskpolo.

Gummistövlar ska vi få av en granne.

Tre par skor, så det alltid finns några torra.

Till vintern har vi en vinteroverall. Ska köpa vinterstövlar och tjocka vantar, och kanske fleecelångkalsonger, sedan tror jag hon klarar sig. Skal-settet kommer funka till vintern också, vi bor i Skåne och ofta är det inte så kallt. Om vi börjar potträna snart kanske vi får se till så vi har en reservoverall, lär ju bli olyckor då.

42.
  • Mitarashi

Vi har skaloverall istället för galon då de är mycket mer vattentätt samt andas, två par gummistövlar, regnhatt och skalvantar. Vid lite kallare temperaturer har vi fleecefoder till skaloverallen samt använder ullkläder + ullfodrade stövlar.

När det blir kallare så har vi vinteroverall, skalvantar med ullfoder, ullhalsduk, vintermössa, ullunderställ, gore-tex skor med ullfoder, ullstrumpor sant fleecekläder om det behövs.

Jag lägger hellre lite mer pengar på bra kläder än att behöva många par eller att barnet är blött eller fryser :)

• nozpa

Har också en 2 åring. Börjat på dagis precis. Henne har jag utrustat med följande nu i höst.

1set med skalkläder, jacka och byxor från kaxs (KappAhl) har en vattenpelare på 10000 vilket är mer än vanlig gallon.
    Har även ett ofodrat gallonställ på förskolan för "smutsiga" dagar. Då är det bara att dra på det ovanpå skalplaggen, eller över hennes fleecekläder (byxor + jacka).
    Sedan ofodrade stövlar med extra strumpor i. Hon har gympadojor också, men stövlarna är de som används 9 av 10 ggr.
    Sedan lite tunnare mössor och vantar. Regnvantar är väldigt bra faktiskt.

Till vintern blir det overall samt OM det skulle bli sådär kallt ett underställ i ull. (Tvivlar på att det behövs här) Räcker förmodligen med fleecekläderna.      

• strojes

Tillägg till mitt inlägg (nr 1): 
    i skoväg ser det ut som följer:
    gympaskor för torra dagar
    gummistövlar för våta dagar, än så länge ofodrade
    fodrade gummistövlar för kallare dagar, med raggsocka med ull kallare dagar
    vinterkängor med raggsockor av ull 

• AW1987

Tack för alla svar :D

När snön kommer har ni då ullställ, vanliga kläder, fleece kläder och overall på samtidigt?

Om inte vad har ni på samtidigt?

Har aldrig hört talas om regnvantar och regnmössa. Var köper ni det?

• Ramborg

Har en mössa från pop i samma material som ett grovt regnställ (galon?). Och ett par tumvantar från ica maxi i samma material. Det kallar jag regnvantar och regnmössa.

42.
  • strojes
    AW1987 skrev 2013-09-25 12:51:38 följande:
    Tack för alla svar :D

När snön kommer har ni då ullställ, vanliga kläder, fleece kläder och overall på samtidigt?

Om inte vad har ni på samtidigt?

Har aldrig hört talas om regnvantar och regnmössa. Var köper ni det?
    Vad som sattes på beror ju på temperatur och väderlek. Riktigt kalla dagar kunde allt åka på, andra dagar som inte var lika kalla kanske fleecekläderna inte behövdes. 
Svar på tråden Hjälp! Klädproblem :)