• Anonym (Blond)

Välja hemförsäkring hyresrätt, vilket bolag ger bäst ersättning?

(lägger denna i känsliga rummet för jag känner mig blond som inte fattar villkoren trots att jag surfat runt både på bolagets hemsidor och jämförelsesajter)

Jag bor i hyresrätt och vill ha en hemförsäkring som vid inbrott/skada på egendom etc ger ersättning så nära nypris som möjligt. Har alla bolag samma sätt att räkna ut ersättning eller finns det något bolag som är mer generöst än de andra?

Eller tvärtom, något bolag som är "snålare"?

Tack på förhand

• Svar på tråden Välja hemförsäkring hyresrätt, vilket bolag ger bäst ersättning?
  • Anonym (gh)

Ring runt och hör. I vilka bolag har du försäkringar idag?
    Har du bra dokumentation över vad du har? För utan det så kommer du ändå inte att få ut något. Du måste kunna bevisa vad det är du äger.

• Olympia

Inget försäkringsbolag kommer att de dig ersättning "så nära nypris som möjligt".
    De kommer att räkna av för ålder och slitage beroende på hur gamla grejerna är.

• Lovisblomman

Är marknadsvärdet man går efter gällande skada. Har du tex en allrisk och skulle hä sönder ngt av dina egna saker, tex mobil så gäller inköpspriset första året. Sen är d även marknadsvärdet som gäller där.
    Detta gäller Folksam iaf.

• Anonym (kolla här)

ok, nu blev det bostadsrättsförsäkringar eftersom jag själv kollade där, men du hittar säkert rätt på sidan :)

• Anonym (Blond)

Tack för era svar och länkar! :)

Jag har Länsförsäkringar men funderar på att byta, kanske till Salus ansvar plus.

Svar på tråden Välja hemförsäkring hyresrätt, vilket bolag ger bäst ersättning?