• mila000

Så deprimerad, orka inte ens duscha :(

Hej alla! Jag är en tjej på 23 år som har större delen av livet varit deprimerad men dem senaste månaderna här nu har varit värst. Jag är snart inne på andra veckan utan att ha duschat, jag mår riktigt dåligt över detta men överlag så luktar jag inte speciellt illa men tanken att ha väntat så länge gör att jag känner mig vidrig vilket ökar ångest ännu mera. Jag orkar bara inte göra de.. Jag är annars väldigt renlig av mig, kan tvätta händerna 30 gånger på en dag och innan har det tagit sådan tid för mig att duscha. Typ två timmar och jag tro problemet ligger där nu, för jag vet hur lång tid det tar och vilken ångest det innebär så jag dra mig för de helt enkelt. Men egentligen skapar bara detta också ångest hur jag än vrider på de.. :( Jag tog studenten 2009 och har i princip inte haft någon sysselsättning sen dess bara lite ströjobb hit och dit för några veckor i stöten. Jag ska eventuellt börja en utbildning här i oktober och hoppas det ska kunna hjälpa mig psykiskt lite och komma hemifrån. Men hur ska jag kunna orka duscha och vara normal? :(

• Svar på tråden Så deprimerad, orka inte ens duscha :(
  • Philippa

Har du någon medicinering?

Varför tar det hela två timmar att duscha? 

• cheese

Gå du och duscha men håll dig borta från att va normal vem fan vill va normal ?

• Mamori

Planera vad du ska göra i duschen. Du behöver inte göra allt. Sätt på lite musik som hörs in i badrummet. Klä av dig. Gå in i duschen och blöt ner håret. Ta lite schampoo i handen och sätt i håret och på kroppen. Duscha bort det. Kliv ut. Det räcker så. Det tar 3 min. Svep en handduk om dig och sätt dig i soffan och ta det lugnt och känn dig duktig.

• mila000

Jag vet faktiskt inte varför det tar en sådan tid, jag tvålar mig mycket och sen kan jag liksom inte sluta och skölja av mig. Att känna "nu är jag ren" kommer aldrig utan jag känner hela tiden att jag är smutsig. Där av tar det lång tid och jag orkar bara inte spendera hela dagen inne i duschen. Beundrar min sambo som kan duscha på 10 min.. Jag tar ingen medicin, är skeptiskt och orolig vad det ska ge för biverkningar. Dock har jag gått lite KBT men inget som hjälpt mitt tvångssyndrom. Men då tyckte dem verkligen att jag skulle ta medicin. Jag funderar ibland om jag har någon mer sjukdom än just min depression. Typ borderline. Mitt humör har alltid svängt och jag går från glad till ledsen på mindre än en minut. Och jag har inga vidare känslor för nått eller någon utan ser de mesta som svart och tomt. Hör röster mycket, vilket ger mig en sådan hemsk ångest. Livet känns väldigt jobbigt emellanåt.

• Philippa
    mila000 skrev 2013-09-19 15:40:43 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför det tar en sådan tid, jag tvålar mig mycket och sen kan jag liksom inte sluta och skölja av mig. Att känna "nu är jag ren" kommer aldrig utan jag känner hela tiden att jag är smutsig. Där av tar det lång tid och jag orkar bara inte spendera hela dagen inne i duschen. Beundrar min sambo som kan duscha på 10 min.. Jag tar ingen medicin, är skeptiskt och orolig vad det ska ge för biverkningar. Dock har jag gått lite KBT men inget som hjälpt mitt tvångssyndrom. Men då tyckte dem verkligen att jag skulle ta medicin. Jag funderar ibland om jag har någon mer sjukdom än just min depression. Typ borderline. Mitt humör har alltid svängt och jag går från glad till ledsen på mindre än en minut. Och jag har inga vidare känslor för nått eller någon utan ser de mesta som svart och tomt. Hör röster mycket, vilket ger mig en sådan hemsk ångest. Livet känns väldigt jobbigt emellanåt.

Hör röster???

Du borde verkligen ge medicinering en ärlig chans! 
  • liquorice

Ja du borde verkligen inte strunta i medicinering.

Har själv erfarenhet av tvångssyndrom och medicinering och jag kan säga att från att ha haft tvångstankar 24 timmar om dygnet har jag nu NOLL. ZERO. När jag äter medicin.
    Var också rädd för biverkningar men jag är så glad att jag gav det en ärlig chans. Men det kan ta några månader innan man mår bättre.

Röster har jag dock aldrig hört, du borde utredas mer tycker jag.

• mila000

Ja jag känner nästan att jag har två personligheter. Och den ena pratar liksom i huvudet på mig. Jag känner mig så normal på utsidan men så psykisk sjuk på insidan.. Är så rädd att jag ska tappa allt en dag och verkligen bli galen på riktigt. Jag märker att ingen riktigt tar mig på allvar, varken vården eller min familj. Kanske därför jag inte söker mig någon hjälp längre. Många verkar tro att det är bara personer över 40 sträcket som kan må dåligt för jag är ju bara ung och " ha inte levt" ännu -.- Jag lyckades duscha idag i alla fall, så en aning stolt blev jag.

• tooschoolforcool

Du måste ju få hjälp med din depression, sök hjälp nu! Det går att må bättre. Men innan dess, ta ett bad istället för dusch. Tappa upp ett hett bad nu, i med härligt doftande badskum/oljor och lägg dig bara däri utan några måsten, doppa endast håret utan att tänka på att tvätta det, men ha ett schampoo i närheten ifall lusten kommer över dig. Det kommer få dig att må mindre deppad, att få lukta gott och känna dig ren, trots att du inte skrubbat dig i två timmar, eller ens schamponerat håret. Att må bättre börjar med den personliga hygienen. Ta även med dig tandborsten i badet och borsta det sista du gör. Du behöver inte ens ställa dig upp och duscha av badvattnet, det går bra att bara torka av med handduk. Sen sätter du på dig mjuka, sköna byxor och ren tshirt och bara gnuggar av håret lite, sen låta det lufttorka utan minsta anstängning. Sen tar du och ringer och bokar tid hos läkare.

• tooschoolforcool
    Philippa skrev 2013-09-19 16:56:12 följande:
    Hör röster??? Du borde verkligen ge medicinering en ärlig chans! 

Håller med, det låter ju inte bra. Har du någonsin talat om för din läkare att du hör röster? Det brukar förekomma mest hos schitzofreniska patienter, är det så måste du ju ta tag i detta. Det finns faktiskt bra hjälp så du slipper dessa röster, vore inte det något att sträva mot? Du behöver inte alls vara nere i ett svart hål, men endast du kan ta första steget och räcka ut handen. Du är värd lycka, trygghet och att njuta av tillvaron. Tillåt dig själv det!
Svar på tråden Så deprimerad, orka inte ens duscha :(