• VIDE MI

Leker eran 1 åring själv?

Har en 11 mån som jag leker med, som jag går i öppna förskolan med, promenerar, dansar, pratar osv! Men han har slutat leka själv! Det gjorde han mellan 4-9 mån men aedan hamnade han i separationsångest fasen och det har lixom aldrig kommit tillbaka, han skulle bli ett utärkt bandage eller plåster, kanske kan han få jobb på posten som frimärke=) Nä, han är det goaste som finns, men han tokskriker när jag släpper ner honom och jag blir helt slut i huvudet efter ett tag! Jag kan inte bre en macka ens! Babybjörnen används flitigt! Men hur ser det ut för er andra? Leker ni hela tiden med era barn så ni inte äter eller byter blöja?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-19 15:08
    Då ni inte äter eller byter blöja ska det stå! Inte "så"!

• Svar på tråden Leker eran 1 åring själv?
  • Anna74a

Har också en elvamånaders som är efter som ett plåster.
    Jag försöker att avgöra när det är äkta behov eller när han mest är uttråkad.
    Jag föreslår och visar saker som han kan titta på och leka med.
    Han får acceptera att jag gör saker som att plocka ur diskmaskinen utan att han får röra.
    Arg blir han men han måste ju lära sig.

• En blå giraff

Nej mina har aldrig lekt själva i den åldern. Däremot leker jag inte så mycket med mina barn. Men de får vara med mig på det jag gör. Min 2-åring får "hjälpa" mig om jag ska städa, laga mat, hänga tvätt. Det blir ju en lek för barnet.

• VIDE MI
    En blå giraff skrev 2013-09-19 15:34:20 följande:
    Nej mina har aldrig lekt själva i den åldern. Däremot leker jag inte så mycket med mina barn. Men de får vara med mig på det jag gör. Min 2-åring får "hjälpa" mig om jag ska städa, laga mat, hänga tvätt. Det blir ju en lek för barnet.

Kan du aldrig sätta dej och ta en kopp kaffe elller något som du gillar?
  • En blå giraff
    VIDE MI skrev 2013-09-19 16:51:51 följande:

Kan du aldrig sätta dej och ta en kopp kaffe elller något som du gillar?
    Nej när barnen varit ca ett år har det faktiskt varit svårt att göra sådant om barnet varit vaket. Har fått göra det om de sovit middag eller somnat för kvällen, alternativt om pappan tagit barnet och lekt en stund så jag har kunnat sitta ifred. En ettåring är normalt sett väldigt intensiv och är på allting hela tiden, inte lätt att sitta ner då....
  • tuzzla

Min tjej på 13 månader leker faktiskt en hel del själv. Hon kryper (eller går om hon inte har bråttom) iväg på egen hand och hittar nåt att pilla på ett tag, så - ja; jag kan absolut sitta i lugn och ro och dricka kaffe en stund då och då

• Bling1975

Det går lite upp och ner fortfarande och hon är 18 månader. Att dricka varmt kaffe kan bli svårt för det skulle jag inte våga ha på golvet när hon far fram. Men så länge jag sitter på golvet så leker hon ofta bra själv i närheten. Vill jag däremot gå och göra något så har jag ett plåster. Är hennes pappa också hemma och i ett annat rum så kan hon springa/cykla mellan. Annars vill hon alltid ha någon av oss i rummet. Det är dock roligast att vara med i hennes lek då det inte finns så mycket annat att göra sittandes på golvet. Hon blir lite klängig så fort jag fokuserar på något annat.

Jag mutar ibland med fotoalbumet på min gamla iPhone, hon älskar att titta på kort och filmsnuttar på sig själv och oss. Då kan jag kolla mejlen i min mobil eller läsa lite.

Vill jag få något gjort passar jag på när hon äter mellis och sitter i sin stol. 

• skogsvitter

Låter helt normalt, separationsångesten går inte över bara sådär även om själva separationsfasen är passerad (det är ju egentligen bara början på den långa utvecklingen med separationsångest) utan den går i vågor och fortsätter ända fram tills ca 18 månaders ålder då separationsångesten sägs ha sin kulmen. Så det brukar vara en lite jobbigare ålder då de gärna är lite extra påklistrade i mammas och pappas famn

Tänk för guds skull inte att du skapat några ovanor eller nåt, för så är det inte

• liiine89

Min 13mån dotter kan leka själv flera gånger under dagen, hon går runt och hittar något intressant, leker med det ett tag, sen kollar hon vad jag gör.. Och fortsätter oftast leka igen.. Så jag kan ta det lugnt en stund på dagen som är guld värt.. Men det var enklare när hon var mindre, för nu går hon över allt och tar på saker hon inte får.. Så det är inte bara spring i benen på henne utan oss också som förälder när vi ska jaga efter henne :p

• jwrga

Det var en riktig klängig ålder här också. Och när de inte klänger så klättrar de eller pillar på allt. Ibland gick jag på toa med sonen i knät för att det helt enkelt var enklast då. Sen började han kunna leka själv men ville gärna att jag skulle vara nära så då köpte jag en saccofåtölj och satt i hans lekrum och läste när jag ville ha en lugn stund. Nu är han två och kan tom gå in i sitt lekrum och stänga dörren, och då känns det faktiskt lite tomt haha

• ShinMama

När min son var 11 månader lekte han absolut inte själv. Idag är han 16 månader och leker själv men kollar av med mig kanske var 3:e-5:e minut genom att komma till mig och sitta i mitt knä, prata lite eller så. Det kan han göra kanske 40min men nej lektant är man fortfarande. Det är en svår ålder du är i TS, jag går dagligen på ÖF med min son för att han ska få leka och busa av sig så att jag kan göra annat på eftermiddagen sen (t ex diska och tvätta) och sen kör vi en del tot school som han kan sitta med själv iom att han inte går på dagis :)

Håll ut!

• Sous

Sonen är sexton månader och leker själv korta stunder, men det har han precis börjat med igen efter en riktigt klängig och frustrerad period. Håll ut! De har det ofta rätt jobbigt med sig själva i den där åldern, men det går över.

• EmmiSheela

Hej min 1åring leker jätte bra själv han går från tven till sitt rum och leker hela tiden behöver aldrig vara med han vill vara själv vill han ha mig kommer han och hämtar mig genom att dra i benet.. 

varit Så sen 10-11 månader.. 

Svar på tråden Leker eran 1 åring själv?