• munchkin14

Funderingar KUB

Hej!

Helt ny här, trots att jag nu väntar trean... tack vare min höga ålder (36) erbjuds jag nu för första gången fosterdiagnostik och är nu märkbart påverkad av att vi har KUB inbokad på måndag..

Någon som vet hur resultaten levereras och hur lång tid det tar? Har inte tagit blodprov innan, så gissar att det kanske tar en vecka? Känns plötsligt som att det är svårt att riktigt glädjas innan detta är klart, har inte haft en tanke på det med de andra två. 

#orolig och fundersam 

• Svar på tråden Funderingar KUB
  • Baktakt

Först tar man blodprov, sen får man resultatet efter att de knappat in resultaten från både det och ultraljudet en vecka senare.

Vid 35 är risken 1/250, dvs. 0,4%. Vid 38 är risken 1/120, dvs. 0,8%. Jag tror därmed inte du behöver oroa dig.

• munchkin14
    Baktakt skrev 2013-09-19 17:55:07 följande:
    Först tar man blodprov, sen får man resultatet efter att de knappat in resultaten från både det och ultraljudet en vecka senare.

Vid 35 är risken 1/250, dvs. 0,4%. Vid 38 är risken 1/120, dvs. 0,8%. Jag tror därmed inte du behöver oroa dig.
    Ja, nu är det gjort! Fick "bra" mätresultat på nacken, 2mm. Bara att vänta på resultat, om det är ok siffror skickas det brev, annars ringer de. Håller tumme för kuvert och hoppas att det går fort!
  • Baktakt

Åfan. Vi fick besked direkt, men då hade jag ju lämnat blodprov en vecka innan.

• Baktakt

Kan tillägga att min BM sa att man ofta kunde se på UL om något var fel. Då har fostret tydligen en så pass stor vätskeansamling att det blir liksom en påse i nacken som inte hänger med i fostrets rörelser.

Vår dotter hade en nackspalt på 1,5 mm och jag fick en sammanvägd risk på 1/9000 ca. Konpisen som fick en risk på 1/200 fick ett kärnfriskt barn hon med, men de blev erbjudna (och gjorde) moderkaksprov.

Svar på tråden Funderingar KUB