• Äldre 19 Sep 18:54
    9089 visningar
    22 svar
    22
    9089

    Olämpligt att ha kaninen i transportbur över natten? Behöver hjälp snabbt!

    När jag kom hem från jobbet i eftermiddags visade det sig att barnen tvättat kaninen, som har mycket och fluffig päls.    Vad de inte tänkt på var att han inte hinner torka innan natten, jag har verkligen försökt att torka med handdukar, men av erfarenhet vet jag att det tar tid för honom att torka. 
    Han bor i en stor bur ute i trädgården, och att ha honom där i natt är otänkbart, han kommer bli för kall.
    Funderar på en lösning, men kan inte komma på något annat än att ha honom inne i transportburen över natten, så han får torka.  Men är det plågsamt för honom?  Han är ju van vid att kunna skutta runt på stora ytor.
    Fram till att vi lägger oss får han vara lös i köket, men det funkar inte utan uppsyn.

    Några råd? 

  • Svar på tråden Olämpligt att ha kaninen i transportbur över natten? Behöver hjälp snabbt!
  • JanaLi­iN
    Äldre 19 Sep 18:55
    #1

    Kan ni stänga in honom i badrummet?

  • Minera­lvatte­n
    Äldre 19 Sep 18:59
    #2

    har han tillgång till mat, vatten, gömställe att sova i, samt något material att boa med i sin transportbur?

  • Äldre 19 Sep 19:09
    #3
    JanaLiiN skrev 2013-09-19 18:55:42 följande:
    Kan ni stänga in honom i badrummet?
    Nej, vi har tvättmaskin och sladdar där.
    Mineralvatten skrev 2013-09-19 18:59:15 följande:
    har han tillgång till mat, vatten, gömställe att sova i, samt något material att boa med i sin transportbur?
    Transportburen är en sån man har till katter, så hela den är som ett gömställe, bara lite galler på framsidan, tror du man behöver ställa in hans trähus också i så fall?
    Mat, vatten och hö kan han ha i transportburen.  


     
  • Äldre 19 Sep 19:09
    #4

    Det tycker jag absolut låter som den bästa idén som det nu blivit.

    Är den van med sin transportbur tror jag den känner sig trygg där om du lägger dit lite extra hö, och förstås mat och vatten. 

    Våra kaniner sitter ofta och kurar i sina sovställen på nätterna.  

  • Minera­lvatte­n
    Äldre 19 Sep 19:11
    #5
    Moln02 skrev 2013-09-19 19:09:37 följande:
    Nej, vi har tvättmaskin och sladdar där.

    Transportburen är en sån man har till katter, så hela den är som ett gömställe, bara lite galler på framsidan, tror du man behöver ställa in hans trähus också i så fall?
    Mat, vatten och hö kan han ha i transportburen.  


     
    ja skulle inte du vilja gå och lägga dig i ditt hem?
  • Äldre 19 Sep 19:14
    #6
    stormfågel skrev 2013-09-19 19:09:49 följande:
    Det tycker jag absolut låter som den bästa idén som det nu blivit.

    Är den van med sin transportbur tror jag den känner sig trygg där om du lägger dit lite extra hö, och förstås mat och vatten. 

    Våra kaniner sitter ofta och kurar i sina sovställen på nätterna.  
    Han är van vid transportburen, vi har haft den som extrahus i buren ett tag. 
  • Minera­lvatte­n
    Äldre 19 Sep 19:15
    #7
    Moln02 skrev 2013-09-19 19:09:37 följande:
    Nej, vi har tvättmaskin och sladdar där.

    Transportburen är en sån man har till katter, så hela den är som ett gömställe, bara lite galler på framsidan, tror du man behöver ställa in hans trähus också i så fall?
    Mat, vatten och hö kan han ha i transportburen.  


     
    ja det är väl självklart att han ska ha tillgång till vatten och mat?
  • Äldre 19 Sep 19:16
    #8
    Mineralvatten skrev 2013-09-19 19:15:24 följande:
    ja det är väl självklart att han ska ha tillgång till vatten och mat?
    Du frågade ju om han har tillgång till vatten och mat, jag svarade bara på din fråga.
  • Äldre 19 Sep 19:52
    #9

    Jag tycker det låter som en bra idé som sagt, kör på det.

    Det finns många situationer som man som matte/husse måste ta beslut som djuren kanske inte förstår/gillar allra mest. Är ett djur sjukt eller skadat - eller i det här fallet blött och kallt- kan man behöva hålla det instängt/i stillhet  trots att den kanske hellre själv vill springa runt.

    Jag tycker bara att det är ett ansvarsfullt beslut.

    Och sen får du ju såklart prata med barnen om att man inte kan bada  kaninen nu när det blir kallt, men det har de säkert redan förstått nu.  

  • Äldre 19 Sep 21:28
    #10
    stormfågel skrev 2013-09-19 19:52:42 följande:
    Jag tycker det låter som en bra idé som sagt, kör på det.

    Det finns många situationer som man som matte/husse måste ta beslut som djuren kanske inte förstår/gillar allra mest. Är ett djur sjukt eller skadat - eller i det här fallet blött och kallt- kan man behöva hålla det instängt/i stillhet  trots att den kanske hellre själv vill springa runt.

    Jag tycker bara att det är ett ansvarsfullt beslut.

    Och sen får du ju såklart prata med barnen om att man inte kan bada  kaninen nu när det blir kallt, men det har de säkert redan förstått nu.  
    Ja, du har rätt!  
    Han kommer säkert inte gilla det, men hellre det än att han blir nerkyld och kanske sjuk.
Svar på tråden Olämpligt att ha kaninen i transportbur över natten? Behöver hjälp snabbt!